Elektriautod pole enam võõrad ja neid tekib juurde aina rohkem, mis väljendub ka kasutatud autode turul, kuna üha rohkem autojuhte on huvitatud teise ringi elektriliikuri ostmisest. Kuid nende puhul tuleb samuti üle vaadata, et müüja mingeid olulisi vigu ei varjaks.
Kuidas vältida kasutatud elektriauto ostmisel pettasaamist? (1)
Autoandmetega tegeleva ettevõtte carVertical eksperdi Matas Buzelise sõnul võivad ebaausad müüjad elektriautode läbisõitu muuta, et varjata aku tegelikku seisukorda ja suurendada sõiduki väärtust.
Millega peaksid ostjad kasutatud elektriautot ostes arvestama?
Kasutatud elektrisõidukite turul domineerivad Teslad
Kallimad elektrisõidukid amortiseeruvad kiiremini, mistõttu eelistavad ostjad sageli paar aastat vanu autosid, mis on juba märkimisväärse osa oma väärtusest kaotanud. See on eriti oluline juhtidele, kes ostavad elektrisõiduki liisinguga ja soovivad vältida suuri igakuiseid makseid.
Tesla Model 3 on kõige sagedamini kontrollitud elektrisõiduk carVerticali platvormil (16,1% kõigist elektrisõidukite kontrollidest), mis on tuntud oma madala amortisatsiooni ja suure populaarsuse poolest kasutatud autode turul. Model S (11,84%), Nissan Leaf (11,83%), Audi e-tron (9,8%) ja Volkswagen Golf (9,5%) kuuluvad samuti enim kontrollitud elektriautode hulka.
«Teslal on elektriautode turul tugev maine ja paljud juhid ihaldavad just neid autosid. Need pakuvad suurepärast kombinatsiooni ohutusest ja tehnoloogiast, samuti suurt sõiduulatust täislaetuna. Mis kõige tähtsam, need hoiavad hästi ka oma jääkväärtust. Kasutatud Model 3 on võrdlemisi hea tehing, kuigi mitte just kõige odavam,» selgitab Buzelis.
Suurem läbisõit tähendab aku kustumist
Elektrisõidukite tootjad pakuvad akudele tavaliselt 8-10-aastast või 160 000 km pikkust garantiid.
Mida suurem on elektrisõiduki läbisõit, seda kehvemas seisukorras võib olla selle aku. Aku kulumine sõltub aga ka sellest, kuidas autot laaditi: kas omanik kasutas sageli kiirlaadimisjaamu või laadis aeglasemalt ja ainult kuni 80%-ni, nagu tootjad soovitavad.
Võltsitud läbisõiduga elektrisõidukid on tõsine probleem, sest see muudab aku tegeliku seisundi hindamise keerulisemaks. carVerticali andmetel oli 2,6% kõigist platvormil kontrollitud elektriautodest tagasikeritud läbisõiduga. Hübriid- (4,5%), bensiini- (5,4%) ja diiselautode (6,2%) läbisõitu muudeti veelgi sagedamini.
Mida rohkem on elektriauto aku kulunud, seda lühem on selle läbitav vahemaa. Vanem elektriauto ei sõida enam nii kaugele kui äsja tootmisliinilt tulnud mudel. See on ilmselt üks peamisi põhjusi, miks mõned juhid on vahemaade suhtes endiselt skeptilised ja väldivad seetõttu elektrisõiduki ostmist.
Odavam hooldus, kuid kallim remont
Ehkki paljud ostjad kardavad, et elektrisõiduki hooldamine võib olla kulukas, ei ole see sugugi nii. Elektrisõidukid on üldiselt lihtsama konstruktsiooniga kui sisepõlemismootoriga autod ja neil on vähem liikuvaid ja seega ka kuluvaid osi.
Kui elektrisõiduk satub aga raskesse liiklusõnnetusse, võivad remonditööd minna maksma tuhandeid eurosid. Kõigist carVerticali poolt kontrollitud autodest oli elektriautodel kõige suurem keskmine kahjude väärtus - 7023 eurot. Hübriidautode (6793 eurot), bensiiniautode (5957 eurot) ja diiselautode (4256 eurot) keskmine kahju väärtus oli madalam.
Võrreldes teiste sõidukitega satuvad elektrisõidukid harvemini õnnetustesse. Kui hübriididest sai vähemalt korra kahjustada 45%, bensiiniautodest 49,1% ja diiselautodest 46%, siis kahjustatud elektrisõidukite osakaal carVerticalis oli vaid 35,4%.
Buzelise sõnul on see tingitud elektrisõidukite võrdlemisi väikesest levikust - enamikus riikides ei ole need veel väga populaarsed ja nende keskmine vanus on tunduvalt väiksem.
Uuringus kasutati Ühendkuningriigi, Leedu, Eesti, Läti, Poola, Rumeenia, Ungari, Prantsusmaa, Ukraina, Rootsi, Belgia, Tšehhi Vabariigi, Horvaatia, Bulgaaria, Slovakkia, Serbia, Soome, Sloveenia, Saksamaa, Itaalia, Šveitsi, Taani, Hispaania, Portugali ja Kreeka andmeid.