Päevatoimetaja:
Kaido Einama

VAATA ALUSEID CANNES'I MEREMESSILT Rohepöörajad ja naftapõletajad parras pardas kinni

Copy
Merekirglik kirjanik pidi Cannes'i meremessil tõdema, et innovatsioon ses vallas veab jalgu järgi.
Merekirglik kirjanik pidi Cannes'i meremessil tõdema, et innovatsioon ses vallas veab jalgu järgi. Foto: Jaanika-Jane Tõnurist

Kirjanik Sass Henno tähistab oma 42 sünnipäeva jalutades Euroopa suurimal merelaadal Prantsuse Riviera festivalilinna Cannesi südames. Just sealt jagab ta eksklusiivseid messimuljeid ka Postimehe lugejatega.

Igal aastal septembri algusnädalatel aset leidev mandri-Euroopa suurim veesõidukitefestival – Cannes Yachting Festival – on meresõprade pidu. See on koht, kus sadadesse miljonitesse küündivate hinnasiltidega luksusjahid on kõrvuti vaid mõnesaja euroste kummipaatidega. Ja see on ka koht, kus merekaupade innovaatorid otsivad nii tuntust kui koostööpartnereid oma uute ja huvitavate leiutiste promomiseks. Mess toimub Cannesi südames kahes sadamas, millest üks on traditsiooniliselt mootorjahtide ja teine purjekate jaoks. 2024 on seda reeglit nihutatud, sest ka purjejahid jagavad oma ala superjahtide maaklerite ning ka väiksemate kaatritega

Sisepõlemismootorite pidu

Merenduses, vähemalt seda mis puudutab selle merenäituse väljapanekuid, on toimunud viimastel aastasadadel üsna vähe innovatsiooni. Suure laeva läbi vee lükkamiseks kasutatavad purjed või sisepõlemismootorid teevad oma tööd sama moodi nagu tegid ka eelmisel sajandil. Uued kütused nagu elekter ja vesinik leiavad küll katsetamist, kuid messiväravast sisse jalutades tervitavad sind ikka uhked 350 hobujõulised päramootorid ja demopaatide diislipõlemise lõhn. Müügil on ka elektrilisi päramootoreid, aga väärib mainimist, et näiteks Norrakate toodetav 120hp päramootor, mille teenindamiseks kasutatav akupakk kaalub 400kg kannab hinnasilti 85000 eur, kui sama võimsusega fossiilmootorite hinnad laisklevad 10 000 eur ümbruses. Kuna sisepõlemismootor on minu jaoks igav, siis vaatan ringi selle pilguga, et mida meeldivat elektri ja tuulega ära teha annab. Teen pilti muidugi ka muudest asjadest, mis mulle Endale põnevad tunduvad.

Kõige meeldivamad messileiud

Kirjanik Sass Henno tähistab oma 42 sünnipäeva jalutades Euroopa suurimal merelaadal Prantsuse Riviera festivalilinna Cannesi südames. Just sealt jagab ta eksklusiivseid messimuljeid ka Postimehe lugejatega. Aga siit need tulevad.

1. Grand boats ehk ukrainlased toodavad taas

Ukraina paadimeistrid on taas ajald alla ja hoo sisse saanud.
Ukraina paadimeistrid on taas ajald alla ja hoo sisse saanud. Foto: Sass Henno

Mul oli väga hea meel näha, et Ukrainlased on jõhkra Vene okupatsiooni kiuste oma Grand kummipaatide tootmise taas üles saanud. Ja kohe sissepääsu juures jääb pärast päramootorite stende silma, et üks mu RIB kategooria pisikesi lemmikpaate, Grand Silver Line 470 on messistendis müügil sama hinnaga, mis 2021 aastal, ehk koos 50hp Hondamootori, treileri ja veokaarega 19900 eur koos käibemaksuga. Kirjutan seda nähes ka Eesti maaletoojale ja küsin, kas selle hinnaga ka meil lao paate müüa saaks ja saades jaatava vastuse mõtlen, et võibolla peakski ühe pisikese 4,7m pikkuse kummipaadi ka enda laevastikku juurde ostma.

2. Autodisainiga skuuter-paat

Tõeline autofriik ei lahku oma meeliskeskkonnast ka vees. Iseasi, kas Fiat on see parim hüdrodünaamiline kest, mis ujuma panna.
Tõeline autofriik ei lahku oma meeliskeskkonnast ka vees. Iseasi, kas Fiat on see parim hüdrodünaamiline kest, mis ujuma panna. Foto: Sass Henno

Põnev leid oli legendaarsete miniautode tootja Abrathi kere disaini aimav skuuter, mis oma jeti mootoriga suudab veepeal arendada kiirust kuni 80 km/h ja erinevalt klassikalisest jetist pakub võimalust kõrvuti istudes aknast välja vaadata, nagu oleksidki autos. Cannesi festivalil toimubki selle tootmisesse läinud idee-auto-jeti maailma esmaesitlus. Selliseid mudeleid toodeti vaid 10 tükki ja ühe jett-auto hinnaks on 80 000 eur.

Auto-skuutri tagatuled paistavad aga niimoodi.
Auto-skuutri tagatuled paistavad aga niimoodi. Foto: Sass Henno

3. SAXDOR areneb edasi

Soomlased olid Cannes'i jaoks ka eripaadi valmis teinud.
Soomlased olid Cannes'i jaoks ka eripaadi valmis teinud. Foto: Sass Henno

Kunagi, kui oma üle-eelmiseks sünnipäevaks Viktor Siilatsilt oma esimese Saxdor 200 kaatri ostsin, olin sellest paadist juba 2 aastat unistanud. Nägin tema maailma esmaesitlust samamoodi Cannes’i festivalil, kui seal oma toona 5 aastase pojaga pool päeva telki ja telgist välja ronisime. Selle messi jaoks olid Saxdori mehed aga toonud välja 200 mudeliseeria eridisaini, mis on helesinine ja silmatorkav nagu mingi vääriskivi. WC järjekorras Soome müügijuhiga lobisedes rääkis ta, et selle disaini nad ainuüksi Cannesi messi jaoks tegidki.

Suurem Saxdor vahemeres loksumas.
Suurem Saxdor vahemeres loksumas. Foto: Sass Henno

4. Päikese jõul liikuvad katamaraanid
 

Elektriline katamaraan oli ka Cannes'i sadamasse kohale toodud.
Elektriline katamaraan oli ka Cannes'i sadamasse kohale toodud. Foto: Millikan

Leidsin ka laheda katamaraani Millikan Boatsilt, mille kajutiseinad muutuvad päikesepüüdjateks ning tagavad talle piisavalt energiat et ilusal päeval normaalsel kruiisikiirusel reisijaid sõidutada. M9 mudeli messihind oli 200 000 eurot ja iga huviline saab nende tegemistel silma peal hoida ka Millikani kodulehel.

Millikani elektrikatamaraan on on parajalt pisike aga kirjeldsute järgi üksjagu tragi alus.
Millikani elektrikatamaraan on on parajalt pisike aga kirjeldsute järgi üksjagu tragi alus. Foto: Sass Henno

5. Elektriline ja merekindel lendpaat Sea Bubble

Veealuste tiibadega seabubble on üsna kallis lõbusõiduvidin.
Veealuste tiibadega seabubble on üsna kallis lõbusõiduvidin. Foto: Sass Henno

Veealuse tiiva (foil) tehnoloogia, mis tõstab paadikere veest välja et veetakistust vähendada ning energia tõhusamalt, kiiremini ja ainest sõltumatumalt edasi liikuda, on nõukogude inimestele juba ammu tuntud ja mäletan ka lapsepõlvest ise, kuidas Emajõge mööda Raketad Pihkva vahet oma veealustel tiibadel kihutasid. See tehnoloogia on viimasel kümnendil suure populaarsushüppe teinud. Väga ägeda disainiga täiselektriline veealune tiibur nimega Sea Bubble oli selle messi kõike stiilsem vaatepilt. Mullikujulise kerega ja täiesti hermeetiliselt suletavate ustega, pisut helikopterit meenutav kere paistis sadamas kaugele silma. 650 000 eur hinnaklassis paate saab uudistada Sea Bubble kodulehel. 

6. Elektriline veemootorratas

Kuiva jalaga sellesse sõidukisse ei saa aga sõiduelamus pidi märga algust igati väärt olema.
Kuiva jalaga sellesse sõidukisse ei saa aga sõiduelamus pidi märga algust igati väärt olema. Foto: Sass Henno

Eemaldatava akuga ilus meresinine veemootorsaan, mis näeb välja ja tundub juhitav täpselt nagu mootorratas, tootjalt Searider, oli samuti vahva leid. Vaid 70 kg kaaluv veesõiduk lubab 90 minutit sõiduaega, 55km/h tippkiirust ja kannab hinnasilti 22800 eur. Strardipositsioonil lenksudeni vees istuv Seacruiser mudel hakkab kiirust kogudes end üha enam veest välja tõstma pakkudes eriti ägedat sõiduelamust lainetes. Praeguseks on eeltellimusi müüdud erinevatesse maailma riikidesse paarisaja ringis.

7. Soomlaste lend-kajakk

Soome kajakk – akupakk, elektrimootor ja veealune tiib lisaks tavalistele aerodele ja elu veepeal on kui lill.
Soome kajakk – akupakk, elektrimootor ja veealune tiib lisaks tavalistele aerodele ja elu veepeal on kui lill. Foto: Sass Henno

Meie põhjanaabrid olid hakkama saanud ka täiesti laheda tootearendusega kaubamärgi Foil One all. See on süsinikust kerega kajakki meenutav pärlmutterroheline tiiburpaat, mis on ühe kohaline ja suudab vaid 20kg kaaluva 2 elemendilise aku pakiga allveetiivelda mitukümmend kilomeetrit. Toode on veel sellises arengujärgus, et valmis on saanud esimene mudel nimega Pegasus

8. Head uudised BENETEAULT

Beneteau jahtide boksis (boks on leebelt öeldud, kui kahes sadamas oli Beneteaul eraldi kaid nii mootorpaatide kui purjejahtide jaoks) võttis mind vastu Eesti Beneteau vaimne isa Roland Silluta. Temalt kuulsin häid uudiseid, mida Cannes'is veel käega katsuda ei saanud, aga mis talvisel meremeeste suursündmusel Boot Düsseldorfi messil kohal peaks olema. Nimelt on Beneteau arendanud edasi oma glisseerivate (pinnal liuglevate) purjekate ideed ja 2025 aastal tutvustab ta 100 000 eurose (ilma käibemaksuta) hinnasildiga glisseerivat 10 meetrist võistluskruiserit Beneteau First 30. Pressiteates on lubatud kajuti peakõrguseks 1,85 mis teeb sellest võistlusvälimusega jahist ka täiesti normaalse perepurjeka. Lisaks toimus maailma esmaesitlus ka Beneteau mootorjahtide uuel pärlil, milleks on Beneteau SwiftTrawler 54. Selles näen end kuskil Kesk Ameerika sadamalinnas 20 aasta pärast elamas küll. Laste ja lastelaste jaoks jääb ka veel piisavalt ruumi.
 

Selline hakkab välja nägema Benetau First 30
Selline hakkab välja nägema Benetau First 30 Foto: BENETAU

9. Kohtumine Magnus Rassyga

Magnus Rassy ja
Magnus Rassy ja Foto: Jaanika-Jane Tõnurist

Ja kindlasti mu isiklik lemmik sünnipäevakingitus on hetk, mil astusin 5 miljonit eurot maksva kõigi aegade parima, suurima ja luksuslikuma Hallberg Rassy 69 pardale ja seal ootas mind eest ei keegi muu kui Hallberg Rassy tegevjuht ja omanik, härra Magnus Rassy isiklikult. Olen temaga ka mitmeid kordi varem küll Düsseldorfis või Orusti saarel paiknevas Hallberg Rassy kodusadamas trehvanud, kuid see ei vähendanud taaskohtumise rõõmu. Magnus Rassy on mees, kes on oma esimese jahi ehitanud oma kätega 16 aastaselt ning juhib maailma üht vanimat ja järjepidevaimat ookeanijahtide tootjat, mille ta isa kunagi sõjajärgsetel aastatel asutas. See, et sellise taseme tippjuht ei pea paljuks oma enda jahi pardal Cannes’is külalisi vastu võtta, on üks paljudest põhjustest, miks ma Hallberg-Rassy kaubamärki nii väga austan. Lahe oli ka see, et festivali kai ääres olid külalistele avatud kõrvuti 2 Hallberg-Rassy jahti, mille hinnavahe oli kümnekordne. Kui ma kunagi loteriiga või mõnes kohtuasjas võitma peaks, siis pool miljonit eurot maksev HallbergRassy 400 oleks ilmselt kindlasti täiendus ka minu isiklikku meresõidukite perre.

Tagasi üles