:format(webp)/nginx/o/2024/07/12/16218029t1h83de.jpg)
Hoolimata sellest, et Boeingi probleemse Starliner kosmosejaama pardal viibiv meeskond on sõna otseses mõttes orbiidile lõksu jäänud, on nende tuju endiselt hea. Nende tagasitoomiseks on läbi vilksatanud koguni venelaste Sojuzi kasutamine.
Hoolimata sellest, et Boeingi probleemse Starliner kosmosejaama pardal viibiv meeskond on sõna otseses mõttes orbiidile lõksu jäänud, on nende tuju endiselt hea. Nende tagasitoomiseks on läbi vilksatanud koguni venelaste Sojuzi kasutamine.
Kolmapäevases otseülekandes kinnitasid NASA astronaudid Butch Wilmore ja Sunita Williams, et nad on «täiesti kindlad» kosmoselaevas, millel oli eelmisel kuul teel orbiidijaama mitu heeliumileket.
Kapsel on olnud paljude arutelude keskmes, kuid kosmoseagentuur on kinnitanud, et selle ülekuumenevad tõukurid, mis võimaldavad sellel mikrogravitatsiooni tingimustes manööverdada, ei ole tõsine probleem.
Praegu on Starliner üks kolmest kosmosejaama külge kinnitatud kosmoseaparaadist. Jaama pardal on kokku üheksa meeskonnaliiget, sealhulgas Wilmore ja Williams. Neli neist saabusid jaama 2. mail Crew Dragon Harmony pardal. Ülejäänud kolm saabusid jaama märtsi lõpus Soyuz MS-25 kapsliga.
Hädaolukorras oleksid kõik Harmony ja MS-25 istmed hõivatud, mis tähendab, et Wilmore ja Williams peaksid kasutama Starlinerit.
Ja neil on juba mõningane kogemus. Eelmise kuu lõpus andis NASA kõikidele meeskonnaliikmetele korralduse varjuda oma kosmoselaevadesse pärast teateid, et purunenud satelliidi tükid on nende suunas teel.
NASA on samuti kinnitanud, et kaks eraldatud astronauti võiksid vajadusel tehnilistest probleemidest hoolimata Starlineri pardal hõlpsasti tagasi Maa peale naasta.
Crew Dragon ja Starliner töötati välja sama NASA kommerts-meeskonna programmi raames. Kuid samas kui SpaceX on alates 2020. aastast edukalt käivitanud 12 mehitatud missiooni, sealhulgas kaheksa meeskonna rotatsioonireisi ISS-i, käivitas Boeing oma esimese mehitatud katselennu alles eelmisel kuul.
Kui Starliner tunnistataks tagasisõiduks sobimatuks, peaks NASA ilmselt välja töötama plaani B: käivitama teise Crew Dragon kosmoselaeva — või võib-olla Soyuzi, kuigi see on geopoliitiliste ja rahaliste kaalutluste tõttu palju vähem tõenäoline variant.
NASA programmi juht Steve Stich eitas esialgu, et on olnud arutelusid, et Starlineri meeskonna koju toomiseks saadetaks teine Dragon.
Steve Stitch selgitas kolmapäevasel pressikonverentsil, mida New York Times vahendas, et ei ole olnud tõsiseid arutelusid teise Dragoni saatmise kohta, et päästa Starlineri meeskond. Stich lisas, et tõenäoliselt naasevad nad Starlineriga kuu lõpuks, umbes poolteist kuud pärast algselt planeeritud tagasipöördumise kuupäeva 14. juunil.
Kuid Stich ei välistanud seda võimalust täielikult.
«Kommerts-meeskonna programmi ilu seisneb selles, et on kaks sõidukit, kaks erinevat süsteemi, mida saaks kasutada meeskonna tagasitoomiseks. Seega on natuke rohkem aega andmete läbivaatamiseks ja otsustamiseks, kas peab midagi teisiti tegema,» ütles ta. Peamine valik täna on Butchi ja Suni Starlineriga tagasi toomine. Praegu ei nähta põhjust, miks see nii ei võiks olla.
Praegu töötavad insenerid kõvasti, et välja selgitada, miks 5 Starlineri 28-st reaktsioonisüsteemi tõukurist probleeme tekitavad. Neli neist hakkasid jaamaga dokkimise ajal uuesti tööle, kuid ei tööta veel täisvõimsusel.
Wilmore märkis, et need olid küll nõrgemad, kuid siiski muljetavaldavad.
Williams ütles, et tahetakse teada, kas tõukurid hakkavad tööle. Peamine eesmärk on saavutada piisava võimsusega põlemine, et tagasi pääseda.
Paar väidab, et see on täiesti loomulik uue ja proovimata kosmoselaeva puhul, kuigi SpaceX-i esimese Crew Dragoni jaama lennuga sarnaseid probleeme ei olnud.
«See on raske valdkond, kus me töötame,» argumenteeris Wilmore. «Inimese kosmoselend ei ole lihtne üheski režiimis ja igal loodud kosmoselaeval on olnud mitmeid probleeme ning see on meie töö olemus.»
Allikas: Futurism