Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Kavandamisel on suur tuule ja vesiniku toel seilav kruiisilaev (2)

Copy
Purjed tulevad tagasi, aga lisaks tuulele on vaja veel ka päikest ja biokütust või vesinikku, et linnasuurust laeva liigutada.
Purjed tulevad tagasi, aga lisaks tuulele on vaja veel ka päikest ja biokütust või vesinikku, et linnasuurust laeva liigutada. Foto: Stirling Design International

Prantsuse kruiisioperaator Ponant on avalikustanud plaanid ehitada hübriid-kruiisilaev, mis kasutab energiaks tuult, vedelat vesinikku (LH2) ja bio-vedelgaasi (bio-LNG), mis peaks tähistama suurt sammu süsinikuneutraalse meretranspordi poole.

Projekt, mille eesmärk on tuua meresõidus esile keskkonnasäästlikkust, kuna kruiisilaevandus on seni üks oluline saastaja, on saanud Bureau Veritase klassifikatsiooniühingult põhimõttelise heakskiidu (Approval in Principle ehk AiP). Ponant Swap2Zero laeva arendus hõlmab uusi tehnoloogiaid, sealhulgas 1000 m² päikesepaneele, vedelat vesinikku kasutavaid kütuseelemente ja kõrgetemperatuurilisi kütuseelemente, mis toetavad pardal asuvaid energiavajadusi ning laeva süsinikukogumissüsteemi.

Lisaks pakub laeva purjede abil töötav jõusüsteem kuni 50% vajaminevast liikumisenergiast.

Ponanti uusehituste ja teadus-arendusosakonna juhi Mathieu Petiteau sõnul esindab see projekt järgmise põlvkonna kruiisilaevade visiooni, mis tõstab esile erinevate tehnoloogiate, energiaallikate ja protsesside omavahelist kooskõla, tagades autonoomsuse.

Swap2Zero laev: jätkusuutlikkuse poole püüdlev ookeanilinn

186,2 meetri pikkuseks projekteeritud Swap2Zero laev on loodud ookeaniüleseks reisiks ja töötab väikese süsinikujäljega kütuste, päikeseenergia ja tuule jõul.

Selle disain toetab kolme põhikontseptsiooni: energiatõhusus, energiasääst ja taastuvate ressursside kasutus, mille eesmärgiks on võimalikult heitevaba tegevus.

Tuuleenergia on peamine liikumistehnoloogia, mida merel on ikka kasutatud. Seda täiendavad päikeseenergia ja kütuseelemendid koos taastuvate kütustega, nagu e-metaan ja bio-LNG. Kuna ainult tuulest ei piisa linnasuuruse laeva liikumapanemiseks, tuleb kasutada ka muid energiaallikaid.

Petiteau hinnangul on see praktiline ja kasulik lähenemisviis, mis saavutab maksimaalse dekarboniseerimise taseme. Projekt pakub ka hindamatuid võimalusi süvendada teadmisi innovatiivsetest uutest tehnoloogiatest, kaasates koostööprotsessi regulatsiooni- ja sertifitseerimisorganid, seadmete tootjad, projekteerimisbürood ja laevatehased, et ühises reaalse elu katses proovida erinevaid lahendusi.

Säästliku meresõidu uuendus: kuu aega energiasõltumatust

Swap2Zero projekt vastab rahvusvahelistele standarditele, sealhulgas SOLASi, ILLC, MARPOLi ja IGF-koodi nõuetele, samuti BV teraslaevade klassifikatsiooni, tuulepropulsioonisüsteemide ja vesinikul töötavate laevade reeglitele. See laev on loodud olema iseseisvalt opereeritav kuni ühe kuu jooksul, kasutades tuule abi. Muude energiaallikate toel suudab see säilitada 10-sõlmelist kiirust 15 päeva jooksul, kui on tuulevaikus.

Swap2Zero kontseptsioonis on ühendatud umbes 1000 m² päikesepaneele, mida täiendavad prootonivahetusmembraanid (Proton Exchange Membrane ehk PEM) ja tahkeoksiidkütuseelemendid (Solid Oxide Fuel Cells ehk SOFC), akud ning taastuv vedel vesinik, mis pakub paindlikkust ja puhast energiat. Selle kahesüsteemsed mootorid on sertifitseeritud töötama nii biodiisli kui biogaasiga, vastates sadamasse naasmise ohutusnõuetele.

Üks laeva tähelepanuväärsemaid uuendusi on süsinikdioksiidi kogumissüsteem, mis vähendab keskkonnamõjusid, kogudes ja salvestades CO₂ heitmeid, mida saab ohutult ladustada või taaskasutada.

Kruiisilaev plaanitakse valmis ehitada 2030. aastaks.

Tagasi üles