«Veoautod, kus traditsiooniline sisepõlemismootor jääb alles, kuid töötab vesinikul, on sama jõudluse ja töökindlusega kui meie praegused diiselveokid, kuid väga madala heitkogusega,» ütles Volvo Trucksi tootejuhtimise ja kvaliteedi juht Jan Hjelmgren pressiteates, «need on väärtuslikuks täienduseks meie elektriveokitele.»
Skeptikud: vesiniku tootmisel kolib saaste mujale
Kuigi vesinik ise põleb puhtalt ja tulemuseks on vaid veeaur, kulub selle kütuse tootmiseks palju energiat ning tööstusliku vesiniku tooraineks võidakse kasutada ka fossiilset või biokütust.
Vesinikupõletust kritiseerivad skeptikud väidavadki, et uus kütuseallikas ei lahenda autode saasteprobleemi, kuna vesinikutehnoloogial on endiselt heitmeid. Osa neist tekivad mujal kui auto enda juures, kuid ka mitte täiesti puhta vesiniku põlemisel võib tekkida eriti just raskeveokite mootorites kõrvalsaadusena lämmastikoksiidi, mis on palju suurem kasvuhooneefekti tekitaja kui süsinikdioksiid.
Volvo väidab aga, et kasutades õigeid taastuvaid materjale, saab vesinikupõletusmootori viia Euroopa Liidu standardite järgi «nullheitega sõiduki» kategooriasse. Selleks kasutatakse süütekütusena HVO-d, mis on taastuvallikatest pärit.
Vesinikku aga on võimalik toota ka päikese- ja tuuleenergia ülejäägiga elektrolüüsi teel.
Kuidas uus vesinikumootor töötab?
Korea autotootjate Kia ja Hyundai sisepõlemismootor kasutab kütusena ainult 100% vesinikku gaasilise kütusena. Võrreldes teiste vesinikusõidukitega, mis kasutavad kütuseelemente, süütab see mootor vesiniku sisepõlemise kaudu – nagu bensiinigi. Volvol on kasutusel keskkonnasõbralik diislikütuse asendaja, mida kasutatakse süütamiseks, ülejäänu teeb ära energiatihe vesinik.
Õhk ja kütus segatakse gaasisilindrisse ning silindrit kuumutatakse elektrisüüteküünla abil, mis annab jõudu kolbide liikumiseks. Vesiniku ja õhu täiustatud põlemine tekitab ainult veeauru.