Päevatoimetaja:
Kaido Einama

USAs plaanitakse keelustada just need Hiina ja Vene tehnoloogiad (1)

Copy
Hiina autotootjad, nagu pildil olev Dongfeng (Itaalia autonäitusel), on Euroopas juba julgelt jala elektriautode turu ukse vahele saanud. USAs alles plaanitakse turgu vallutama hakata. USA valitsus on nüüd otsustanud ennetavalt seada neile liikuritele julgeolekupiirangud.
Hiina autotootjad, nagu pildil olev Dongfeng (Itaalia autonäitusel), on Euroopas juba julgelt jala elektriautode turu ukse vahele saanud. USAs alles plaanitakse turgu vallutama hakata. USA valitsus on nüüd otsustanud ennetavalt seada neile liikuritele julgeolekupiirangud. Foto: Li Jing / ZUMA Press / Scanpix

USA kaubandusministeerium teatas esmaspäeval, et plaanib keelata ühendatud ja autonoomsete sõidukite müügi, mis kasutavad Hiina ja Venemaa tarkvara ja riistvara. Keeld on suunatud riikliku julgeoleku ja autojuhtide kaitsmisele. Kuigi Hiina ja Venemaa tarkvara kasutamine USAs on praegugi üsna minimaalne, on riistvara puhul olukord keerulisem.

Tarkvarapiirangud tulevad alates 2027. aasta mudelitest, samas kui riistvarakeelud jõustuvad 2030. aasta mudelites või alates 2029. aasta 1. jaanuarist, kui mudeliaasta pole määratud, kirjutab Tech Explore.

Ministeerium selgitas, et see ettevaatusabinõu on ennetav, kuid äärmiselt vajalik, kuna autod on varustatud mitmesuguste seadmetega, nagu mikrofonid, kaamerad, GPS-jälgimissüsteemid ja Bluetooth-tehnoloogia, mis kõik võivad muuta ameeriklased haavatavaks pahatahtlike osapoolte suhtes ning paljastada isiklikke andmeid, nagu autojuhtide koduaadressid ja laste koolitee.

Äärmuslikel juhtudel võiksid välisvaenlased USAs asuvaid sõidukeid korraga välja lülitada või juhtida, tekitades liiklusõnnetusi ja blokeerides teid, hoiatas USA kaubandusminister Gina Raimondo pühapäeval toimunud kõnes, kirjutab ABC News.

Raimondo rõhutas, et tegemist pole kaubandusliku või majandusliku kasu ja konkurentsi küsimusega, vaid rangelt riikliku julgeolekuga. Ta lisas ka seda, et praegu pole USA teedel kuigi palju Hiina või Venemaa päritolu autosid, kuid Euroopa kogemus, kus Hiina autod on kiiresti muutumas tänavaliikluses tavaliseks, peaks olema USA-le hoiatuseks.

Keegi ei tea, mis on musta kasti sees

Euroopas on tekkinud mure võimalike turvariskide pärast, kuna Hiina elektriautod on seal kiiresti turuosa suurendamas. 2023. aastal moodustasid Hiina sõidukibrändid Euroopa elektriautode turust 7,6 protsenti, võrreldes 2,9 protsendiga 2020. aastal, teatas Euroopa Autotootjate Assotsiatsioon. Kui arvestada ka Hiinas toodetud lääne kaubamärke, nagu BMW ja Tesla, on see osakaal veelgi suurem — 21,7 protsenti.

Euroopa Välissuhete Nõukogu Aasia programmi direktor Janka Oertel kirjutas, et küsimus, kes kontrollib andmevoogusid ja tarkvarauuendusi, on otseselt seotud riikliku julgeoleku, küberjulgeoleku ja privaatsusega. Sõidukitest on saanud «liikuvusplatvormid», mis jälgivad juhtide ja reisijate käitumist ning ümbritsevat keskkonda.

Mis nende platvormide sees on, seda on üsna raske tuvastada. Pilve ühendatud autod võivad saata krüpteeritud andmeid pilveserveritesse, kust need omakorda võivad jõuda edasi kuhugi, mille kohta mingeid jälgi ei jää.

Hiina autobuumi ei jääda niisama ootama

USA ametnikud rõhutasid, et sõidukite tarkvara ja andmed jõuavad sageli Hiinasse, mistõttu USA ei kavatse oodata, kuni Hiina autod hakkavad teedel massiliselt ringi  liikuma. Uued reeglid on mõeldud ennetama uusi riiklikke julgeolekuohte veel enne, kui Hiina või Venemaa tehnoloogiaga varustatud liikurid muutuvad USA autotööstuses tavaliseks.

Hiina sõidukite täpsemat suurema turulejõudmise aega USAs on keeruline ennustada, kuid kaubandusministeeriumi hinnangul on Hiinal kavatsus peagi siseneda USA turule, kus mitmed Hiina ettevõtted on juba teatanud plaanidest pakkuda autotarkvara lahendusi. Venemaa lisamine määrustesse tuleneb Venemaa püüdlustest elavdada autotööstust.

Lihtsalt Hiina ja Vene autot ei keelata

Siiski ei tähenda see, et kõik Hiina ja Vene autod oleksid tulevikus keelatud.

Eeskirjad keelaksid selliste sõidukite impordi ja müügi, millel on Hiina ja Venemaa toodetud tarkvara või riistvara, mis võimaldab sõidukil suhelda väliselt näiteks Bluetoothi, mobiilside, satelliidi või Wi-Fi kaudu pilvega.

Elektroonikast pungil: suurim turvaoht on USA kaubandusministeeriumi sõnul selles, et uued elektrilised ja isejuhtivad autod on tehnoloogiast tulvil, saates tundlikke andmeid kaugetesse serveritesse, kust need võivad edasi jõuda valitsuste kätte. Pilt on illustreeriv.
Elektroonikast pungil: suurim turvaoht on USA kaubandusministeeriumi sõnul selles, et uued elektrilised ja isejuhtivad autod on tehnoloogiast tulvil, saates tundlikke andmeid kaugetesse serveritesse, kust need võivad edasi jõuda valitsuste kätte. Pilt on illustreeriv. Foto: TOYA SARNO JORDAN / REUTERS / Scanpix

Samuti oleks keelatud Venemaal või Hiina Rahvavabariigis toodetud tarkvarakomponentide kasutamine, mis võimaldavad kõrgelt autonoomsel sõidukil ilma juhita tegutseda. Keeld hõlmaks ka USAs toodetud autosid, mis kasutavad Hiina ja Venemaa tehnoloogiat.

Uued eeskirjad kehtiksid kõigile sõidukitele, välja arvatud neile, mis ei liigu avalikel teedel, näiteks põllumajandus- või kaevandussõidukid.

Mõnel autotootjal läheb sebimiseks

USA autotootjad toetavad valitsuse uusi julgeolekueesmärke, mainib Tech Explorer, kuid suuremad autotootjad on öelnud, et praegu jõuab USA tarneahelasse väga vähe võrku ühendatud sõidukite riistvara või tarkvara Hiinast.

Siiski hoiatas suur autotööstuse organisatsioon Alliance for Automotive Innovation, et uued reeglid sunnivad mõnesid autotootjaid kiiresti uusi tarnijaid otsima. Organisatsiooni tegevjuht John Bozzella selgitas, et nii keeruka tarneahela ümberkorraldamine ei ole lihtne ja võib mõnele tootjale tekitada raskusi.

Kaubandusministeerium kutsub ka laiemat avalikkust üles esialgsetele määrustele tagasisidet andma, mille esitamise tähtaeg on 30 päeva pärast reegli avaldamist. Eeldatavasti kinnitatakse need reeglid USA presindent Bideni administratsiooni lõpuajaks.

See samm on osa laiemast valitsuse kavast vähendada USA sõltuvust Hiinast, sealhulgas elektrisõidukite sektoris, kuid nagu öeldud, on määruste eesmärk eelkõige julgeolek, mitte konkurents.

Tagasi üles