Jaapanisse tulvavate turistide seas üks riigi privaatsemaid atraktsioone – kõrgtehnoloogiline tualett – on muutumas juba vannitubade kohustuslikuks osaks kogu maailmas. Selleks annavad põhjuse mitu planeeti tabanud häda.
Puidukriis ja hügieeninõudlus sillutavad teed Jaapani nutivetsudele kogu maailmas
Jaapanis on levinud sellised bideetualetid, mis pakuvad sooja istumisalust ja täpset pihustustehnoloogiat. See on uus normaalsus ja üle 80 protsendi sealsetest kodudest omab juba üht sellist, nagu näitab valitsuse rahvastiku-uuring. Küsimus pole kas kuivkäimlas või veeklosetis, see vahe on ammu unustatud, pigem hoopis on kasutusel kas tavaline loputuskast või nutikas WC-pott.
Miks see trend levib ka mujal maailmas?
Nüüd on sellise targa tualetivarustuse müük hakanud mühinal kasvama ka teistes riikides ja eriti just Ameerika Ühendriikides, kus selle trendi eesotsas on kuulsustest bideefännid, nagu Drake, perekond Kardashianid ja Alexandria Ocasio-Cortez.
Jaapani firma TOTO, mis on elektriliste bideetualettide teerajaja, räägib sellest, et on algatanud «ülemaailmse revolutsiooni pühkimisest pesemiseni». Firma ütleb, et tualettide müügitulu välismaale on alates 2012. aastast kahekordistunud umbes 673 miljoni dollarini.
Pandeemia oli üks põhilistest teguritest, mis tõi kaasa koduremondi buumi, kuid tulid ka mikroobe kartvad tarbijad, kes olid tualettpaberi alternatiivi otsinguil meeleheitele viidud... ja müügisaalid tühjenesid imetualettidest paanikas ostjate tõttu kiiresti.
TOTO rahvusvahelise äri eest vastutav Shinya Tamura ütles AFP-le, et brändi kasv on tulnud tänu suust suhu reklaamile.
Kui inimesed saavad esimest korda teada, kuidas tualettide veesüsteemid töötavad koos surve ja temperatuuri reguleerimisega, tekib ettekujutus, et see ei saa ju meeldiv olla.
«Kuid me ei saa sõnadega selgitada, kui hea see on, seda peab ise kogema», ütles Tamura, «mõne aja pärast ei suuda enamik kasutajaid ilma selleta elada.»
Ettevõtte sääraste seadmete rahvusvaheline netomüük on praegu vähem kui kolmandik Jaapani omast.
Firma soovib kahe aasta jooksul suurendada müüki Ameerikas 19 protsenti, et seal luua tugev positsioon ja kompenseerida väiksemat nõudlust Hiinas.
Kuna üha rohkem inimesi otsib ülima puhtuse saavutamiseks parimat tualetti, pakuvad USA ettevõtted TOTO-le ja tema Jaapani rivaalidele, nagu Panasonic ja LIXIL, juba tõsist konkurentsi.
«Kõige targem tualett»
Sel aastal Las Vegases toimunud suurel tehnoloogiamessil CES nimetas USA brändi Kohler turundusjuht oma Numi 2.0 tualetti, mis muu hulgas võtab vastu häälkäsklusi sisseehitatud Amazon Alexa virtuaalassistendi kaudu, «kõige targemaks tualetiks maailmas».
Nagu ka Jaapani tippmudelid, pakub Numi 2.0 automaatset lõhnastajat ning liikumisanduriga kaant, mis avaneb vannituppa sisenedes ja sulgub lahkudes.
Selle pihustivardal on pulseerivad ja vibreerivad funktsioonid ning kasutajad saavad soojapuhurit minuti täpsusega reguleerida.
Kuid selline luksus maksab: poti hind on umbes 7900 kuni 9300 eurot, võrreldes umbes 460 euroga lihtsamate nutipottide eest.
Jaapanisse reisivad ameeriklased on sageli saanud sealt inspiratsiooni oma tualetitehnoloogiate uuendamiseks, ütles Ardy’s BathCollectioni müüja Beverly Hillsis AFP-le.
«Nad näevad seda lennujaamas ja avalikes tualettides, kasutavad seda ja mõtlevad: «vau, see on väga hea»,» ütleb ta.
Bideetualetid on populaarsed kõikjal, kuid see on endiselt «privaatne kogemus» ja mõnede klientide jaoks on «imelik sellest rääkida».
Kuigi uhked Jaapani stiilis tualetid on kiiresti muutumas staatuse sümboliks, on TOTO juhid juba ammu võidelnud häbelikkusega, püüdes välismaal laieneda.
Pärast Washleti bidee turuletoomist USAs 1986. aastal oli ettevõttel raskusi reklaamimisega ja selle pop-up-üritus visati välja kõrgklassi kaubanduskeskusest, kuna teised kauplused kaebasid.
«Kas see on külm? Kas see teeb haiget?»
«Miks ma olen nii närvis? Kas see teeb haiget? Kas see on liiga külm?» küsis 21-aastane kanadalane Spencer Barbosa, kellel on 10 miljonit jälgijat, TikTokis. See oli esimene kord, kui ta proovis Jaapani tualetti.
Superstaarist räppar Drake tegi 2022. aastal suure avaliku žesti, kinkides oma sõbrale DJ Khaledile luksusliku TOTO tualeti.
USA kongresmen Alexandria Ocasio-Cortez tegi eelmisel aastal Instagrami videos nalja, et ta otsib uut potti pärast Jaapanis käimist, sest «elu ei ole enam endine».
Potitootja asutati 1917. aastal, kui isa ja poeg ühest jõukast äriperest püüdsid tuua Jaapanisse lääne stiilis keraamilisi tualette.
Kuna kanalisatsioonisüsteemid olid veel välja arendamata ja levinud olid kükk-tualetid, oli äril raskusi, mistõttu sõltuti ka portselanist lauanõude müügist, kuni harjumused hakkasid tasapisi muutuma pärast 1970. aasta Osaka maailmanäitust, ütles TOTO muuseumi juhataja Junichi Koga.
Rohkem kui 300 töötajat aitasid välja töötada ja testida uut Washletti, määrates kindlaks veepihusti eelistatud asukohad.
Nüüdseks on TOTO müünud kogu maailmas 60 miljonit Washletti, mida on näidatud «Kardashianide» ja «South Parki» seriaalides.
Nutika tualeti vastu huvi kasvades võivad isegi kõhklejad aja jooksul ümber mõelda, ütles Ardy’se müüja. Sellega kulub ka vähem tualettpaberit, mis jätab rohkem puid kasvama ning WC on hügieenilisem.
Müüja soovitab klientidel paigaldada vajalik elektrisüsteem kohale juba vannituba renoveerides, sest «nii saab targa poti alati hiljem osta.»
Allikad: AFP, Techxplore