Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Pentagon kavatseb kasutusse võtta päikese jõul igavesti õhus püsivad droonid

Copy
Täielikult süsinikkiust valmistatud Skydwelleri lennuki tiibade siruulatus on samaväärne Boeing 747ga, mis suudab kanda kuni 363 kg kasulikku lasti.
Täielikult süsinikkiust valmistatud Skydwelleri lennuki tiibade siruulatus on samaväärne Boeing 747ga, mis suudab kanda kuni 363 kg kasulikku lasti. Foto: Skydweller Aero

Skydweller Aero, USAs asuv lennundusettevõte teatas 1. oktoobril 2024, et on edukalt lõpule viinud oma esimese mehitamata autonoomse lennu testkampaania päikeseenergial töötava, pika lennuajaga mehitamata õhusõiduki (UAV) Skydwelleriga.

Kampaania toimus ettevõtte rajatises Stennise rahvusvahelises lennujaamas Kilnis Mississippi osariigis, kus toimus rida testlende, millest kaks pikimat kestsid vastavalt 16 ja 22,5 tundi. Need testid tähistavad olulist sammu tõestamaks, et on võimalik saavutada päikeseenergial ja akudel põhinevaid katkematuid mehitamata lende, mis võivad kesta nädalaid või isegi kuid.

Skydwelleri lennuk, mis on ehitatud täielikult süsinikkiust, omab tiivaulatust, mis on võrreldav Boeing 747ga, ja suudab kanda kuni 363 kg lasti. Selle disain võimaldab täita mitmesuguseid mehitamata ülesandeid, sealhulgas narkokaubitsejate ja piraatide avastamine merel, pidev õhuseire sõjatsoonides, mereväe tegevuse jälgimine vaidlusalustes vetes ning metsloomade rände või salaküttimise jälgimine Aafrikas. Need missioonid vajaksid tavaliselt mitut mehitatud või sisepõlemismootoriga drooni, kuid Skydwelleri suutlikkus lennata lõputult võimaldab neid eesmärke saavutada tõhusamalt ja murdosaga operatsioonikuludest.

Skydwelleri testkampaania algatati kaitseministeeriumi teadus- ja tehnoloogiaameti (Office of the Undersecretary of Defense for Research & Engineering ehk OUSD R&E) ühise kontseptsiooni tehnoloogiademonstratsiooni (Joint Concept Technology Demonstration ehk JCTD) raames ja seda toetas koostöö teadus- ja arendustegevuse leping (Cooperative Research & Development Agreement ehk CRADA) mereväe lennunduse keskusega (Naval Air Warfare Center Aircraft Division ehk NAWCAD). Eesmärk oli uurida autonoomsete mereseire õhusõidukite kasutamist ja Skydwelleri päikeseenergial töötavaid võimeid testiti võimaliku lahendusena. Lennuk on kavandatud äärmiselt pika kestusega missioonideks ilma süsinikuheitmeteta.

Ettevõte rõhutas ka Skydwelleri keskkonnasõbralikkust, kirjeldades seda kui keskkonnasäästlikku õhusõidukit tänu päikeseenergia kasutamisele. Skydwelleri sõnul suudab iga selline õhusõiduk asendada terve hulga tavapäraseid droone või mehitatud lennukeid, pakkudes 10–100-kordset kulusäästu.

Skydweller Aero (Oklahoma City, Okla., USA ja Alcobendas, Hispaania) tegevjuht ja kaasasutaja dr Robert Miller nimetas kampaaniat verstapostiks autonoomse lennunduse valdkonnas. Milleri sõnul on see lennutestide kampaania tähtis saavutus, mis kinnitab ettevõtte ärivisiooni ja tähistab uut ajastut autonoomses lennunduses. Kogutud andmed kinnitavad nende mitmepäevaste lendude mudeleid ning on tunnistus meeskonna pühendumusest ja uuendusmeelsusest.

Skydweller Aero president ja tegevjuht Barry Matsumori lisas, et ettevõte on jõudnud olulise verstapostini, mis tõestab katkematu lennu teostatavust, tuginedes ülemaailmsetele teadus- ja arendustegevuse investeeringutele päikeseenergia, akusalvestuse ja ülikergete süsinikkiust koostisosade valdkonnas.

Edukas testkampaania tugevdab Skydweller Aero positsiooni jätkusuutlikus lennunduses ja loob aluse tulevastele edusammudele autonoomse lennutehnoloogia valdkonnas nii sõjaliste kui ka kommertsrakenduste jaoks.

Allikas: Army Recognition

Tagasi üles