Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Järgmisel aastal saabub müüki üsna omapärane elektriline maja ratastel

Copy
Uus matkaauto annab laagriplatsil alati elektrit ja koos abimootoriga sõidab terve pika päevateekonna. Kodus saab seda aga kasutada varuenergiaallikana.
Uus matkaauto annab laagriplatsil alati elektrit ja koos abimootoriga sõidab terve pika päevateekonna. Kodus saab seda aga kasutada varuenergiaallikana. Foto: Thor Industries

Elektrilised matkaautod on USA turul kaua oodatud, kuid nüüd on tulekul murranguline lahendus. Thor Industries ja Harbinger Motors esitlevad uut 500-miilise sõiduulatusega klassi A matkaautot, mis ühendab 140 kWh akupaki ja bensiinimootori, pakkudes USAs ainulaadset hübriidset RV kogemust.

Maailma suurim matkaautode tootja Thor Industries kutsub oma uut prototüüpi maailma esimeseks hübriidseks A klassi matkaautoks. Kuigi varem on nähtud elektrilisi ja vankelmootoriga võimendatud C klassi matkaautosid, ei ole A klassi turule veel hübriidlahendusi toodud.

Kui C klassi matkaautod on pisemad ja enamasti väikebusside põhjal ehitatud, siis C on juba suurem, kas bussi või veoauto baasil.

Thor koostöös Harbingeriga on arendanud nüüd selle suurima matkaautode klassi esimese elektrilise jõuallikaga mudeli, mille akupakk lubab kuni 240 km elektrilist sõiduulatust – see on kaks korda rohkem kui näiteks väiksem Volkswagen Caddy Camp 2 minikaubik.

Ratastel maja interjööri kohta pole veel pilte avaldatud. Välimuselt ei reeda miski, et tegemist on elektrilise liikuriga.
Ratastel maja interjööri kohta pole veel pilte avaldatud. Välimuselt ei reeda miski, et tegemist on elektrilise liikuriga. Foto: Thor Industries

Lisaks elektriajamile ja bensiinimootorile sisaldab Harbinger-Thori šassii steer-by-wire'i elektroonilist juhtimissüsteemi, topelt-õõtsharkvedrustust ja ohtralt juhiabisüsteeme. Need tehnoloogiad pakuvad paremat mugavust ja juhitavust pikkade teekondade ajal.

Pikem sõiduulatus bensiinimootori abiga

Kui tavalise elektrilise matkaautoga peab aku tühjenedes tegema pikema peatuse laadimiseks, siis Thor ja Harbinger on lahendanud selle probleemi lisabensiinimootori abil, mis toimib elektrigeneraatorina. Hübriidil on koos bensiinimootoriga kokku kuni 800-kilomeetrine sõiduulatus, mis annab tavaliselt katkematu sõidu kogu päeva jooksul.

Suur matkaauto sõidab nii elektri kui bensiiniga – igas olukorras on võimalik liikuda ja laagriplatsil on elekter ka olemas.
Suur matkaauto sõidab nii elektri kui bensiiniga – igas olukorras on võimalik liikuda ja laagriplatsil on elekter ka olemas. Foto: Thor Industries

Kui aga kütus hakkab otsa saama, saab juht valida, kas täita paak bensiiniga, laadida akut kiirlaadija abil või kasutada mõlemat lahendust sõltuvalt sellest, kui kiiresti on soov teekonda jätkata.

Sõidukil on ka integreeritud päikesepaneelid, mis laevad akut, ning tavaline laagripaiga elektriühendus, mis võimaldab aeglasemalt laadida seal, kus see on võimalik.

Paindlikkus koduse varugeneraatorina

Thor ja Harbinger on kujundanud selle prototüübi mitte ainult teel olemiseks, vaid ka koduseks varutoiteks elektrikatkestuste või kalli börsihinna ajal. Sõiduk suudab päikeseenergiast kogutud ja bensiinigeneraatoriga toodetud energiat suunata tagasi majapidamisse.

Tulevikus võib see süsteem olla ühendatud ka võrguga, et müüa energiat tagasi tipptarbimise ajal ja teenida omanikule väiksemad elektriarved.

Selline näeb välja A klassi matkaauto elektriline ajam hübriidtoitega.
Selline näeb välja A klassi matkaauto elektriline ajam hübriidtoitega. Foto: Thor Industries

Laagriplatsil olles saab suur akupakk aga toita reisil erinevaid seadmeid ning laadida elektrijalgrattaid ja tööriistu, mis teeb matkamise palju mugavaks. Päikesepaneelide ja generaatori olemasolu kõrvaldab hirmu aku tühjenemise pärast.

Tulevikutehnoloogiaga elu ratastel

Lisaks hübriidsele jõuallikale on Test Vehicle nime kandev prototüüp varustatud arenenud juhiabisüsteemi (ADAS), steer-by-wire'i juhtimissüsteemi ja muude mugavustega, mis muudavad sõitmise sujuvamaks ja stabiilsemaks. Elektriajam pakub kaks korda suuremat pöördemomenti, võrreldes tavalise diiselmootoriga, tagades hea kiirenduse maanteel ja kindlama ronimisvõime mägistel teedel, kirjutab New Atlas.

Kuigi Thor on varem katsetanud elektriliste matkaautodega, nagu  Vision Vehicle B+ kütuseelemendiga matkaauto ja eStream akutoitega haagis, tundub Test Vehicle nende seni kõige tõsiseim katse elektriliste matkaautode turule sisenemiseks. Hinda ja interjööripilte pole siiski veel avaldatud, mainib Electrek.

Tagasi üles