Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Venelaste jälgedes: DARPA kavandab üüratut transpordimasinat – Nõukogude Liidus sellelaadseid koguni ehitati

Copy
Tiivaekraani efekti toel veepinna kohal kulgevat lennumasinat peetkase sõjalise logistika jaoks paljulubavaks lahenduseks.
Tiivaekraani efekti toel veepinna kohal kulgevat lennumasinat peetkase sõjalise logistika jaoks paljulubavaks lahenduseks. Foto: Aurora Flight Sciences

Aurora Flight Sciences on uuendanud oma Liberty Lifteri, sõjaväelise, raskevedudeks mõeldud meretranspordilennuki, disaini. DARPA, kes selle väga tõhusa katselennuki (x-plane) arendamisega tegeleb, kasutab suure tõstevõime saavutamiseks nn tiivaekraani efekti, mis suurendab tõstejõudu, kui lennukitiib liigub maapinna või ka vee lähedal.

DARPA on alates 2022. aastast arendanud Liberty Lifterit, mille eesmärk on arendada suhteliselt odavat mereväelennukit. Lastimaht on võrreldav C-17 Globemaster III transpordilennukiga, ent see elukas suudab peale võtta 100 tonni. Lisaks on selle eeldatav lennuulatus 6500 meremiili (7500 miili, 12000 km), teatab New Atlas.

Nõukogude liidus asuti samalaadsel põhimõttel liikuvaid veesõidukeid looma juba 1960-l aastatel. ​Suurim nende hulgast kandis nimetust «Kaspia merekoletis» ning oli suuteline kandma paarisajatonnis koormat. Tegemist oli mereväele mõeldud sõidukiga, millel oli peal ka erinevaid relvi. Nõukogude liidus nimetati neid sõidukeid ekranoplaanideks. Neid ehitati üksikuid eksemplare ja seeriatootmisse need ei jõudnudki. Venemaal on toodetud selliseid veesõidukeid ka reisijateveoks ning 2016. aastal anti teada, et üks ettevõte soovib just selliste sõidukite kasutamisega alustada Tallinna-Helsingi liinireise. See plaan ei realiseerunud.

Tagasi üles