Autoostjad: meil on kõrini neist puutetundlikest akendest – andke meile nupud tagasi! (1)

tehnika.postimees.ee
Copy
Kus on nupud? BMW uues kontseptsioonautos Vision Neue Klasse X on armatuurlaud üsna puhas. Kuid tegelikult pole see halvim näide nuppude puudumisest, vaid just selles mudelis hakkavad need vaikselt tagasi tulema – uksepaneelis ja keskkonsooli all istmete ja peeglite reguleerimiseks. Need tegevused on teinekord sõidu ajal vajalikud ja hea on neid teha intuitiivselt nuppe vajutades.
Kus on nupud? BMW uues kontseptsioonautos Vision Neue Klasse X on armatuurlaud üsna puhas. Kuid tegelikult pole see halvim näide nuppude puudumisest, vaid just selles mudelis hakkavad need vaikselt tagasi tulema – uksepaneelis ja keskkonsooli all istmete ja peeglite reguleerimiseks. Need tegevused on teinekord sõidu ajal vajalikud ja hea on neid teha intuitiivselt nuppe vajutades. Foto: BMW

Uued autod on varustatud paljude pilkupüüdvate uudisvidinatega, nagu suured puuteekraaniga meelelahutuskeskused, mille pärast võib juhikohal istumine tunduda nagu Star Treki kosmoselaeva kokpitis. Paljud juhid siiski pole kosmosefantaasia üle õnnelikud.

Paljud juhid loobuvad sellest tulevikuvisioonist ja ostavad hoopis kasutatud autosid, sest nagu The Wall Street Journali autokolumnist Dan Neil ütles, on kogu see uus tehnoloogia segav, tundub vähem turvaline ja on tülikam kasutada võrreldes vanade heade nuppude ja lülititega.

Kasutajaliideste disainer Chris Kernaghan on oma blogis avaldanud ühe põhjuse, miks Tesla järgi ka kõik teised traditsioonilised autotootjad puuteekraane nii palju armastavad: see on hirm turukaotuse ees ning eksisteerivad teatud müüdid uuest põlvkonnast, kes tahab igal pool nutiekraane näppida.

Samas on üks põhjus, miks need «uue auto eitajad» või «dissidendid», nagu Dan Neil neid nimetab, hoiduvad autotootjate viimastest pakkumistest – just ebamugavuse pärast sõidu ajal.

Just tänu nende vanemate mudelite eelistustele ning sellele, et uued autod on tänapäeval juba üsna kallid, on Ameerika sõidukite keskmine vanus teedel tõusnud 12,6 aastani, kirjutab Neil, viidates hiljutisele S&P Global Mobility uuringule. Võrdluseks: 2012. aastal oli keskmine vanus vaid 11,2 aastat.

Peale selle, et puuteekraanid ja muud uued vidinad on segavad, millega paljud eksperdid nõustuvad, on uued autod ka digitaalsed ratastel jälgimismasinad, mis võivad andmeid edastada kindlustusfirmadele või isegi Hiina valitsusele.

Samuti usutakse, et uuemad autod pole enam nii usaldusväärsed kui vanemad. Mõned autohuvilised arvavad koguni, et kogu see uhke riistvara ja arenenud juhiabisüsteemid, mis teevad palju asju juhi eest, võtavad ära kogu naudingu rooli haaramisest ja auto juhtimisest.

«Hiljuti ostis mu naine uue Toyota Highlanderi ja sellega kaasnes justkui vajadus õppida semestri jagu Massachusettsi Tehnoloogiainstituudis, et suunatulede kasutamist selgeks saada,» rääkis endine Põhja-Carolina ajalehetoimetaja Dan Barkin Neilile.

Vanakooli autode päevad on siiski loetud, kuna mõnes riigis ja USA osariigis on levimas trend keelata uute sisepõlemismootoriga autode müük.

Kuid pole mõtet karta, sest ekraanivaenlaste rõõmuks võivad nupud ja lülitid veel tagasi tulla.

Euroopa autode turvalisuse ja ohutuse regulaatorid on hiljuti käskinud autotootjatel analoog-juhtimisseadmed tagasi tuua, et saada paremaid ohutushinnanguid. Sellised autotootjad nagu Volkswagen toovadki nupud tagasi.

Ka BMW on teatanud, et nuppe on vaja. Sel kevadel pakkis BMW lahti Vision Neue Klasse X kontseptsiooni. Ka sellel on üsna minimalistlik armatuurlaud, mida iseloomustab täisulatuses digitaalne näidikupaneel ja keskne puuteekraan, millel pole peaaegu ühtegi nuppu, kuid juba on tagasi tulnud esiukse paneelide ja istmete vanamoodsad reguleerimisnupud, mis on peaaegu täpselt sellised nagu 30 aastat tagasi.

BMW esindaja sõnul on need nupud vajalikud selleks, et inimesed saaksid sõidu ajal istet ja peegleid reguleerida, ilma et peaks puuteekraanilt selleks kohta otsima. See on väga intuitiivne ja turvalisem.

Allikad: Futurism, Motor1Wall Street Journal

Tagasi üles