Elektriautodele pakutakse omapäraseid «laadimispuusid» - kas need sobiksid ka Eestisse? (2)

tehnika.postimees.ee
Copy
Kui puid jääb vähemaks, siis linnavalitsus tühja kohta ei salli: asemele võivad kerkida sellised laadimispuud.
Kui puid jääb vähemaks, siis linnavalitsus tühja kohta ei salli: asemele võivad kerkida sellised laadimispuud. Foto: Gravity Technologies

Gravity Technologies avas märtsis USA kiireima elektriautode laadimisjaama, kuid esitles nüüd ka uut tänavalaadimise süsteemi, mis viib laadimise sõna otseses mõttes uutesse kõrgustesse tänu nn «laadimispuudele».

Elektriautode kiiretesse laadimisjaamadesse sõitmine muutub juhtidele üha lihtsamaks, kuid kodus laadimine on ikkagi odavam ja mugavam. Välja arvatud juhul, kui maja ees pole sissesõiduteed või garaaži, millisel juhul tulevad appi tänava laadimislahendused.

Kiire ja mugav?

Kuigi tänavalaadimine eksisteerib juba mingil määral praegugi, on see siiski suhteliselt haruldane. Gravity Technologies kiikab tulevikku, kus kümned tuhanded parkimiskohad USA tänavatel on juba varustatud laadimispunktidega ning ettevõte püüab välja arendada sellist tänavalaadimise võrgustikku, mis saab olema ulatuslikum, kui Tesla praegune Supercharger-võrk.

Ettevõte on teinud koostööd Rangr Studioga, et kujundada süsteem, mis väldib olemasolevate lahenduste võimalikke probleeme nagu ligipääsu takistamine või vandalismioht.

Laadimiskaabel hoitakse tänavatasemest kõrgemal hingedega kiigesüsteemiga, kust elektriauto juht «tõmbab selle alla, ühendab auto ja laadimissessiooni lõppedes vabastab kaabli, mis tõmbub automaatselt üles tagasi.

Pealtnäha tavaline, sisult revolutsiooniline

«Praegu valivad Ameerika linnad sobilikke äärekivilaadimise lahendusi, mida juhid kasutavad kogu järgnevatel aastakümnetel,» ütles Cohen, «kahjuks eelistavad paljud linnad seni juba aegunud Level 2 laadimist, kus kaablid ummistavad kõnniteid ja ei vasta linnapiirkondade elektriautode juhtide vajadustele. Elektriautode juhid väärivad palju paremat.»

DEAP-laadimispuud paigaldatakse äärekivide äärde postidele. Hingedega kiik hoiab laadimiskaablit alati tänavatasemest kõrgemal ja pöördub alles siis allapoole, kui on aeg laadida. Gravity sõnul ei nõua lahendus kommunaalsüsteemide uuendusi ja pakub kuni 200 kW laadimist kuni 320 kilomeetri läbimiseks 13-minutise laadimisajaga või 500 kW juures saab sama vahemaa energiat vaid viie minutiga.

Tuleviku tänaval saab igal parkimiskohal laadida

«Isegi osaline vastuvõtt Ameerika linnades võiks selle toote muuta kiiresti suurimaks kiirlaadimisvõrgustikuks Ameerikas, ületades isegi Supercharger-võrgu,» lisas Cohen.

Lahendus on sobilik igale elektriautode margile ja mudelile, sobib nii tasulistele kui ka elamupiirkondade parkimiskohtadele ning võib aidata kaasa elektrivõrgu vastupidavusele tänu kahepoolsele laadimisvõimekusele (autodest saab tippajal elektrit tagasi müüa). See on ka loodud majutama teisi nutika linna tehnoloogiaid nagu LED tänavavalgustus, 5G/avalik Wi-Fi, keskkonnaandurid, avaliku aadressi süsteemid ja liikluskaamerad. Kõik saab riputada ühe «laadimispuu» otsa.

Tagasi üles