Kuigi nimekiri ohutussüsteemidest, mis tuleb sõidukitele paigaldada, jõuab veoautode tootjateni juba ammu enne sõiduautode tootjateni jõudmist, pole paradoksaalsel kombel selliste testide läbiviimisele seatud formaalseid ega juriidilisi nõudeid.
2023. aastal hakati välja töötama süsteemi, mis võimaldaks võrrelda erinevate veokite ohutust. Tootjad, vedajad ja teedeinsenerid peaksid nägema ohutust kui kõikidele liiklejatele sobiva keskkonna loomise peamist eesmärki.
Rootsi tootjad tervitavad veokite testimist
Rootsi tootjad, kes on läbi aegade turvalisust prioriteediks pidanud, tervitavad veokite testimist. Uute autode, sealhulgas ka veokite ohutusstandardid on Rootsis kõige kõrgemad.
Scania on juba ametlikult teatanud, et toetab algatust. Nende sõnul saavad ambitsioonikad turvalisusesse investeerivad ettevõtted oma toodete usaldusväärsuse õigustamiseks lisaargumente. Sõiduautode segmendis on need väga olulised. Sarnast läbimurret on oodata ka veokite turul.
Euro NCAPi arvutuste kohaselt moodustavad veokid 1,5 protsenti kõigist Euroopa teedel liikuvatest sõidukitest, kuid nende osaks jääb 15 protsenti surmaga lõppenud õnnetustest. Peamiseks põhjuseks on see, et veokid läbivad rohkem kilomeetreid kui sõiduautod (mõnikord on vahe kuni kümnekordne). Sellele vaatamata ei ole siiani olnud veoautode jaoks üldist ohutushinnangu süsteemi, nagu on sõiduautodel.
Turvatestid pakuvad suurt huvi mitte ainult tulemuste, vaid ka protsessi enda pärast. Testid on märksa keerulisemad kui sõiduautode puhul, sest veokite tootmine hõlmab suurt hulka mitmesuguseid regulatsioone: reguleeritud mass, pikkus, kiirus, sõiduaeg jne, mis mõjutab nende disaini, ehitust ja loomulikult ka ohutust.