Päevatoimetaja:
Kaido Einama

AJALOOLINE HETK Nüüd on Norra teedel rohkem elektriautosid kui bensiiniautosid (2)

Copy
Tesla elektriautode pood Norras. Elektriautod on Norras uute sõidukite seas valdavad ja seal omakorda on juhtiv bränd Tesla. Bensiiniga sõitvatele autodele näitasid elektriliikurid juba tagatuld.
Tesla elektriautode pood Norras. Elektriautod on Norras uute sõidukite seas valdavad ja seal omakorda on juhtiv bränd Tesla. Bensiiniga sõitvatele autodele näitasid elektriliikurid juba tagatuld. Foto: Victoria Klesty / REUTERS / Scanpix

Esimest korda ajaloos on elektriautode arv ületanud bensiiniautode arvu. Opplysningsrådet for Veitrafikkeni (OFV) andmetel on 2,8 miljoni registreeritud sõiduauto seas 16. septembri seisuga kokku 754 303 elektriautot ja 753 905 bensiiniautot. Samal ajal jätkab ka diiselautode arv langemist.

OFV direktor Øyvind Solberg Thorsen kirjeldas seda hetke kui ajaloolist verstaposti, mida oleks olnud raske ette näha isegi kümme aastat tagasi, kirjutab OFV.no. Tema sõnul toimub elektriautode levik Norras praegu väga kiires tempos, millega Norra võib saada esimeseks riigiks maailmas, kus elektriautod moodustavadki suurema osa kõigist sõiduautodest.

Solberg Thorsen täpsustas, et see muutus võtab siiski veel aega, kuna Norras on endiselt umbes miljon diiselmootoriga sõiduautot. Ta ennustas, et praeguse sõidukipargi asendamise kiirusega võib 2026. aastaks elektriautode arv ületada ka diiselautode arvu.

Riik rahastab autode elektrifitseerimist

Põhjuseks, miks elektriautod on nii populaarsed, on riigi rahastamine ning ka üsna odav elektri hind koos saadaoleva laadimisvõrgustikuga üle maa.

Norra rahastab elektrisõidukite maksu- ja ostusoodustusi osaliselt oma õitseva nafta- ja gaasiäri rahaga, vahendab Washington Post. Rahvusvahelise kaubanduse administratsiooni andmetel on naftal endiselt kasvav tähtsus riigi sisemajanduse kogutoodangus ja see moodustab 52 protsenti ekspordist. Norra on ka maailmas suuruselt neljas maagaasi eksportija.

Hübriidid teevad samuti ajalugu

Lisaks puhtalt bensiiniautodele on Norras umbes 210 000 pistikhübriidi ja 156 000 tavalist hübriidi.

OFV.no varasemate hinnangute järgi võib 2030. aastaks sõiduautode arv riigis kasvada tänaselt 2,8 miljonilt umbes 3,1 miljonini. Solberg Thorsen rõhutas, et autode arvu muutumist on raske täpselt ennustada, kuna igasugused majanduslikud tegurid, sealhulgas maksud, hinnad ja intressimäärad, mõjutavad oluliselt uute autode müüki.

Uute autodega on olukord veel rohkem elektri poole kaldu

Üks põhjusi, miks elektriautod ületasid bensiiniautode arvu, peitub uute sõidukite registreerimises – peaaegu kõik uued autod on elektrilised.

Viimase 20 aasta jooksul on Norra teedelt kadunud üle miljoni bensiiniauto, suuresti asendudes elektriautodega. Sarnane trend toimub ka diiselautode puhul, kuigi nende kadumine võtab rohkem aega, sest umbes miljon diiselautot sõidab kindlasti edasi veel palju aastaid.

Diiselautode ajalooline langus

Kakskümmend aastat tagasi, 2004. aasta septembris, oli Norras üle 1,6 miljoni bensiiniauto ja umbes 230 000 diiselautot. Elektriautosid oli siis ainult ligikaudu tuhat. Diiselautode kiire kasv algas 2007. aastal eelkõige tänu maksusoodustustele ja jõudis haripunkti 2017. aastal, mil Norras oli juba üle 1,2 miljoni diiselauto.

Sellest ajast alates on nende arv vähenenud rohkem kui 285 000 võrra ning septembris oli esimest korda alates 2011. aastast diiselautode arv alla miljoni.

Tagasi üles