DARPA Meie «hiidrai» saadeti luureretkele – katseks esialgu

tehnika.postimees.ee
Copy
Manta Ray robotallveelaev tõstetakse vette ja testsõit saab alata.
Manta Ray robotallveelaev tõstetakse vette ja testsõit saab alata. Foto: Northrop Grumman

Northrop Grumman on avaldanud uusi üksikasju oma Manta Ray robotallveelaeva kohta, sealhulgas 4K 360° video esimese testsukeldumise kohta ja ülevaate projekti senistest saavutustest.

Kui Northrop Grumman viis oma Manta Ray prototüübi merele käesoleva aasta alguses, tähistas see nelja-aastase töö kulminatsiooni DARPA projektis, mille eesmärk oli arendada autonoomne ülisuur mehitamata allveelaev (Extra-Large Uncrewed Underwater Vehicle ehk XLUUV), mis suudab täita pikaajalisi ja kaugeidki ülesandeid ilma inimjärelevalveta.

See nõudis mitte ainult väga suurt alust, mida saab lasta vette ainult kai pealt, vaid ka uut lähenemist, mis võimaldaks tal katta pikki vahemaid mitme kuu jooksul, kulutades väga vähe energiat.

Tulemuseks oli futuristlik liugur, mis suudab kanda suuri koormusi üle pikkade vahemaade, kasutades liugurist inspireeritud jõuallikat – Manta Ray muudab oma ujuvust (buoyancy), et tõusta läbi vee, ja seejärel «liugleb» allapoole, kasutades ära hüdrodünaamiliselt optimeeritud keret.

«Liuguril on väga huvitav jõuallikas, mis liigutab seda vees alati eesmärgipäraselt edasi, seda nii üles- kui allapoole,» ütles Brian Theobald, Northrop Grummani Manta Ray peauurija ja juhtivinsener. «Kui Manta Ray peab liikuma üles või alla, muudab ta ujuvust, pumbates merevett, et muuta sõiduki kaalu.»

Videotes on näha kõrglahutusega VR vaade testsukeldumistest. Teine video on põhjalikum – vabandust sõnamängu pärast, aga see ei tähenda, et nende masin upuks – ja seda saab vaadata ainult lingi kaudu, kuna Northrop Grumman on keelanud video manustamise artiklitesse.

Esimene ülaltoodud video vastab paljudele küsimustele Manta Ray kohta. Näidates seda nii maal liigutatavana kui ka vees liuglemas, paljastab see kaadrid, milles näha, et jõuallikas koosneb kahest nelja labaga propellerist, mis asuvad tiibade servades, mitte neljast propellerist, nagu varem arvati. See näitab ka allveelaeva manööverdusvõimet vee all ja kinnitab, et vajadusel saab see energia säästmiseks merepõhjas oodata.

«Manta Ray mehitamata võimekus on kriitilise tähtsusega, kuna soovime hoida inimesi eemal ohtlikest keskkondadest pikaajaliste missioonide ajal,» ütles Joe Deane, Manta Ray programmi juht.

Allikas: Northrop Grumman ja New Atlas

Tagasi üles