UURING Just sellega kapoti all satutakse enim liiklusõnnetustesse (6)

tehnika.postimees.ee
Copy
Uuringust selgus, miks algajale juhile soovitatakse valida väiksema võimsusega jõuallikas. Esialgu pole arvatavasti seda tunnetust, et rohkem hobujõude kontrolli all hoida. Nüüd kinnitab seda ka kasutatud autode statistika. Pilt on illustreeriv.
Uuringust selgus, miks algajale juhile soovitatakse valida väiksema võimsusega jõuallikas. Esialgu pole arvatavasti seda tunnetust, et rohkem hobujõude kontrolli all hoida. Nüüd kinnitab seda ka kasutatud autode statistika. Pilt on illustreeriv. Foto: Fabian Kirchbauer / Scanpix

Värskelt load saanud autojuhtidele soovitatakse tavaliselt soetada odavam ja väiksema mootoriga auto, et omandada liikluskogemust ning vältida õnnetusi. Autoandmetega tegelev ettevõte carVertical tegi uuringu, mis kinnitabki, et sellel soovitusel on tõsi taga.

Nimelt suurendavad võimsad mootorid liiklusõnnetuste ohtu, selgub uuringust. Võimsatel sõidukitel on aga samas ka arenenumad pidurisüsteemid ja parem juhitavus.

Autoandmetega tegelev ettevõte carVertical tegi uuringu, mis põhines kasutatud autode ajalookontrolli andmetel, et selgitada välja, kas sõiduki keskmise mootorivõimsuse ja õnnetusjuhtumite arvu vahel võib olla seos.

Otsene seos mootori võimsuse ja kahjujuhtumite hulga vahel

Firma carVertical uuringus analüüsiti 43 automargi ajaloo aruandeid. Kõikidel juhtudel olid võimsama mootoriga autod sagedamini õnnetustesse sattunud.

carVerticali kontrollitud Audidest, mille mootori võimsus oli kuni 100 kW, oli kahjujuhtumeid 46,4 protsendil, samas kui üle 400 kW võimsusega mudelite puhul oli kahjujuhtumite määr kõrgem – 55,6 protsenti.

Sarnaseid suundumusi täheldati ka Volkswageni autode puhul, kus 42,6 protsenti kuni 100 kW võimsusega mudelitest oli kahjustatud, võrreldes 48,9 protsendi 300–400 kW võimsusega mootorite puhul.

Kuni 100 kW mootoriga Fordi sõidukitest oli kahjustatud 45 protsenti ja üle 400 kW mootoriga sõidukitest 55 protsenti.

Iga kolmas (36,3 protsenti) kõige väiksema võimsusega Renault' auto kannatas kas väiksema või suurema õnnetuse all. Kahjude arv oli suurem nende autode seas, mille kapoti all oli 200–300 kW – 39,7 protsenti.

Toyota on üks markidest, mille kahjustuste määr kõigub üsna vähe: kõige väiksema mootorivõimsusega mudelitest sai kahjustusi 36 protsenti, samas kui 200–300 kW mootoriga autode puhul oli see näitaja 39,5 protsenti. Küll aga ei ole Toyotal, nagu ka mõnel teisel automargil, üle 400 kW mootoriga mudeleid, mis võiks kaasa tuua suuremaid kahjujuhtumite määrasid.

Kõikide analüüsitud automarkide hulgast paistis silma BMW: 60,3 protsenti kuni 100 kW mootoriga autodest olid kahjustatud, samas kui üle 400 kW võimsusega sõidukite puhul oli see näitaja koguni 68,6 protsenti.

«Kuigi liikluseeskirju peavad järgima kõik sõidukid, tundub aga, et võimsamad autod eiravad kiiruspiiranguid ja nende juhid võtavad suuremaid riske. Ei ole ühtegi marki, kus vähem võimsad sõidukid võiksid rohkem õnnetustesse sattuda,» ütleb autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.

Mõned autod on kuni 7 korda võimsamad kui teised

Kõigist carVerticali kontrollitud automarkidest oli kõige suurem keskmine mootorivõimsus Bentleyl – 415 kW ehk 564 hj. Luksusautode tootjale järgnevad Maserati (268 kW/364 hj), Cadillac (264 kW/359 hj), Tesla (263 kW/358 hj) ja Porsche (257 kW/349 hj).

Kuigi uuring näitas, et kasutatud sõidukite ostjad eelistavad kontrollida võimsama mootoriga autode ajalugu, vaadatakse carVerticalis ka väiksema mootoriga väikeautosid.

Kõige väiksema keskmise mootorivõimsusega auto oli Smart – 59 kW ehk 80 hj. Dacia (72 kW/98 hj), Lancia (77 kW/105 hj), Fiat (83 kW/113 hj) ja Suzuki (87 kW/118 hj) ei jää ka kaugele maha.

Buzelise sõnul võib tõsine õnnetusjuhtumite ajalugu olla ostjate jaoks hoiatuseks. Seetõttu on oluline konsulteerida professionaalse mehaanikuga ja uurida, kas auto kantud kahjustused võivad mõjutada selle pikaajalist kasutamist.

Tagasi üles