Päevatoimetaja:
Kaido Einama

PILDID Rootslased tegid elektripaadiga esimese ajaloolise merereisi üle Läänemere

Copy
Candela elektripaat vähendab energiakulu veealuste tiibade abil laevakere vee kohale tõstes.
Candela elektripaat vähendab energiakulu veealuste tiibade abil laevakere vee kohale tõstes. Foto: Candela
  • Kulud elektripaadil olid suurusjärk väiksemad kui sama tee läbinud bensiinimootoriga paadil.
  • Candela kulges lainete kohal hääletult ja vajas reisi jooksul kolm korda laadimist.
  • Elektriline veetransport läheneb kuludelt juba maismaatranspordile ja tuleb Stockholmis kasutusele.

Rootslased püstitasid uue rekordi, sõites nn hydrofoiling-tehnoloogiaga ehk tõstvate veealuste tiibadega varustatud Candela C-8 elektripaadiga Stockholmist Soome Ahvenamaa piirkonda, mis tähistas esimest korda seda, kui elektripaat ületas Läänemere ja tegi reisi kahe riigi vahel. Samal päeval jõuti ka tagasi, säästes kulusid 95% võrreldes fossiilkütusel töötava paadiga.

«Reisi eesmärgiks oli tõestada, et nullheitega meretransport on mitte ainult võimalik juba täna, vaid et veealuste tiibadega elektrilised laevad ja paadid on fossiilkütusel töötavatest alustest tunduvalt odavamad,» selgitas Candela asutaja ja tegevjuht Gustav Hasselskog.

Stockholmis asuv tehnoloogiaettevõte Candela on välja töötanud maailma esimesed elektrilised hydrofoil-tüüpi paadid ja laevad, mis justkui «lendavad» veepinnast kõrgemal ja tarbivad kuni 80% vähem energiat kui traditsioonilised alused, andes võimaluse akude toel läbida pikki vahemaid suure kiirusega.

Eemalt jätab elektripaat ebamaise mulje justkui hääletult vete kohal lennates.
Eemalt jätab elektripaat ebamaise mulje justkui hääletult vete kohal lennates. Foto: Candela

Rekordiline reis toimus möödunud neljapäeval uusima vabaajapaadi Candela C-8-ga, mis oli varustatud Polestari akuga.

Reis algas kell 6 hommikul Stockholmist Frihamnist. Pärast laadimispeatust Kapellskäris jõuti lõunaks Ahvenamaa pealinna Mariehamni, märkides ajalukku esimese elektripaadi, mis on ületanud Läänemere Rootsi ja Soome vahel.

Teel olles laeti paadi akut sadama mobiilsest kiirlaadijast.
Teel olles laeti paadi akut sadama mobiilsest kiirlaadijast. Foto: Candela

Mariehamni sadamas tervitasid elektripaadi meeskonda delegatsioon eesotsas Ahvenamaa peaministri Kristin Sjögreniga.

Elektriliste paatide puuduseks on seni olnud üsna lühike sõiduulatus, kuna traditsioonilised paadid tarbivad vees liikudes üsna palju energiat. Hydrofoil-tehnoloogia abil saab aga ühendada suure kiiruse ja pika sõiduulatuse, kuid saab ka palju muid eeliseid. «Nii-öelda «lendamine» üle mere Ahvenamaale kulges ka täielikus vaikuses ja ilma lainete vastu põrkumiseta,» kirjeldas Hasselskog, «ja energiat kulus sealjurues tunduvalt vähem.»

Veealused tiivad tõstavad paadi veest välja, vähendades veetakistust. Niimoodi saab elektri jõul täiesti hääletult lainete kohal edasi kihutada, tarbides vähem energiat.
Veealused tiivad tõstavad paadi veest välja, vähendades veetakistust. Niimoodi saab elektri jõul täiesti hääletult lainete kohal edasi kihutada, tarbides vähem energiat. Foto: Candela

Reis tehti suuresti olemasoleva laadimistaristu toel koostöös laadimislahenduste pakkujaga Kempower. Kapellskäris laaditi Candelat Kempower Movable Chargeri kiirlaadijaga, mis on olemuselt 40 kW võimsusega ratastel laadimisseade, mis on ühendatud sadamas oleva elektrivõrguga. Soomes Mariehamnis ühendati paat sadama kolmefaasilise võrgupistikuga.

Õhtul kell 18 alustasid elektripaadiga reisijad teekonda tagasi Rootsi poole. Pärast laadimispeatust Kapellskäris naasis C-8 tihedas udus alguspunkti, Stockholmi Frihamni, kell 23.30.

Kempoweri alalisvoolu kiirlaadimislahendused sobisid elektripaadisõiduks ning kuigi meeskond tundis veidi muret sõiduulatuse pärast, tuli hoopis fotograafi bensiinimootoriga kaatrit selle sõidu jooksul kuus korda tankida, samas kui elektripaati laeti vaid kolm korda.

Stockholmist Ahvenamaale ja tagasi sai elektri jõul ära käia ühe päevaga.
Stockholmist Ahvenamaale ja tagasi sai elektri jõul ära käia ühe päevaga. Foto: Candela

Candela elektripaadi tehnoloogia aitab meretranspordis palju kulusid vähendada, mis sai tõestuse, kui elektrikulu kokku arvutati. Sarnase suurusega bensiinimootoriga jälituspaat, mis reisi saatis, pidi 150 meremiili jooksul tankima kütust 750 euro eest, samas kui Candela C-8 tarbis 213 kWh elektrit, mille maksumus oli umbes 40-50 eurot.

«Seega oli elektri jõul merel liikumine 95% madalamate tegevuskuludega. See teeb veetranspordi kulude arvestuses konkurentsivõimelisemaks maatranspordiga, mida plaanitakse nüüd hakata ka Stockholmi ühistranspordis demonstreerima,» ütles Hasselskog.

Mariehamni jõuti pärastlõunal, esimest üle mere jõudnud elektripaati võttis vastu esinduslik Ahvenamaa delegatsioon.
Mariehamni jõuti pärastlõunal, esimest üle mere jõudnud elektripaati võttis vastu esinduslik Ahvenamaa delegatsioon. Foto: Candela

Sel sügisel alustab Candela uus 30-kohaline hydrofoil-kiirlaev P-12 tegevust Ekerö ja Stockholmi raekoja vahelisel liinil, kus oodatakse sõiduaegade lühenemist poole võrra tänu sellele, et laev ei tekita lainetust ning saab seetõttu linnas kiiremini liikuda.

Hiljuti teatas Candela ka lepingust elektrifitseerida Saudi Araabia hiiglasliku NEOM-projekti veetranspordivõrk, samuti on ettevõte müünud praame mitmetele linnadele alates Saksamaast kuni Uus-Meremaani.

«Me saame kergesti elektrifitseerida rannikualade ühistranspordi väga madalate kuludega ja mitte ainult Rootsis, vaid üle kogu maailma. See nõuab lihtsalt poliitilist tahet muutusteks,» võttis Hasselskog kokku.

Tagasi üles