Elon Muski kosmosefirma SpaceX katsetas eelmisel nädalal juba neljandat korda oma megaraketti Starship, millest peaks tulevikus saama väga oluline korduvkasutatav kosmoselaev mitmesugusteks kosmosemissioonideks. Kuigi kolm esimest lendu ei läinud päris nii nagu plaaniti, on nüüd jõutud niikaugele, et esimest korda laskus Starship tagasi maale, õigemini vette.
SpaceX-i megarakett Starship jõudiski neljandal katsel Maale tagasi
Megaraketi viis üles kanderakett Super Heavy, mis on samuti korduvkasutatav ja mis langes plaanitult Mehhiko lahte. Ülemine aste jäi küll terveks, kuid üsna napilt.
120-tonnine Starship mitte ainult ei tõusnud kosmosesse oma neljanda testlennu ajal, vaid mõlemad astmed naasid ka edukalt Maale, mida pole seni juhtunud.
Ülemine aste sisenes taas atmosfääri siiski kaootiliselt, kuid erinevalt eelmisest korrast ei lagunenud päris tükkideks. Seega ollakse nüüd suure sammu võrra lähemal korduvkasutatava süsteemi kasutamisele.
Liftoff of Starship! pic.twitter.com/2Z1PdNPYPG
— SpaceX (@SpaceX) June 6, 2024
Starship pakkus seegi kord pardakaameratest vapustavat vaatepilti, mida tekitasid atmosfääri läbimisel tekkivad helendavad plasmapilved.
SpaceX startis oma megaraketi Starbase´i kosmoserajatisest Mehhiko Lahe ääres Boca Chicast, neljapäeval. Pardale oli laaditud rohkem kui 4500 tonni kütust.
Mootoririke tegi veidi ärevaks
Starshipi tõus kulges sujuvalt, kuigi üks selle 33-st Raptori mootorist ei käivitunud vahetult pärast starti. Eelmiste kahe katselennuga, kus oli muid probleeme, töötasid 33 mootorit kogu lennu jooksul normaalselt.
Samas olid mootorid siiski mureks pärast Starshipi esimest testlendu 20. aprillil 2023, kui mitu Raptorit ebaõnnestusid juba kohe stardi ajal ja rakett plahvatas vaid mõni minut pärast õhkutõusu.
Seekordset riket peetakse murepunktiks mootorite töökindluse osas, mis vajab veel tähelepanu.
Peale õhkutõusu tegi Starship edukalt nii-öelda kuuma etapi eraldumise, lülitades välja kõik peale kolme Super Heavy Raptori mootori ja süüdates kuus teise astme Raptori mootorit vahetult enne eraldamist. Seejärel heitis Starship kanderaketi eemale ja eraldus ka vastav adapter, mis n-ö kuumas etapis aitab paremini erinevad astmed üksteisest lahti ühendada.
Pärast eraldumist tegi Super Heavy kanderakett plaanitult oma pöördemanöövri ja maandumiseks vajalikud toimingud, suundudes tagasi Maa poole.
«Nende uute katsete kõige suurem väärtus on andmed,» kirjutati SpaceX-i sotsiaalmeediakontol keskkonnas X. Seal öeldi, et Starshipi kolmanda lennutesti ajal saadud kogemuse põhjal oli nüüd tähtsaim eesmärk läbida atmosfääri sisenemise etapp, kus tekib äärmuslik kuumus.
Viimati tõusis rakett taevasse 14. märtsil. Sel lennul tegi Starship edukalt astmete eraldamise, lõpetas teise astme mootorite täieliku põletamise, õnnestus ka sisemine kütuse ülekanne NASA jaoks ja avanes kaubaruumi luuk. Missioon kestis tund ja 49 minutit, enne kui ülemine aste atmosfääri sisenemise ajal vastu ei pidanud ning tükkideks lagunes.
Super Heavy tegi märja maandumise
Kanderakett peab tegelikult maanduma püstiasendisse meres laeval asuvale maandumisplatvormile, aga kuna tegemist on veel eksperimentaalse tehnoloogiaga, siis prooviti ohutumat varianti - vette laskumist kohe maandumisplatvormi kõrval.
See õnnestus ilusti, nagu X-i postitatud videolt näha:
Super Heavy landing burn and soft splashdown in the Gulf of Mexico pic.twitter.com/lnjCSk2Cz6
— SpaceX (@SpaceX) June 8, 2024
Ülemine aste pääses samuti, kuid vigastustega
Seekord jäi ka Starship ise atmosfääri sisenemisel «ellu». Kosmoserakett jõudis läbida tippkuumuse ja maksimaalse aerodünaamilise rõhu hetked, kasutades oma tüüre kere juhtimiseks ülehelikiirusel tagasipöördumise ajal. Paljud kere 18 000 termokilbist lendasid taas-sisenemise ajal minema ja üht sõiduki esitüüridest nähti kaameras nii-öelda võitlemas terveksjäämise nimel.
SpaceX eemaldas enne raketi starti aga spetsiaalselt ühe õhukese soojuskile ja kaks termokilpi, et mõõta nende piirkondade kuumust ilma kilpideta ja testida termokaitse võimalusi. Taas-sisenemise videokaadrid näitasid dramaatiliselt, kui kuumaks asjad raketi laskumisel tegelikult muutusid, nii et kosmoselaeva ümbritses lausa helendav plasma.
Edukas vettekukkumine
Vaatamata kuumusele ja vigastustele jätkas Starship kontrollitud laskumist ja tegi veel viimase maandumispõletamise, enne kui sulpsas India ookeani umbes 65 minutit pärast õhkutõusu.
«Vaatamata paljudele kadunud plaatidele ja kahjustatud tüürile tegi Starship siiski üsna pehme maandumise ookeanis!» kirjutas SpaceX-i tegevjuht Elon Musk X-is. Kosmosefirma omanikust miljardär lisas, et tüüriklapi probleem tuleks Starshipi järgmiseks eelseisvaks lennuks lahendada: «uues Starshipi versioonis on nihutatud esitüüri klapid mujale. See aitab parandada töökindlust ning muudab ka tootmise lihtsamaks.»
Seega näeme varsti veel ühte Starshipi prototüübi starti, mille aega pole veel hetkel teada.
Elon Muski uus raketitehas käivitub täistuuridel
Uus tehas Starfactory kosmodroomi Boca Chica läheduses aitab SpaceXil jõuda uue ambitsioonika eesmärgini, et toota tulevikus iga päev üks uus Starshipi rakett.
Starbase, mis asub Texases Boca Chicas, saab juba sel suvel uue laienduse nimega Starfactory. Sellesse investeeritakse 100 miljonit dollarit (93 miljonit eurot). Ehitus algas veebruaris ning Starfactory annab Starbase'ile lisaks 9290 ruutmeetrit tootmispinda.
SpaceX kavatseb uues Starfactory's hakata tootma Starshipi versiooni 2, mis on kavandatud lihtsamaks masstootmiseks. Versioon 2 mahutab rohkem kütust, on töökindlam ja kergem. Samuti on selle juures tehtud aerodünaamilisi muudatusi.
Starbase'is töötab praegu üle 1800 täiskohaga töötaja, muutes selle piirkonna suurimaks tööandjaks.
Starbase´i ehitust alustati 2018. aastal Boca Chicas, kus asus varem vaid orkaani poolt hävitatud küla. Elon Musk ütles toona: «meil on palju maad ja kedagi pole ümbruses, nii et kui midagi plahvatab, pole hullu.»
2021. aasta märtsis tõesti plahvatas, mille tagajärgede koristamine võttis aega kolm kuud.