Päevatoimetaja:
Kaido Einama

TEHTUD EESTIS Skeletoni superkondensaatorid tõid IndyCari võidusõidusarja uue ajajärgu

Copy
Hübriidlahendus, kus superkondensaator annab pidurdusel kogutud energia kiiresti ära kiirendamise ja käivitamise puhuks, on juba võidusõidul edukalt kasutusel. Samast lahendusest oleks palju kasu ka tänavaliikluses.
Hübriidlahendus, kus superkondensaator annab pidurdusel kogutud energia kiiresti ära kiirendamise ja käivitamise puhuks, on juba võidusõidul edukalt kasutusel. Samast lahendusest oleks palju kasu ka tänavaliikluses. Foto: Skeleton Technologies
  • Lahenduse projekteerimisse oli kaasatud Skeletoni Tallinnas asuv inseneeriakeskus.
  • Superkondensaatorite moodulid toodeti Saksamaa tehases ja paigaldati kõigile võistlusautodele..
  • Lahendus annab juhi käsutusse 60 lisahobujõudu, mis saadakse pidurdusenergiast.

Põhja-Ameerika võidusõidusarja IndyCar masinate uues hübriidsüsteemis salvestavad pidurdusenergiat ja käivitavad mootorit ilma kõrvalise abita Eesti päritolu tehnoloogiaettevõtte Skeleton Technologies superkondensaatorid. See energiasalvestuslahendus annab juhi käsutusse 60 lisahobujõudu. Hübriidsüsteem tegi eduka debüüdi 7. juulil 2024 Ohios peetud etapil.

Võidusõidusarjas IndyCar kasutusele võetud hübriidtehnoloogia eestvedaja oli Honda Racing Corporation USA, kes pöördus energiasalvestuslahenduse väljatöötamiseks ja tootmiseks Skeletoni poole 2022. aasta sügisel. Honda juhitud rahvusvahelisse konsortsiumi kuulusid lisaks Skeletonile ka Chevrolet, McLaren Applied, Empel, Ilmor ja BrightLoop.

Skeleton arendas IndyCarile võidusõidutingimusteks optimeeritud ülivõimsa superkondensaatori. Lahenduse projekteerimisse oli kaasatud Skeletoni Tallinnas asuv inseneeriakeskus, moodulid toodeti ettevõtte Saksamaa tehases.

«Võimalus kujundada mootorispordimaailma ühe kõige atraktiivsema ja nõudlikuma võidusõidusarja tulevikku on edulugu ja nagu näha tulemustest, siis teostatav ka Eestist. Skeletoni tooted on igas IndyCary sarjas võistlevas autos. Me oleme teinud koostööd Honda võidusõidutiimiga ning üheskoos viinud läbi märgilise elektrifitseerimisprojekti koos selliste lipulaevadega nagu Chevrolet ja McLaren. See on iga inseneri unistus,» ütles Skeleton Technologiesi inseneeriajuht Ardo Kõiv.

Superkondensaator jõuab võidusõidult tänavaliiklusse

Fännidele pakuvad võidusõidu suured kiirused ja dramaatilised pöörded põnevat vaatemängu, kuid telgitagustes kujundavad insenerid nende autodega tehnika tulevikku ja panevad aluse autotööstuse uutele arengusuundadele.

F1 ja IndyCari võidusõidusarjadest on jõudnud tavakasutusse muuhulgas turbomootor, telemaatika, aktiivvedrustus, süsinikukiud- ja teised komposiitmaterjalid. Ühtlasi on sõiduautode aerodünaamika ja rehvitehnoloogia arengut kujundanud just professionaalne mootorisport.

Honda Racing Corporation USA president David Salters tunnustas Eesti ettevõtet: «Meil on olnud Skeletoniga hea koostöö. Skeletoni superkondensaatoritehnoloogiat kasutades oleme saanud katsetada midagi uudset ja ainulaadset, mis on võidusõitmise üks eesmärk. Samuti pakub rõõmu, et meil õnnestus projekt ellu viia nii lühikese aja jooksul. Skeleton arendab uusi paljutõotavaid tehnoloogiaid.»

Pildil on (vasakult) Skeleton Technologiesi inseneerijauht Ardo Kõiv, Honda RC tehnikadirektor Pierre Descamps, peainsener Gerardo Espeso Cano ja vaneminsener Michael Schickling, Skeleton Technologiesi äriarendusjuht David Arsenault ning vanemprojektijuht Raoul Fernandes. Nende ees postamendil ongi näha hübriidsüsteemi, mille alumises osas asub elektrimootor-generaator, selle kohal aga superkondensaatorite plokk energia salvestamiseks ja korraga väljaandmiseks.
Pildil on (vasakult) Skeleton Technologiesi inseneerijauht Ardo Kõiv, Honda RC tehnikadirektor Pierre Descamps, peainsener Gerardo Espeso Cano ja vaneminsener Michael Schickling, Skeleton Technologiesi äriarendusjuht David Arsenault ning vanemprojektijuht Raoul Fernandes. Nende ees postamendil ongi näha hübriidsüsteemi, mille alumises osas asub elektrimootor-generaator, selle kohal aga superkondensaatorite plokk energia salvestamiseks ja korraga väljaandmiseks. Foto: Skeleton Technologies

Skeletoni inseneeriajuhi sõnul rakendatakse võidusõidusarjast saadavat kogemust ettevõtte arendustegevuseks: «Koostöös Honda ja teiste oma valdkonna tippudega aitame kaasa piiride nihutamisele motoorispordis ja hübriidtehnoloogia arengule, kuid saadav kogemus ja teadmised aitavad meil täiustada ka oma energiasalvestustehnoloogiat ning tuua seeläbi kasu erinevatele sektoritele.»

Kuidas superkondensaator töötab?

Ohio etapil debüteerinud energiasalvestussüsteem kogub pidurdamisel tavaliselt kaduma läinud energiat, salvestades selle superkondensaatoritesse.

Salvestatud energia kasutamist kontrollib juht manuaalselt näiteks lisavõimsuse saamiseks möödasõidul. 20 superkondensaatorist koosneval süsteemil kulub täielikuks täis- ja tühjakslaadimiseks umbes 4,5 sekundit, andes juhi käsutusse 60 lisahobujõudu.

Skeleton arendas IndyCari sarjale erakordse võimsustihedusega superkondensaatori, et maksimeerida süsteemi võimet võistlustingimustes energiat koguda ja koheselt kasutusele võtta.

Lisaks vähendab hübriidsüsteemi võidusõidu katkestusi ja rajaäärse abiga seotud riske.

Uuendusena võimaldab Skeletoni superkondensaatoritesse salvestatud energia juhil mootorit käivitada või taaskäivitada iseseisvalt ilma välise abita. Tänu uuele funktsionaalsusele õnnestus esimesel etapil kolm ringi enne finišit vältida hoiatusrežiimi rakendamist, sest seiskunud mootoriga võistlejal õnnestus oma mootor käivitada ja sõitu jätkata.

Ilma hübriidsüsteemita tulnuks masina taaskäivitamiseks sekkuda rajameeskonnal, kelle ohutuse tagamiseks oleks tõenäoliselt välja saadetud ka turvaauto. Nüüd säilis võistluspinge sõidu lõpuni.

Vaata videost lähemalt, mismoodi Honda tiimi autol superkondensaatoriga hübriidlahendus töötab:

Tagasi üles