Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Nissan võõpas auto üle imevärviga – loe, mida see teeb

Copy
Nissan katsetab jahutuskatet, mis võib vähendada sõidukite temperatuuri otsese päikesevalguse käes kuni 12°C.
Nissan katsetab jahutuskatet, mis võib vähendada sõidukite temperatuuri otsese päikesevalguse käes kuni 12°C. Foto: Nissan

Nissan demonstreeris uut autovärvi, mis suudab märkimisväärselt jahutada päikese käes seisvat sõidukit. Testid on näidanud, et töödeldud autod püsivad kuni 12 °C jahedamad kui tavalise värviga kaetud autod.

Kuuma päikesepaistelise päeva järel autosse sisenedes oleme kõik tundnud kõrvetavat kuumalainet. See ei ole mitte ainult ebameeldiv, vaid võib kahjustada nii teie tervist kui ka autot, kui konditsioneer töötab ülekoormusega, et salongi kiiresti jahutada. Ka on päikeselõõska parigitud autod ohuks sinna jäänud lastele või lemmikloomadele – kuumarabandus võib kogunu tappa või tektiada märkimisväärseid tervisehädasid. Ei maksa alahinnata ka seda, et plastpudeleis joogid sellises kuumuses ammutavad endasse mürgiseid plastifikaatoreid.

Üheks võimalikuks lahenduseks on passiivsed jahutusvärvid ja -katted. Nissani Uurimiskeskuse insenerid on nüüd välja töötanud värvi, mis sisaldab metamaterjale, mis aitavad päikesekiiri tõhusamalt peegeldada.

Värvis on kahte tüüpi osakesi. Ühed peegeldavad tõhusalt infrapunale lähedasi valguse lainepikkusi, vähendades soojuse teket tavalises värvis. Teine osakeste tüüp tekitab «elektromagnetlaineid», mis Nissani sõnul suunavad rohkem energiat sõidukist eemale ja juhivad selle otse kosmosesse, nagu on näha ka teistes kiirgusjahutustehnoloogiates. Mõistagi toimib selline kiirgusjahutus eriti tõhusalt siis, kui taevas on pilvitu. Kiirgusjahtumist võite te kogeda ka pilvitu öö järgselt, kui soojuskiirgus maailmaruumi kihutab jättes hommikuks kõikjale kastepiisku või talvisel aja härmatise.

Nissan on seda tehenoloogiat katsetanud alates eelmisest novembrist Tokyo Haneda rahvusvahelises lennujaamas Nissan NV100 teenindussõidukil. Leiti, et töödeldud sõiduk oli välispindadel kuni 12°C jahedam ning sisekabiinis kuni 5°C jahedam võrreldes tavalise värviga kaetud sõidukiga, mis oli samuti lageda päikese käes ja kohe kõrvale pargitud.

Selliste päikesekiirgust peegeldavate värvide põhiidee on olnud juba mõnda aega kasutusel, näiteks hoonete katustele kantuna. Selleks on värv tavaliselt ultra-valge ja võib sisaldada keraamika-, klaasi- või titaandioksiidiosakesi, ning seni on saadud paljulubavaid tulemusi.

Tundub loogiline samm hakata ka autosid ja muid sõidukeid sel moel värvima, kuid on ka mõningaid takistusi. Üheks probleemiks on see, et need värvikihid on 400 mikroni paksused, mis on palju paksem kui autovärv, mille iga kiht on keskmiselt umbes 20 mikronit. Samuti ei saa neid katta pealisvärviga, mis vähendab selle vastupidavust ja jätab pinnale kriidise jäägi, kui seda puudutada.

Nissani teadlastel on õnnestunud vähendada värvkatte paksust 120 mikronini — palju õhem kui teised jahutusvärvid, kuid siiski paksem kui tavaline autovärv. Edasine töö on suunatud sellele, et arendada veelgi õhemaid versioone, millel oleks sama jahutusvõimekus. Õnneks näitab praegune versioon vastupidavust mõranemisele, koorumisele, kriimustustele, keemilistele reaktsioonidele ja muudele kahjustustele. Lisaks suudavad need säilitada värvi ühtsust ja on parandatavad.

Lõppeesmärk on välja töötada versioon, mis mitte ainult ei jahutaks sõidukeid, vaid millele saaks lisada ka läbipaistva pealiskihi, seda saaks pihustuspüstoliga peale kanda ja ideaaljuhul oleks see saadaval ka teistes värvitoonides peale valge.

Nissan esitleb seda tehnoloogiat allolevas videos:

Allikad: Nissan ja New Atlas

Tagasi üles