Päevatoimetaja:
Kaido Einama

SARNANE MUSTER Ka Põhja-Korea hakkas segama GPSi ja lennuliiklust

Copy
Seouli rahvusvahelisel lennuväljal jätkus liiklus ka siis, kui Põhja-Koreal õnnestus GPS-signaal isegi lennurajal ja madalal maapinna kohal ära võtta. Aasias toimuv GPSi võltsimine on teatud omapäradega, võrreldes Venemaa korraldatud GPSi häiringutega.
Seouli rahvusvahelisel lennuväljal jätkus liiklus ka siis, kui Põhja-Koreal õnnestus GPS-signaal isegi lennurajal ja madalal maapinna kohal ära võtta. Aasias toimuv GPSi võltsimine on teatud omapäradega, võrreldes Venemaa korraldatud GPSi häiringutega. Foto: Simply Aviation / Wikimedia Commons

Nagu Venemaa juba pikemat aega segab GPS-signaale Läänemerel, hakkas nüüd sama tegema ka Põhja-Korea. Lisaks satelliidisignaalide häirimisele tegeletakse veel asukoha võltsimisega, mis tekitab ohtlikuma olukorra, kuna näitab lennukipilootidele või laevameeskondadele õigete pähe valesid koordinaate. 

GPSi häirimine sai alguse umbes samal ajal, kui Lõuna-Korea poole saadeti teele ekskremendi- ja prügiõhupallid.

30. mail kirjutati sotsiaalmeediavõrgus X, et alates 28. maist on segatud neljakümne reisilennuki navigatsioonisüsteeme ja võltsitud asukohta.

Sellest teatas ametlikult ka Lõuna-Korea valitsus. 

SkAI Data Servicesi koostöös Zürichi rakenduskõrgkooliga loodud GPS-signaali võltsimise saidi ehk GPS Spoofing Trackeri andmetel oli tänaseks küll nii signaali häirimine kui asukoha võltsimine lõppenud, kuid see kestis vaatlejate andmetel vähemalt viis päeva. Põhja-Korea on lõpetanud ka prahiõhupallide saatmise

Lõuna-Korea sõjaväevõimud on tuvastanud Põhja-Koreast lähtuva saatja segamise allikana.

Selline on tänane GPSi võltsimiste pilt. Sellega näib praegu tegelevat Venemaa. Aasias on pilt puhas.
Selline on tänane GPSi võltsimiste pilt. Sellega näib praegu tegelevat Venemaa. Aasias on pilt puhas. Foto: ekraanipilt / spoofing.skai-data-services.com

Kuigi võltsimisel on palju samu jooni, nagu on Venemaa sekkumisel Mustal merel ja mujal, on Korea poolsaarel toimuval siiski mõningaid erinevusi, kirjutab GPS World. Kui näiteks Tartus ja Narvas on maapinnal GPS-signaaliga kõik korras ja segajad hakkavad mõjuma alles kõrgemal lendavatele lennukitele, siis Seouli allikad täheldasid segamist kõigil kõrgustel, isegi ruleerimisrajal oleva lennuki navigatsiooniseadmetes ja mujal maapinnal.

Ekspertide sõnul tähendab see, et erinevalt Venemaa segajatest on Põhja-Korea omad paigutatud kuhugi kõrgele masti otsa, et need saaksid ka maapinnal navigatsiooni häirida.

Asukoha võltsimine näib suunavat laevad ja lennukid kaheksasse kohta, kus mõlema riigi territoriaalmered kohtuvad. Mõnda võltsitud asukohta on täheldatud ka Põhja-Korea piiri kohal triivimas.

Põhja-Korea on varem osalenud hübriidses mittekineetilises sõjas, segades lõuna suunas GPSi, kuid praegune on esimene taoline suuremahuline sündmus pärast 2016. aastat.

2016. aastal tuvastatigi üks allikas Lõuna-Korea piiri ääres 740 meetri kõrgusel ja vaid 30 kilomeetri kaugusel Seouli Incheoni rahvusvahelisest lennujaamast.

Lõuna-Korea meedia seostab Põhja-Korea aktsioone käimasolevate Lõuna-Korea mereväe ja politseilaevade meremanöövritega. Nende operatsioonide ajal olevat tungitud Põhja-Korea territoriaalmerre.

Seoul on hakanud häirete vastu kasutama oma uuendatud eLorani süsteemi, mis sisaldab televisioonisignaalide ning piirkondliku positsioneerimis-, navigatsiooni- ja ajamõõtmise süsteemi (PNT) kaitset. Samuti kavatsetakse seda oma süsteemi hakata kasutama ka isejuhtivate autode kindla ja täpse asukohamääramise süsteemina.

Kuigi eLorani signaalid on saadaval Kaug-Idas, ei kuulu selle vastuvõtjad kommertslennukite navigatsioonikomplektidesse.

Incheoni rahvusvahelisse lennujaama sisenevad ja sealt väljuvad lennukid on seni saanud kasutada kohalikke maismaa navigatsioonivahendeid, ühtki lendu pole segamise pärast ära jäetud.

Tagasi üles