Päevatoimetaja:
Kaido Einama

USA tarbijakaitse- ja konkurentsiamet pani tehisarule päitsed pähe

Copy
FTC on astunud sammu, et keelustada tehisintellekti loodud võltsarvustused ja -soovitused.
FTC on astunud sammu, et keelustada tehisintellekti loodud võltsarvustused ja -soovitused. Foto: Freepik

Ameerika Ühendriikide Föderaalne Kaubanduskomisjon (Federal Trade Commission ehk FTC) on astunud sammu, et keelustada tehisintellekti  loodud võltsarvustused ja -soovitused.

Eelmisel nädalal välja kuulutatud määrus hõlmab laia valikut ebaausaid veebiarvustuste praktikaid, alates positiivsete arvustuste ostmisest kuni võltsjälgijate eest tasumiseni, et tekitada mulje tugevast sotsiaalmeedia kohalolekust, ning lõpetades arvustustega, mis annavad mõista, et need on kirjutatud kellegi poolt, aga seda «keda» tegelikkuses ei eksisteerigi.

Viimane kategooria hõlmab ka AI-põhiseid võltsarvustusi või tootehinnanguid, mis eksitavad tarbijaid, andes edasi kogemusi, mida arvustajal tegelikult pole.

Keeld hõlmab ka arvustusi, mis ei avalikusta võimalikke huvide konflikte, näiteks juhtudel, kus bränd omab salaja veebilehte, kus tema toodete arvustusi avaldatakse, või «insider»-arvustusi, kus toote arvustuse on kirjutanud ettevõtte töötajad, kes ei avalda selgelt oma seost äriühinguga.

FTC sõnul on keelu eesmärk kaitsta tarbijaid ja nende raskelt teenitud raha ettevõtete eest, kes kuritarvitavad illusoorse SEO-keskse (Search Engine Optimization – otsimootorite kohandamine) e-kaubanduse maailma.

FTC esimees Lina Khan selgitas, et võltsarvustused mitte ainult ei raiska inimeste aega ja raha, vaid reostavad ka turgu ja suunavad äri ausalt konkurentsilt eemale. Määruse tugevdamise kaudu kavatseb FTC kaitsta ameeriklasi petmiste eest, anda süsteemi kuritarvitavatele ettevõtetele märku ning edendada turge, mis on ausad ja konkurentsivõimelised.

Võltsarvustuste hulk, näiteks ühe- kuni viietärni arvustused digitaalsetel turuplatsidel, nagu Amazon, on tehisintellekti ajastul plahvatuslikult kasvanud, muutes veebipoe klientidele raskemaks otsustada, kas toode on tõesti tasemel või tugineb see hoopis petlikele, AI-põhistele hinnangutele, et näida legitiimsena.

Eelmisel aastal avalikustas Futurism uurimise käigus, et mainekas ajakiri Sports Illustrated avaldas tooteülevaateid, mille autoriteks olid olematud AI-loojad, kes väitsid end olevat teatud toodete kategooriate eksperdid. Jätkujuurdluses selgus, et nende võltsarvustuste eest vastutav töövõtja AdVon Commerce oli jätnud sarnaste artiklite jälje kogu meediamaastikule, sealhulgas Los Angeles Timesi ja The Miami Heraldi lehtedele.

Ettevõtte siseringi allikad, kes kasutasid sisemise AI-tööriista MEL abi ostujuhendite koostamiseks, tunnistasid, et nad polnud tegelikult kunagi testinud ühtegi toodet, mida nad kajastasid.

Peale selle avastasid uurijad, et AdVon haldas teist, lähedalt seotud ettevõtet Seller Rocket, mis võimaldas tarbekaupade müüjatel maksta selle eest, et nende tooteid kajastataks AdVoni loodud ostujuhendites. Teisisõnu oli AdVon vaikselt kahel toolil korraga, avaldamata seda seost lugejatele, lisades olukorrale veel ühe ebameeldiva kihi.

Kõik see – võltsautorid, AI kasutamine arvustuste loomiseks ja avaldamata tasulise sisu tootmine – jääks FTC keelu alla, mis lubab föderaalagentuuril nõuda trahve teadaolevatelt rikkujatelt.

E-kaubanduse maastik on muutunud rämpsuks, ja alates ebaõnnestunud AI-põhistest Amazoni tootekirjeldustest kuni legitiimsete uudisorganisatsioonide avaldatud võltsarvustusteni, on AI muutnud selle veelgi segasemaks. On huvitav näha, kuidas FTC astub samme selle segaduse klaarimiseks – ja loodetavasti avab see tee inimeste juhitud internetile ning arvustajatele, kellel on tõeline, tarbijaid abistav kogemus.

USA president Joe Biden märkis sotsiaalmeedia platvormil X (endine Twitter) eelmise nädala postituses, et inimesed, kes otsivad tooteid või teenuseid, peaksid saama tugineda klientide arvustustele, et leida ettevõtteid, mis pakuvad parimat teenust. Just seetõttu on FTC ette pannud keelu turundajatele, kes kasutavad võltsarvustusi, et kahjustada ausaid ettevõtteid.

Allikas: Futurism

Tagasi üles