Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Pentagon otsib 100 m lennurajalt õhku tõusvat lennukit – nad vist leidsid selle

Copy
Ultra Short lennukil on stardiks ja maandumiseks vaja lühikest lennurada ja lisaks saab seda kasutada ka kohaliku varuelektrijaamana.
Ultra Short lennukil on stardiks ja maandumiseks vaja lühikest lennurada ja lisaks saab seda kasutada ka kohaliku varuelektrijaamana. Foto: Electra

Electra demonstreeris USA sõjaväele oma hübriid-elektrilise ülilühikese eSTOL-i (Short Takeoff and Landing) prototüüpi, mis on loodud toimima aladel, kus puuduvad korralikud lennuväljad. See lennuk on kavandatud maanduma ja õhku tõusma piirkondades, kus on piiratud ruum ja puudub tavaline infrastruktuur, mis muudab selle ideaalseks just sõjalistes ja humanitaaroperatsioonides.

Orkaan Helene, mis laastas ja isoleeris suuri alasid Põhja-Carolinas, toob esile vajaduse lennukite järele, mis suudavad maanduda ja õhku tõusta probleemsetes piirkondades, kus maandumisradadele pole ruumi rohkem kui postmargi suurune plats. Koostöös USA õhujõududega (US Air Force) arendatud Ultra Short suudab tegutseda piirkondades, mida tavaliselt kasutavad kopterid, kuid palju tõhusamalt, väiksemate kuludega ja ilma kopteripiloodita. Kopteri lennutunnid ja kütusekulu on kallid ja kopteripiloodikoolitus eeldab enamat, kui lennuki juhtimiseks vaja.

Äärmiselt lühike start ja maandumine

Ultra Short meenutab välimuselt tavalist väikest eralennukit, millel on kere ülaosale paigaldatud tiib, millele omakorda on paigaldatud suured klapid, mis pakuvad stardil lisatõstejõudu. Lennukil on kaheksa elektrimootorit, mis suunavad õhuvoolu tiibadele ja tagavad stabiilse lennu.

Vaata videot:

 

Ultra Short saab opereerida rajal, mis on vaid 91 x 30 m, ja see ei vaja isegi korralikku taristut. Maastik, karjamaa või jalgpalliväljak sobivad hästi.

Kuigi lühikese stardi ja maandumise (STOL) kontseptsioon ei ole uus – seda on kasutatud juba üle sajandi –, seisneb Electra uuendus hübriid-elektrilises jõuallikas. Kasutades liitiumakut ja turbiinigeneraatorit, saavutab Ultra Short pikema lennuulatuse kui puhtalt elektrilised lennukid, laadides lennu ajal akusid või juhtides mootoreid otse generaatori abil. Lennuki kruiisikiirus on umbes 322 km/h ja lennuulatus umbes 805 km, millele lisandub 45-minutiline reserv. Lisaks suudab see täita helikopteri-sarnaseid missioone, kasutades vaid kolmandikku kütusest.

Reaalsed lennukatsetused ja demonstratsioonlennud

Hiljutisel demo-lennul tegi Electra peapiloot Cody Allee Ultra Shortiga mitmeid stardi- ja maandumiskatseid heinamaal Marine Corps Air Facility Quantico ja Felker Army Airfield lennuväljadel, mis asuvad Joint Base Langley-Eustis baasis Virginias. Lennuk sooritas kitsaid, 46-meetrise raadiusega pöördeid väikese kiirusega ja madalal kõrgusel, mis on oluline sõjalennukitele, kus ellujäämine on kriitiline faktor.

Lisaks näitas ettevõte, kuidas lennukit saab kasutada mobiilse jõujaamana. Lennuki süsteem varustas elektriga kogu lennueelse esitluse seadmed ja helisüsteemi. Electra sõnul suudab süsteem pakkuda pidevalt üle 600 kW võimsust ning lühiajalisi vooluimpulsse üle 1 MW.

Electra asepresident ja peadirektor JP Stewart ütles, et need lennudemonstratsioonid tähistavad olulist verstaposti Electrale, kuna näidatakse tehnoloogia võimekust reaalses maailmas. Ultra Short lennukid võimaldavad tegutseda raskesti ligipääsetavates kohtades, kuhu varem pääsesid ainult kopterid, seda 70% madalamate kuludega ja äärmiselt vaikselt. Koostöös valitsuspartneritega pakutakse uut taset kaitse logistikavõimekuses ja energiatõhususes, mis sobib tuleviku kaitsemissioonide ja mobiilsuse vajadustega.

Allikas: New Atlas

Tagasi üles