Päevatoimetaja:
Kaido Einama

MIS LAHTI? USAs arutatakse selle üle, kui kiiresti saaks II maailmasõja aegse lahingulaeva taas kasutusse võtta (5)

Copy
Meeskonnaliikmed lahingulaeva USS NEW JERSEY (BB 62) pardal (1985).
Meeskonnaliikmed lahingulaeva USS NEW JERSEY (BB 62) pardal (1985). Foto: Wikimedia Commons

USA mereväe legendaarseid Iowa-klassi lahingulaevu, nagu USS New Jersey, võiks teoreetiliselt tagasi teenistusse tuua, kuid selleks oleks vaja tõsist hädaolukorda.

Hiljutises videos arutleb USS New Jersey muuseumi juhtkuraator Ryan Szimanski selle üle, mida oleks vaja, et tuua lahingulaev tagasi lahinguvalmidusse. Ta esitab mõtteeksperimendi, kus USA mereväel on 10 miljoni dollari suurune eelarve ja 60 päeva, et taastada USS New Jersey lahinguvalmidus.

New Jersey on teine neljast Iowa-klassi lahingulaevast. Need neli laeva — USS Iowa, USS New Jersey, USS Missouri ja USS Wisconsin — olid viimased lahingulaevad, mille USA merevägi ehitas. Need laevad pandi II maailmasõja lõpus reservi, kuid need on kolm korda taasaktiveeritud: Korea sõja, Vietnami sõja ja 1980ndatel Ronald Reagani «600 laeva mereväe» osana.

Kas see oleks võimalik?

Teoreetiliselt oleks võimalik Iowa-klassi lahingulaevad taas teenistusse tuua, kuid seda ainult äärmise hädaolukorra korral. Ametliku mereväeajaloolase sõnul võiks lahingulaeva viia mingil määral lahinguvalmidusse juba 60 päevaga, kuigi see ei tähenda, et laev oleks täielikult valmis kaasaegseks sõjapidamiseks.

Vaatamata sellele, et lahingulaevad on peaaegu 80-aastased, on tehniliselt võimalik neid uuesti aktiveerida, kuigi see nõuaks märkimisväärseid jõupingutusi ja kulutusi. Szimanski rõhutab, et kuigi see on võimalik, peaksid inimesed hoiduma liigsest optimismist seoses laevade tõelise võimekusega tänapäeva sõjanduses.

Neid lahingulaevu moderniseeriti 1980. aastate alguses ja osa seadmetest – sealhulgas õhuseireradar AN/SPS-49 – on kasutusel tänaseni.
Muud probleemid, sealhulgas mittetöötav kütusesüsteem, püssirohu ja lõhkelaengute puudumine mürskude jaoks ning peaaegu täielik varuosade puudumine, võivad olla siiski ületatavad probleemid. Szimanski jõudis järeldusele, et arvestades kiiret tähtaega ja eelarvet, saaks New Jerseyst tõenäoliselt teha ujuva kahuri , mis oleks taas valmis oma üheksa 16-tollise Mark 7 kahuriga sihtmärke tulistama. Ka sellise moona tootmine pole ületamatu ülesanne.

Mida see protsess hõlmaks?

Kui USS New Jersey oleks vaja taas teenistusse tuua, hõlmaks see protsess laeva kere, mootorisüsteemide, relvastuse ja elektroonika taastamist. See oleks märkimisväärne väljakutse, kuna laeva süsteemid on vananenud ja paljusid neist oleks vaja täielikult uuendada või asendada, et laev suudaks täita tänapäeva lahinguülesandeid.

Iowa-klassi lahingulaevad toodi suurekaliibriliste relvade tõttu kasutusse Koreas, Vietnamis ja isegi külma sõja ajal. Iga kord, kui nad tagasi tulid, peeti neid parimateks platvormideks mereväe dessantide toetamiseks ning nad suutsid iga minut tulistada kuni kaheksateist 1900-naelast mürsku vaenlaste kaitserajatiste vastu.

Szimanski sõnul võiks merevägi taastada laeva teatud lahinguvalmiduse 60 päeva jooksul, kuid see eeldaks keskendumist põhilistele funktsioonidele ja eeldaks, et laev täidaks spetsiaalseid, piiratud ülesandeid. Täielik moderniseerimine, mis võimaldaks lahingulaeval konkureerida tänapäeva sõjanduses, võtaks oluliselt rohkem aega ja raha.

Olgu öeldud, et 1980. aastatel varustati kõik neli siiani säilinud lahingulaeva Tomahawki rakettidega ja laevatõrjerakettidega Harpoon.

Iowa-klassi lahingulaevade taasaktiveerimine on huvitav mõtteharjutus, kuid see toob esile ka küsimuse, kas vanu lahingulaevu on mõistlik kasutada kaasaegses sõjapidamises, kus tehnoloogia ja sõjapidamise taktikad on märkimisväärselt edasi arenenud.

Allikas: Popular Mechanics

Tagasi üles