Päevatoimetaja:
Kaido Einama

ESIMENE PILT Just selline näeb välja DARPA arendatav uus elektriline saladroon

Copy
Eriti vargsi liikuv uus elektridroon ei jäta radaritele silmatorkavat jälge ning reaktiivmootori puudumine muudab selle lennumasina nähtamatuks ka termokaameratele. Pardal on vaiksed elektrigeneraatorid, mitte akud, kuna viimased ei jaksaks saladrooni nii kiiresti ja nii kaugele lendamiseks elektriga varustada ja teeksid drooni liiga raskeks. Propellerid on aga peidetud lennumasina korpuse sisse.
Eriti vargsi liikuv uus elektridroon ei jäta radaritele silmatorkavat jälge ning reaktiivmootori puudumine muudab selle lennumasina nähtamatuks ka termokaameratele. Pardal on vaiksed elektrigeneraatorid, mitte akud, kuna viimased ei jaksaks saladrooni nii kiiresti ja nii kaugele lendamiseks elektriga varustada ja teeksid drooni liiga raskeks. Propellerid on aga peidetud lennumasina korpuse sisse. Foto: Northrop Grumman

Sõjatööstusettevõte Northrop Grumman on avaldanud esimese foto oma uuest vargdroonist XRQ-73, mis loodi koostöös USA sõjaväe uurimisasutusega DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ning peaks lendama hakkama selle aasta lõpuks.

Programmi DARPA X-Prime raames loodud XRQ-73A on Northrop Grummani ja Scaled Compositesi koostöös valminud prototüüp, mille tiiva disain põhineb USA õhujõudude teaduslabori AFRL programmil Great Horned Owl (GHO). Ehkki lennuk näeb välja nagu USA ülisalajase kaugpommitaja B-21 väiksem mudel, on GHO programmis kasutatud selle tiibade disainis väliseid õhukanaliga suruõhupropellereid, mida ajavad ringi elektrimootorid.

XRQ-73A on üle üheksa meetri pikkuse tiivaulatusega ja kaalub 567 kilogrammi, suutes saavutada kiiruse 463 km/h ja lennates kuni 5500 meetri kõrgusel. Kaasa võib võtta 180 kilogrammi lasti.

Hübriidne elektriline jõuallikas on varustatud nelja kanali ja propelleritega, mis on integreeritud voolujoonelise tiiva ja kere sisse, nii et väljast pole liikuvaid osi näha.

Nii suur ja pika lennuulatusega masin siiski akudelt ei lenda, kaks elektrigeneraatorit pardal saavad energiat hoopis diislikütusest, bensiinist või lennukikütusest.

Lisaks on esiosas kaks suurt õhu sisselaskeava ja taga väljalaskeava, mis on kujundatud visuaalse ja infrapunase radariprofiili vähendamiseks miinimumini. Kuna palju soojust ja müra tekitav reaktiivmootor puudub, on ka soojusjälg minimaalne.

Vargdrooni peamine töövõtja on Northrop Grumman Corporationi osakond Aeronautics Systems, mis asub Redondo Beachil Californias.

Tagasi üles