Päevatoimetaja:
Kaido Einama

POLEGI NII POPP Tarbijad väldivad tehisaruga tooteid aina sagedamini

Copy
Kui mainitakse tehisintellekti, kipub see usaldust vähendama, mis omakorda vähendab ostukavatsusi.
Kui mainitakse tehisintellekti, kipub see usaldust vähendama, mis omakorda vähendab ostukavatsusi. Foto: Unsplash

Uuringud näitavad, et sõna «tehisintellekt» (AI) kasutamine tooteturunduses on tarbijatele suureks takistuseks, mis viitab kasvavale vastuseisule ja pettumusele tehnoloogia suhtes. Uuringud näitavad, et idufirmad, kes üritavad «AId» oma toodetesse suruda, teevad tegelikult suure vea.

Nagu on üksikasjalikult kirjeldatud ajakirjas Journal of Hospitality Marketing & Management avaldatud uues uuringus, esitasid teadlased 1000 vastajale küsimusi ja tootekirjeldusi. Üllatuslikult — või võib-olla mitte, sõltuvalt perspektiivist — leidsid nad, et AId kasutavate toodete populaarsus on järjest madalam.

Washingtoni osariigi ülikooli turunduse kliinilise abiprofessori Mesut Ciceki sõnul langetab AI mainimine emotsionaalset usaldust, mis omakorda vähendab ostukavatsusi. Ta selgitas, et emotsionaalne usaldus mängib kriitilist rolli selles, kuidas tarbijad AI-toega toodetesse suhtuvad.

Tugev tagasilöök

Ühes eksperimendis leidsid teadlased, et osalejad olid palju vähem tõenäolised ostma nutitelerit, kui selle kirjelduses oli mainitud sõna «tehisintellekt». Eraldi rühm oli palju tõenäolisem seda ostma, kui neid sõnu ei olnud muidu identses kirjelduses mainitud.

«Kõrge riski» ostude, näiteks kallite elektroonikaseadmete või meditsiiniseadmete puhul, oli efekt veelgi märgatavam, kusjuures Cicek väitis, et tarbijad kardavad rohkem rahalist kaotust või ohtu füüsilisele turvalisusele.

Ta märkis, et seda efekti testiti kaheksa erineva toote- ja teenusekategooria puhul ning tulemused olid kõik samad: tootekirjeldustes on ebasoodne selliste terminite kasutamine.

Selline kasvav usaldamatus on suurema trendi sümptom. Selle aasta alguses leidis tehnoloogia uurimis- ja nõustamisfirma Gartner, et generatiivset AId ümbritsev tunnustus on ületanud «ülespuhutud ootuste tipu», mida iseloomustavad ebarealistlikud prognoosid ja liigne entusiasm.

Ettevõtted üritavad palavikuliselt väita, et nad kasutavad AId igas tootes, alates tutvumisrakendustest kuni automatiseeritud autode müüjateni — hoolimata lahendamata probleemidest ja kasvavatest astronoomilistest kuludest.

Ja tarbijad on väsinud nende meeleheitlikest katsetest kogu sellest mullist kasu lõigata.

Cicek selgitas: «Turundajad peaksid hoolikalt kaaluma, kuidas nad esitavad AId oma tootekirjeldustes, või arendama strateegiaid emotsionaalse usalduse suurendamiseks. AI rõhutamine ei pruugi alati olla kasulik, eriti kõrge riskiga toodete puhul. Keskenduge funktsioonide või eeliste kirjeldamisele ja vältige AI-märksõnu.»

Allikas: Futurism

Tagasi üles