Päevatoimetaja:
Kaido Einama

ARVAMUS Sony tuntuim õudusmäng jõudis PS5 peale. Kas see väärib ostu ja mängimist?

Copy
Foto: Ballistic Moon

Isegi, kui sinu arvates on halloween kommertslik jänkide püha ning oled jätkuvalt mardi- ja kadripäeva usku, on oktoobrikuu pimedad õhtud sellegipoolest ideaalsed ühe korraliku õudusmängu mängimiseks. Miks ei võiks selleks olla «Until Dawn»?

Aastal 2015 PlayStation 4 peal ilmunud «Until Dawn» sai hiljuti uue kuue ning jõudis Sony uuele mängumasinale (ning ka arvutile, kuid eestlased on taaskord geoblokeeringu taha jäetud).

Mis on uus, mis on vana, kellele uusversioon mõeldud on ning kas selle eest on mõtet raha välja käia? Arutame!

Teose algne arendaja Supermassive Games on tänaseks valmis vorpinud hulgaliselt erinevaid õudukaid, ent just «Until Dawn» oli teos, mis kõikidele järeltulijatele tee rajas.

Kolmanda isiku vaates teosed järgivad kõik enam-vähem sarnast ülesehitust, mida kõnealune mäng: kamp noori, pime keskkond, varjudes luurav oht (mis tihti ka üleloomuliku olemusega) ning valikutega kaasnevad tagajärjed.

Just too viimane element on see, mis mängust niivõrd ligitõmbava teeb. Niivõrd paljud momendid osutuvad nn liblikaefektideks, mis mõjutavad vähemal või suuremal viisil seda, kuidas lugu hargnema hakkab. 

Foto: Ballistic Moon

Need mõjutavad nii tegelaste omavahelisi suhteid, mängijale kuvatavaid stseene, kui ka seda, kelle eluküünal enne tiitriteni jõudmist ära kustutatakse.

Just noodsamad hetked ongi peamiseks põhjuseks, miks varem mängitud teos mind kiirelt kaasa haaras. Saab ju sel korral teha erinevaid valikuid ja näha, kas ja kuidas eesootavad olukorrad muutuvad.

Ka saab mängitavaid tegelasi pisut manipuleerida ning teha nendest just sellised tegelased, nagu ise arvad. Samuti kehtib see põnevus esmakordse mängija jaoks.

Põhjuseid, miks «Until Dawni» mängida, jagub. Kuid kellele see uusversioon mõeldud on?

Foto: Ballistic Moon

Lihtne vastus oleks öelda, et teost esimest korda avastada saavatele arvutimänguritele, kuid eestlaste puhul too väide ei kehti. PlayStation 5 peale on uusversiooni eest vastutav Ballistic Moon toonud küll piisavalt muudatusi, et kõik kohalikud mängurid pisut mõtlema peaks.

Näiteks on mõningaid stseene muudetud. Ka on kogu teos üle toodud Unreal Engine 5 peale, mistõttu on graafika tunduvalt detailsem ja pilkupüüdvam ning lubab ka uusi trikke valgustusega. Kaamera kontroll antakse seekord mängija kätte.

Samas on see endaga kaasa toonud pisikese portsu probleeme või murekohti. Stseenide muutmisega on mõned neist muutunud veidrateks, jättes osadest tegelastest kehvema mulje kui varasemalt. On ju raske kaasa tunda tegelastele, keda kujutatakse äärmiselt rumalana.

Foto: Ballistic Moon

Graafikamootori muutus ning sellega kaasnevad kellad-viled on paberil head, kuid reaalsuses on saadavad boonused küsitava väärtusega. «Until Dawn» näeb PlayStation 5 peal väga ilus välja, kuid muudatused valgustusega muudavad stseenide atmosfääri ja võtavad hirmufaktorit, vähemalt esimestest peatükkides, vähemaks.

Samuti on küsitav, miks peaksid mängima uut «Until Dawni» 30 kaadrit sekundis, kui PS Plus Extra teenuse kasutajad saavad ligipääsu PS4 versioonile, mis sama konsooli peal jookseb 60 kaadrit sekundis. 

Foto: Ballistic Moon

Kõik taandub valikutele ja eelistustele. Mõlemal versioonil on omad head ja vead, omad veidrused ja tehnilised probleemid. 

Teos pakub umbes 8 tunni jagu põnevust ja eksperimenteerimist. Kõiksugu erinevate harude kogemine võtaks enam kui kaks korda rohkem.

«Until Dawn» on ka aastal 2024 äärmiselt kaasahaarav ning väärib mängimist. Pole vahet, millisel platvormil. Olgu öeldud, et mina enda PS5 kogemust seni kahetsema pole pidanud.

Tagasi üles