Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Bostoni ettevõte: saatsime just Mersule testimiseks oma uue ja väga ägeda aku

Copy
Factorial asub tootma imeakusid.
Factorial asub tootma imeakusid. Foto: Factorial

Massachusettsi ettevõte Factorial Energy on saatnud oma esimesed B-katseseeria tahkisakuelemendid Mercedes-Benzile, viies järgmise põlvkonna akutehnoloogia arenduse uude etappi.

Hiina tootjad on saavutanud märkimisväärseid edusamme pooltahkete akude vallas, kuid üle kogu maailma pingutavad teised tootjad oma lahenduste väljatöötamise ja valideerimise nimel.

Massachusettsis asuv Factorial Energy on üle kümne aasta töötanud oma liitium-metalli kvaasi-tahke aku (lithium-metal quasi-solid-state) tehnoloogia kallal, otsides toetust ja koostööd suurtootjatelt, nagu Stellantis, Mercedes-Benz ja Hyundai. Ettevõtte eesmärk on luua pika kasutusea ja suure energiatihedusega aku, mille maksumus oleks võrdväärne liitiumioonakudega ning mis valmistatakse samadel tootmisliinidel. Sellel kuul saatis Factorial oma esimese partii Mercedes-Benzile edasiseks testimiseks ja arendamiseks.

Factorial esitles oma 100-Ah tahket akut esimest korda CES 2023 messil koostöös Stellantisega, liikudes varasematest väiksematest akuelementidest edasi. Eelmisel aastal hakkas ettevõte saatma esimesi 100-Ah A-proove globaalsetele autotööstuse partneritele ning on nüüdseks tarninud üle 1000 A-seeria elemendi üksnes Mercedes-Benzile.

Nüüd on Factorial teatanud esimeste 106-Ah B-seeria elementide saatmisest Mercedes-Benzile, nimetades seda maailma esimeseks teadaolevaks tahkete akuelementide B-seeria tarnimiseks globaalsele autotööstuse OEMile. Kuigi sõna «teadaolev» jätab võimaluse, et ka teisi B-seeria elemente on tarnitud, kuid mitte avalikustatud, on ettevõte tegemas edusamme ja liikumas järgmisesse testimisetappi.

B-seeria seadmed integreeritakse moodulitesse ja akupakkidesse nende laiaulatuslikuks testimiseks ja optimeerimiseks, selgitas Factorial juunikuu tarnet. «See oluline faas hõlmab moodulite ja neist loodud akusüsteemide disainide valideerimist vastavalt Mercedes-Benzi rangetele jõudlusspetsifikatsioonidele. Lisaks kinnitab see etapp Factoriali tarneahela ja tootmisprotsesside töökindlust, tagades skaleeritavuse tulevasteks sõidukitestideks.»

Factoriali akuelemendid tuginevad «Factorial Electrolyte System Technology» tehnoloogiale, kasutades liitium-metall anoodi, kvaasi-tahket elektrolüüti ja suure mahutavusega katoodi. Ettevõte väidab, et kerge liitium-metalli kasutamine võimaldab praegu energiatihedust kuni 391 Wh/kg, mis on oluliselt kõrgem kui praeguse põlvkonna liitium-ioon tehnoloogia 300-Wh/kg lagi ja rohkem kui kaks korda suurem tüüpilise liitium-raud-fosfaat (LFP) aku kõrgeimast mahutavusest, mis on 160-Wh/kg. Kvaasi-tahke elektrolüüt parandab ohutust võrreldes liitiumioonakude vedelate elektrolüütidega.

Factoriali eesmärk on saavutada sõiduki tegevusraadius üle 966 km ühe laadimisega, kasutades 90-kWh akut, mis on umbes 30% kergem ja väiksem kui tavaline liitiumioonaku. FEST akud on samuti kavandatud tootmiseks samade seadmetega, mida kasutatakse liitiumioonakude tootmiseks, vajades vaid minimaalseid muudatusi.

Eelmisel aastal avas Factorial Methuenis Massachusettsis akude tootmisüksuse. Ettevõte loodab, et sellest saab USA suurim tahkete akude tootmisüksus, kui see töötab täisvõimsusel. Väidetakse, et see tähendab 200 MW võimsuses akude tootmist. Ilmselt peetakse silmas päevatoodangut.

Tänavu aprillis sõlmis Factorial koostöömemorandumi (memorandum of understanding ehk MoU) LG Chem'iga, et kiirendada tahkete akude arendamist.

Allikas: Factorial ja New Atlas 

Tagasi üles