Briti luureinfo järgi on Venemaa relvajõud alates aasta algusest märgatavalt suurendanud ATVde (all-terrain vehicles), UTVde (utility terrain vehicle) ja maastikumootorrataste kasutamist, mis on mõeldud vägede transportimiseks ja öiste välkreidide tegemiseks Ukraina positsioonide vastu.
Briti luure: Putini vägi vurab Ukrainas aina enam ATVdel
Erilist tähelepanu on saanud Hiinas valmistatud maastikusõiduk Desertcross 1000-3 (Odes Industries), mida on isiklikult inspekteerinud Venemaa president Vladimir Putin 2023. aasta novembris. Venemaa on ostnud üle 2100 sellise sõiduki, näidates strateegilist nihet mobiilsete ja paindlike üksuste kasutusele võtmise poole.
2023. aasta 10. novembril külastas president Putin Doni-äärses Rostovis asuvaid Venemaa relvajõude ja vaatas seal uusi Desertcross 1000-3 maastikusõidukeid. Avaldati, et Venemaa sõjaväel on juba 537 sellist sõidukit ja plaanis on soetada veel 1590 ühikut.
AODES Desertcross 1000-3 maastikusõiduki töötas välja ja toodab Hiina ettevõte Shandong Odes Industry. See on mõeldud peamiselt erakasutajatele, kes soovivad kerge ja mugava sõidukiga kiirelt maastikul liikuda.
Tegemist on kaheteljelise nelikveolise kerge sõidukiga, mis suudab vedada kolme reisijat ja natuke lasti. Originaalkujundust saab kliendi soovil täiendada.
Photograph of Russian soldiers riding in a Chinese-made Desertcross 1000-3 ATV in Avdiivka (Donetsk region) pic.twitter.com/ql1v51AtgX
— OSINTNic (@OSINTNic) February 29, 2024
Eelkõige ostab Vene armee pehmekattega kinnise kabiini ja küttesüsteemiga maastikusõidukeid.
Masin on varustatud kahesilindrilise V-kujulise vedelikjahutusega bensiinimootoriga, mille võimsus on 87 hj. Vene armee modifikatsiooni tühimass on 1050 kg, kandevõime 550 kg ja saab vedada 300 kg haagist.
Juba 2023. aasta 3. juulil teatas Army Recognition, et Venemaa kaitseministeerium on loonud spetsialiseeritud kergerelvastuse üksused, mille ülesandeks on vaenlase soomusüksuste ja tankide ründamine. Need üksused kasutavad maastikusõidukeid, mis on varustatud ka nõukogude ajast pärit AT-4 Spigot tankitõrjerakettide süsteemiga.
Need sõidukid pakuvad olulisi taktikalisi eeliseid oma mobiilsuse tõttu, mis võimaldab kiiret ümberpaiknemist, strateegilist taganemist ja efektiivset jälitust, mis on tänapäevases sõjapidamises hädavajalik.
Samas on neid võimalik edukalt rünnata droonidega, mida on ka ukrainlased korduvalt videotes tõestanud.
🇺🇦🇷🇺Arrival of a Ukrainian FPV drone on a Chinese Desertcross-1000-3 all-terrain vehicle with Russian infantry pic.twitter.com/vzIlZ79QB4
— Share Bear (@ShareBear1776) May 8, 2024
Venemaa taktika näib olevat kohandunud, et rohkem kasutada kergerelvastuse sõidukeid luuremissioonideks Ukraina kaitse vastu, mis võib ette valmistada suurtükiväe lööke ja droonirünnakuid, kirjutab Army Recognition. FPV (esimese isiku vaates pardavideoga) ja OWA (ühesuunalise rünnaku) droonide kasutamine nende luuremissioonide toetuseks viitab püüdlusele nõrgestada Ukraina kaitsejõude pideva ootamatu ründamisega.
Siiski toob Briti luure esile ka suure puuduse selles strateegias. Kergematele ja mobiilsematele sõidukitele toetudes on Venemaa relvajõud suurendanud oma haavatavust vasturünnakute suhtes. Ukraina on seda nõrkust edukalt ära kasutanud, hävitades üsna lihtsasti oma FPV-droonidega kergelt soomustatud või soomustamata väikeseid sõidukeid.