Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Üliveider jahtlaev – kas tahaksid püramiidiga merele minna?

Copy
Disainer sai hakkama jahiga, mis peaks ka päriselt sõitma, kui valmis teha. See nimelt töötab vana läbiproovitud tehnikaga - veealuse tiivaga, seega püramiidikujuline pealisehitis takistuseks pole, kui kiiresti liikuma hakata.
Disainer sai hakkama jahiga, mis peaks ka päriselt sõitma, kui valmis teha. See nimelt töötab vana läbiproovitud tehnikaga - veealuse tiivaga, seega püramiidikujuline pealisehitis takistuseks pole, kui kiiresti liikuma hakata. Foto: Jonathan Schwinge / Eyelevel

Eriliste luksusjahtide disainer Jonathan Schwinge on teinud kauneid ja erilisi veesõidukeid, samuti maju, mööblit ning nüüd ka ühe eriti erilise jahi – püramiidikujulise, mis on varustatud veealuste tiibadega, suutes justkui vee kohal lennata.

Schwinge esitletud idee laevatüübi HYSWAS (Hydrofoil Small Waterplane Area Ship) mudel nimega Tetrahedron Super Yacht ehk lihtsalt Tetra näeb välja nagu merel hõljuv lendav püramiid ja on tänaseks kogunud palju tuntust.

Tetrahedron on geomeetriliselt tetraeedri kujuga – neljakandiline püramiid, mille kõik küljed on kolmnurksed, kaasa arvatud põhjakülg.

Jahile annab ainulaadse välimuse tema veealune trimaraan-tüüpi kere, mis ühendub  põhikerega.

Külgedele kinnitatud allveetiivad ehk hydrofoil'id lubavad laeva kiirusel üle 15 sõlme (27 km/h) veepinnalt lahti tõusta ja justkui lendama panna. Tetra maksimaalne kiirus ulatub 38 sõlmeni (71 km/h).

See tipptasemel tehnoloogia, mis põhineb hüdrofoiliga liikumisel, muudab sõidu sujuvaks ka kõige keerulisemates tingimustes. Jaht on plaanitud ehitada süsinikkiust ja roostevabast terasest, selle pikkus on 21,6 meetrit ja kaal 75 tonni. Laeva hinnanguline sõiduraadius ulatub 3000 meremiilini ehk üle 5500 kilomeetri, võimaldades näiteks sõitu Monacost Kariibi mere saartele.

Veealused tiivad pole midagi enneolematut

Tetra peamine tehnoloogiline uuendus seisneb tema HYSWAS-süsteemis, mis võimaldab jahi liikumist vee kohal, vähendades samal ajal veetakistust ja suurendades kiirust. Lisaks on laev varustatud täiustatud fly-by-light-autopiloodiga, mis suudab kohanduda lainete liikumisega ja hoida laeva alati stabiilsena.

See juhtimistehnoloogia, mida kasutatakse peamiselt lennunduses, näiteks varghävitajates, saadab valgussignaale optiliste kiudude kaudu, pakkudes kiiremat reaktsioonivõimet kui traditsioonilised elektrilised juhtimissüsteemid.

Nii näeb välja veealuse tiivaga jahi sõit: madalal kiirusel istub püramiid vees, kiirendades hakkab tõusma ja merekiiruse saavutades tõstab end veealuse tiiva tõstejõuga veest välja.
Nii näeb välja veealuse tiivaga jahi sõit: madalal kiirusel istub püramiid vees, kiirendades hakkab tõusma ja merekiiruse saavutades tõstab end veealuse tiiva tõstejõuga veest välja. Foto: Jonathan Schwinge / Eyelevel

Madala kiiruse juures liigub Tetra nagu tavaline kolmnurkse kerega alus, kus hüdrofoilid on osaliselt vee all. Siiski on Tetra unikaalne vorm meresadamates manööverdamiseks üsna kohmakas, mistõttu on see disain eelkõige mõeldud avamerel kihutamiseks.

Veealuste tiibadega laevu oleme näinud juba möödunud sajandist, ka Nõukogude Liidus kasutati neid näiteks jõelaevanduses kiireks reisijateveoks.

Kas püramiidlaev on tulevikutrend?

Kuigi idee on põnev ja tehnoloogiliselt väljakutsuv, pole Tetrahedroni reaalseks ehitamiseks veel ühtki konkreetset sammu astutud. Kuigi Schwinge leidis 2016. aastal potentsiaalse projektijuhi Marcel Mülleri näol, kes oli valmis selle erilise jahi valmis ehitama, pole seni tootmist alustatud, kirjutab New Atlas.

Laeva jõuallikas on veel kontseptsiooni staadiumis, arendust toetab Baltimore'is asuv The Maritime Applied Physics Corporation, mis on spetsialiseerunud HYSWAS-tehnoloogiale ja mereväe uuenduslikele lahendustele.

Selle laeva unikaalne disain ja tehnoloogia võivad ühel päeval pakkuda täiesti uut viisi ookeanide ületamiseks – sujuvalt ja kiirelt, justkui lennates veepinnal.

Schwinge Tetrahedroni idee võib muuta traditsiooniliste superjahtide disaini, viies luksusliku meresõidu täiesti uuele tasemele. Kuigi projekt on veel kontseptsiooni staadiumis, võivad hüdrofoiliga varustatud ja püramiidikujulised jahid ühel päeval muutuda reaalsuseks. Tehniliselt pole selles enam midagi ületamatut.

Tagasi üles