AVALIK TESTLEND Sellised näevad välja USA sõjaväe ründavad ja luuravad universaaldroonid

tehnika.postimees.ee
Copy
Tõeline tegija lahinguväljal luurab, poetab pomme ja tegutseb isepäi. Sellisena tahabki USA õhuvägi välja arendada oma uut relva X-67A, mis tegi oma esimese avaliku lennu.
Tõeline tegija lahinguväljal luurab, poetab pomme ja tegutseb isepäi. Sellisena tahabki USA õhuvägi välja arendada oma uut relva X-67A, mis tegi oma esimese avaliku lennu. Foto: AFRL

Kõige tähtsamaks relvaks moodsas lahingus on saamas droon ja just seda liiki relvi USA sõjavägi plaanibki nüüd põhjalikult uuendada. Hea varustus on universaalne ja nii ongi uus mudel X-67A loodud kasutamiseks mitmetel erinevatel otstarvetel. Äsja tegi see lennuvahend oma avaliku esiklennu.

Täiustatud drooni XQ-67A kasutuselevõtt toob USA õhujõudude arenduslabori AFRL teatel kaasa uue ajastu lennuväe autonoomias.

AFRL on avaldanud video oma XQ-67A demonstratsioonidrooni esimesest lennust. See on tehtud küll juba 28. veebruaril 2024, kuid toodi nüüd avalikkuse ette ja näitab, kuidas autonoomne lennuk esitleb oma võimeid Gray Butte Fieldi lennuväljal Californias Palmdale´is.

Kui teise põlvkonna XQ-67A õhku tõusis, tähistas see õhujõudude teatel väga olulist edasiminekut USA õhukaitseprogrammis, mille eesmärk on automatiseerida suur osa oma lennukipargist.

See lennuk ongi mehitamata, tuntud ka kui Off-Board Sensing Station (OBSS), kuid veebruaris tutvustas AFRL ka selle mudeli teist kontseptsiooni, Off-Board Weapon Station (OBWS), mis jagab OBSS-iga ühist šassiid, kuid on kiirem ja manööverdusvõimelisem ning parema tegevusraadiusega. OBSS on luureülesanneteks, OBWS aga suudab rünnata ja laskemoona kohale viia, kuid mõlemad versioonid kasutavad sama droonialust.

Sama lennumasin võib nii luurata kui pomme heita olenevalt konfiguratsioonist.
Sama lennumasin võib nii luurata kui pomme heita olenevalt konfiguratsioonist. Foto: AFRL

Uue kontseptsioonide eesmärk pole mitte ainult arendada koostöövõimelisi droone, mis töötavad koos mehitatud sõjalennukitega, pakkudes luure- ja tulejõu mitmekordistamise platvorme, vaid toota neid autotööstusest üle võetud disaini- ja tootmistehnikate abil. See lubab ühe lennuki raami kasutada terve lennukite perekonna alusena.

Peale selle on tegemist droonidega, mis võivad disaini algusest esimese katselennuni jõuda vaid kahe aastaga. Seni on lennunduses arendustsükkel võtnud kordades rohkem aega.

XQ-58A Valkyrie põhjal loodud XQ-67A eesmärk on teha koostööd õhujõudude testimiskeskuse X-62 VISTA ja F-16 VENOM projektidega, et edendada autonoomsete lennukisüsteemide arendamist nii droonide kui ka valikulise piloodiga lennukite jaoks ehk sellistele sõjalennukitele, mille pardal võib olla piloot, aga võib ka mitte.

Lõplikuks eesmärgiks on luua lennukipark, mis muudab hävituslendurid «juhtivtöötajateks», kelle käsutuses on palju lennuvahendeid ning kes siis saavad keskenduda rohkem missiooni täitmisele kui (ühe) lennuki juhtimisele. OBWS-i puhul saavad nad keskenduda isegi lahingutegevusele, suunates relvi õigetele sihtmärkidele.

Esimene lend startis juba veebruaris, kuid see avalikustati alles nüüd.
Esimene lend startis juba veebruaris, kuid see avalikustati alles nüüd. Foto: AFRL

Veebruaris toimunud testid, mille toimumisest oli varem teada, kuid tulemusi ja videot polnud avaldatud, ei olnud mõeldud ainult lennusüsteemide töö kontrollimiseks, vaid ka lennuki ohutuse kinnitamiseks. Esimesed lennud viidi läbi kaugjuhtimise teel, kuigi hilisemad lennud pakuvad juba ka üha suuremat autonoomiat.

Esimest XQ-67A lendu saab näha allolevas videos, mis filmiti General Atomicsi Gray Butte Flight Operationsi keskuses Palmdale'is:

Tagasi üles