Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

UUS VÕTE SÕJAPIDAMISES Just lasti transpordilennukilt välja tiibrakette

Copy
Leidose tiibrakette lasti välja transpordilennukilt – see toob sõjapidamisse sootuks uue mõõtme.
Leidose tiibrakette lasti välja transpordilennukilt – see toob sõjapidamisse sootuks uue mõõtme. Foto: Leidos

Oktoobrikuu alul avalikustas Leidos, USA kaitse- ja kõrgtehnoloogiaettevõte, uue väikese tiibraketi nimega Black Arrow, mis vastab lahinguväljal kasvavale vajadusele paindlikkuse ja mitmekülgsuse järele. See süsteem, mis on loodud nii kineetilisteks kui ka mittekineetilisteks missioonideks, paistab silma oma madala maksumuse ja kohanemisvõime poolest, pakkudes laia valikut sõjalisi rakendusi.

Leidos käivitas programmi 2021. aastal, tuginedes oma kogemustele väikese laskemoona, nagu GBU-69, arendamisel, mida kasutatakse AC-130 lennukitel, samuti DARPAga (Defense Advanced Projects Agency) koostöös arendatud X-61 Gremlins programmis. Viimase projektiga testiti õhusõidukit, mis käivitati C-130-lt ja naases seejärel lennu järel emalennukile. Nii demonstreeriti Leidose suutlikkust integreerida uuenduslikke tehnoloogiaid olemasolevatele platvormidele.

2022. aastal sõlmis Leidos koostöölepingu (Cooperative Research and Development Agreement ehk CRADA) Special Operations Commandi (SOCOM) ja U.S. Air Force Special Operations Commandi (AFSOC) vahel, et arendada väikese tiibraketi (Small Cruise Missile ehk SCM) süsteemi. SCM on loodud olema kuluefektiivne ja modulaarne platvorm, mis sobib erinevate relvajõudude missioonideks ning mille arhitektuur võimaldab edasisi uuendusi ja sobib nii kineetiliste kui ka mittekineetiliste eesmärkide täitmiseks. Leidos rõhutab, et see paindlikkus võimaldab raketil lähtuda erinevatest stardivõimalustest, sealhulgas rampidest, platvormidest või tavapärasest süsteemist, sõltuvalt taktikalistest vajadustest.

Black Arrow läbis hiljuti mitmeid eraldamis- ja kandevõime teste AC-130J Ghostrider lennukil, mis on tuntud oma tulejõu poolest. Testid kinnitasid relva võimet turvaliselt eralduda ja lennata usaldusväärselt, samas kontrolliti selle trajektoori, lennutarkvara, navigeerimis- ja turvasüsteeme.

Need positiivsed tulemused sillutavad teed juhitud lendudele (guided flight tests), mis on kavandatud selleks sügiseks. Need lennud on otsustava tähtsusega, et kinnitada Black Arrow käitumist reaalsetes tingimustes ja viia lõpule vajalikud tehnilised kohandused enne relva operatiivset kasutuselevõttu.

Tihe konkurents mängib samuti rolli selle raketi arengus, kuna mitmed teised ettevõtted, näiteks Anduril Industries, töötavad samuti madala maksumusega ja suuremahuliste tiibraketilahenduste kallal. See rõhutab vajadust, et Leidos pakuks uuenduslikke ja konkurentsivõimelisi lahendusi, integreerides erinevatest allikatest pärinevaid komponente, et säilitada juhtpositsiooni kaitsetööstuses.

Üha populaarsemaks muutuvad ka transpordilennukitelt lastavad laskemoonad, nagu AGM-158 JASSM ja Rapid Dragon süsteemid, mis tõstavad esile strateegilise huvi seda tüüpi stardimeetodi vastu. Selliste väikeste tiibrakettide nagu Black Arrow kasutuselevõtt võib palju muuta USA õhuväe projitseerimisvõimet. Kui varem sõltusid raketirünnakud peamiselt spetsialiseeritud hävituslennukitest, mis olid arvuliselt ja ulatuselt piiratud, siis Black Arrow ja teiste sarnaste süsteemidega saavad ka transpordilennukid, nagu C-130 ja C-17, toimida ründevahenditena, kasutades raketistartide jaoks rambi- või platvormisüsteeme. See innovatsioon suurendab märkimisväärselt sõidukite arvu, mis suudavad täpsuslööke sooritada.

See pakub sõjaväele vajalikku taktikalist paindlikkust. Erinevalt hävituslennukitest, mis on tihti liiga nähtavad tihedalt jälgitavates keskkondades, saavad transpordilennukid diskreetselt rakette välja lasta. See annab sõjaväele suurema autonoomia kaugete sihtmärkide kiireks ründamiseks isegi ilma ettevalmistatud tugibaasita. Selline paindlikkus on eriti strateegiline lähitoetusmissioonidel või operatsioonidel, kus on oluline üllatusmoment ja kiirus.

Lisaks muudab see lähenemine vaenlasele olukorra keerulisemaks, kuna nad peavad nüüd arvestama võimalusega, et ka transpordilennukid võivad olla relvastatud. See uus dünaamika sunnib vastaseid oma kaitsetaktikat ümber hindama, teades, et esmapilgul kahjutu transpordilennuk võib tegelikult olla varustatud tõsiste ründerelvadega. Seetõttu muudavad sellised väikesed tiibraketid nagu Black Arrow mitte ainult sõjalist logistikat, vaid ka jõudude strateegilist projitseerimist vaenulikesse keskkondadesse, pakkudes samal ajal optimeeritud kulusid ja paindlikkust.

Siiski usuvad mõned analüütikud, et suure konflikti korral võidakse transpordilennukeid esmalt kasutada logistilisteks missioonideks, mis piiraks nende kasutamist raketirünnakuteks.

Leidosi raketi- ja lennunduslahenduste asepresident Mark Miller rõhutas, et Black Arrow kiire areng sai võimalikuks tänu ettevõtte varasematele projektidele, nagu GBU-69 ja DARPA X-61 Gremlins programm. Need projektid illustreerivad Leidosi pühendumust uuenduslikele algatustele, keskendudes eelkõige operatiivsele paindlikkusele ja tulemuslikkusele.

Black Arrow näol pakub Leidos väikest ja mitmekülgset tiibraketti, mis vastab tänapäevaste relvajõudude nõudmistele. Tehnoloogilisele innovatsioonile ja avatud arhitektuurile keskendudes jätkab Leidos sõjaliste võimete arendamist, pakkudes kiirelt kasutusele võetavaid lahendusi erinevateks missioonideks. Kui juhtlennud kulgevad plaanipäraselt, võib Black Arrowst saada strateegiline tööriist, pakkudes järgnevatel aastatel sõjaväele suurenenud operatiivset paindlikkust ja optimaalset tõhusust.

Allikas: Army Recognition

Tagasi üles