Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Selline hakkab välja nägema uus BAE sõjarobot - suur ja väga iseseisev

Copy
Kaheksarattaline soomuk ATLAS CCV on tegelikult robot, mis suudab iseseisvalt lahinguväljal tegutseda.
Kaheksarattaline soomuk ATLAS CCV on tegelikult robot, mis suudab iseseisvalt lahinguväljal tegutseda. Foto: BAE Systems

Austraalia sõjatööstusettevõte BAE systems esitles oma uue põlvkonna 8×8 veolist mehitamata sõidukit, mis suudab takistustest mööda hiilida ja teekondi ise planeerida.

ATLAS CCV tegutseb nii maanteel kui maastikul suure autonoomiaga, täiendades jalaväe lahingumasinaid ja põhitankisid ning olles samas vähem kulukas lahendus. Venemaa ja Ukraina konflikt on toonud esile mehitamata tehnoloogiate kasutamise tähtsuse sõjapidamises, et kaitsta sõdurite elusid ja just see lahingumasin võikski selle lünga täita.

Ukraina konfliktist saadud õppetundide najal püüavad nüüd kõik kaitsetööstusettevõtted parandada oma võimekust mehitamata tehnika osas.

Sama suunda järgides on BAE Systems esitlenud tipptehnoloogilist mehitamata maismaasõidukit (Uncrewed Ground Vehicle ehk UGV), mis annab sõjaväe komandöridele täiendava taktikalise võimaluse, hoides samas sõdureid ohtudest eemal. Ettevõte tutvustas uut UGV-d nimega Autonomous Tactical Light Armour System (ATLAS) Collaborative Combat Variant (CCV) 11. septembril Melbourne'is toimunud Land Forces 2024 näituse avamisel.

Fookus tuleviku lahinguväljale

ATLAS CCV kui uus väheste kuludega ja modulaarne 8×8 veoline UGV on projekteeritud ja ehitatud BAE Systemsi autonoomsete tehnoloogiate ja soomukite arendamise kogemusele tuginedes ning koostöös teiste tööstuspartneritega.

Ettevõtte sõnul koosneb tuleviku lahinguväli just sellistest autonoomsetest, poolautonoomsetest ja inimene-masin meeskondade segust, mis loovad suurema lahinguulatuse ja eemaldavad sõdurid paljude kõige ohtlikumate lahinguülesannete juurest.

Sõdurid saavad eelise

ATLAS annab sõduritele lahinguväljal eeliseid, mida varem polnud, selgitas BAE Systemsi Australia kaitsetaristu valdkonna tegevdirektor Andrew Gresham, vahendab Interesting Engineering. Selle arenduse tulemusena on nüüd valmis saanud autonoomne platvorm, mis täidab lahingukeskkonnas eeldatavadlt igavad, räpased või liiga ohtlikud ülesanded.

ATLAS lubab Austraalia armeel olla valmis võitlema erinevatel rannikualadel. See aitab sõduritel kiiremini kohale jõuda, manööverdada ja üle kavaldada nii tavalisi kui ka ebatavalisi ohte, lisas Gresham.

Lahinguväljal enam tulevikus sõdureid nii tihti ei näe, paljud masinad on isejuhtivad robotid ja saavad inimese juhtimiseta hakkama.
Lahinguväljal enam tulevikus sõdureid nii tihti ei näe, paljud masinad on isejuhtivad robotid ja saavad inimese juhtimiseta hakkama. Foto: BAE Systems

BAE Systemsil on tegelikult juba üle 30-aastane kogemus autonoomsete tehnoloogiatega keeruliste projektide arendamisel. Tegemist on aga nende siiski esimese sellise UGV-ga, mis on välja töötatud Austraalias.

ATLAS CCV sisaldab uut, kerget, kõrgelt automatiseeritud keskmise kaliibriga tornisüsteemi, mida tuntakse Vantage Automated Turret Systemina (ATS). See süsteem on mõeldud kasutamiseks just mehitamata platvormidel.

BAE Systemsi teatel on 25 mm Bushmasteri kahur integreeritud uue kerge ja madala profiiliga Vantage ATS-iga, mis annab kuni 2500 meetri kaugusele surmavat tuld. Laskemoona mahutavus on 260 lõhkelaengut. Oluline on seegi, et torn sisaldab eemal oleva inimese juhitavat sihtimissüsteemi.

ATLAS CCV on ehitatud nii, et see mahuks standardsesse 20-jalasesse ISO-merekonteinerisse, et sõjaväe logistika oleks kiire ja mugav.

Vaata videost, mida uutmoodi mehitamata soomuk endast kujutab:

Tagasi üles