Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Jaapani autotootjad: loome ühistöös uued sisepõlemismootorid (2)

Copy
Subaru tegevjuht Atsushi Osaki, Toyota tegevjuht Koji Sato ja Mazda tegevjuht Masahiro Moro näitasid 28. mail oma ühiselt välja töötatavat uut mootorit, mis polegi elektriline, vaid ühendab mitu tehnoloogiat.
Subaru tegevjuht Atsushi Osaki, Toyota tegevjuht Koji Sato ja Mazda tegevjuht Masahiro Moro näitasid 28. mail oma ühiselt välja töötatavat uut mootorit, mis polegi elektriline, vaid ühendab mitu tehnoloogiat. Foto: Kim Kyung-Hoon / Reuters / Scanpix

Sel ajal, kui kõigi pilgud näivad olevat suunatud transpordi täielikule elektrifitseerimisele, otsustasid kolm suurt Jaapani autotootjat Toyota, Subaru ja Mazda ühiselt välja töötada uue sisepõlemismootori, kuid miks?

Toyota on järginud süsinikuneutraalsuse mitmesuunalist lähenemisviisi, pakkudes kogu aeg erinevate jõuallikatega sõidukeid. Jaanuarist märtsini müüdi umbes 2,4 miljonit sõidukit, millest peaaegu kaks viiendikku olid bensiini-elektri hübriidid. Pistikhübriid-, kütuseelemendi- ja täisakuga elektrisõidukid kokku moodustasid vaid 2,9%, kirjutab Reuters.

Toyota tegevjuht Akio Toyoda ütles jaanuaris, et elektrisõidukid saavutavad ülemaailmsest autoturust maksimaalselt 30%, ülejäänu aga moodustavad hübriidid, vesinikkütuse elemendiga autod ja tavalised kütust põletavad sõidukid.

Just sellepärast otsustatigi ühiselt välja töötada uued sisepõlemismootorid, mis arvestavad muutunud maailmaga ning sellega, et seda tüüpi jõuallikas veel niipea ära ei kao.

Toyota tõi koos Subaru ja Mazdaga korraldatud ühisel pressikonverentsil lavale uue pisikese mootori, mis liidab kütuse osa ja elektrilise osa. Sellisena näevad Jaapani autotootjad mootori lähitulevikku.
Toyota tõi koos Subaru ja Mazdaga korraldatud ühisel pressikonverentsil lavale uue pisikese mootori, mis liidab kütuse osa ja elektrilise osa. Sellisena näevad Jaapani autotootjad mootori lähitulevikku. Foto: KIM KYUNG-HOON / REUTERS / Scanpix

Toyota Motor, Subaru ja Mazda Motor teatasid täna, 28. mail ühiselt, et nende uute mootoritega püüavad kõik kolm ettevõtet optimeerida integratsiooni sisepõlemismootorite, akude ja elektriajamitega, lubades teha senisest palju kompaktsemaid mootoreid, mis ühtlasi lasevad teha ka palju madalamaid autokapotte ja esiosasid.

Toyota, mis on saanud kasu bensiini-elektrihübriidide kasutuselevõtust sellistel turgudel nagu USA pärast seda, kui juhid on hakanud elektrisõidukite suhtes leebuma, loodab, et kompaktsem mootor aitab muuta sõiduki disaini ilusamaks, säästes ruumi kapoti all.

Uue kompaktse hübriidmootoriga saab teha madalama ja voolujoonelisema auto, lisaks tarbib värskelt arendatud jõuallikas kõikvõimalikke uusi süsinikuneutraalseid ja taastuvallikatest kütuseid.
Uue kompaktse hübriidmootoriga saab teha madalama ja voolujoonelisema auto, lisaks tarbib värskelt arendatud jõuallikas kõikvõimalikke uusi süsinikuneutraalseid ja taastuvallikatest kütuseid. Foto: ekraanipilt / Toyota

Uue sisepõlemismootori üks oluline põhimõte on, et osa tööst teeb ära elektriajam, mis lubab kütusel töötava mootoriosa teha kompaktsema. Jõuallikat toetab elektrimootor ning ilmselt suudab auto mingi vahemaa läbida ka ainult elektri jõul, samas kui uut tüüpi sisepõlemismootor annab samuti liikumisjõudu ja laeb akut.

Tegemist on hübriidse jõuallikaga, kuid erinevalt senistest lahendustest tahetakse algusest peale kogu mootor ümber disainida nii, et olekski arvestatud traditsioonilise ja elektrilise jõuallika sümbioosiga. Mootor saab tänu sellele palju kompaktsem, mahub lahedamini kapoti alla ära ja muutub süsinikuneutraalsemaks. Toyota plaanib ühildada sisepõlemismootori osa ka kõigi uute taastuvallikatest kütustega sobivaks.

Toyotal on tihedad sidemed Subaru ja Mazdaga. Toyotale kuulub umbes viiendik Subarust ja 5 protsenti Mazdast. Koostöös Subaruga arendati välja elektriauto, mis Subarul brändi all kannab nime Solterra, Toyotal aga Bz4x. Kolm autotootjat on uue kontseptsiooni arendamisse kaasanud ka muid Jaapani ettevõtteid, näiteks Mitsubishi Heavy Industries.

Kolmes pressiteates avaldati ingliskeelse tõlkega avalik esitlus, mida saab vaadata siit:

Tagasi üles