Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Aptera – särtsuauto, mida päeval polegi vaja laadijasse torgata

Copy
Artikli foto
Foto: Aptera

San Diegos asuv Aptera Motors on edukalt lõpule viinud oma täielikult päikesejõul töötava elektriauto (sEV) PI2 esimese madalal kiirusel toimiva testisõidu. Aptera unikaalne disain võimaldab sellel igapäevaselt energiat otse päikesest ammutada, mistõttu pole sõiduki laadimiseks vaja seda vooluvõrku ühendada.

Aptera on loodud töötama täielikult päikeseenergiaga. Ettevõtte andmetel suudab sõiduk piisava päikesevalguse puhul lisada päevas kuni 64 kilomeetrit sõiduulatust. Samas on saadaval erineva mahutavusega akupakid, millest üks võimaldab täislaetuna kuni 1600 kilomeetrit sõiduulatust. Kui igapäevane läbisõiduvajadus ületab 64 kilomeetrit või päike ei paista piisavalt, saab autot laadida ka tavalisest laadimisjaamast.

Efektiivne ja üllatavalt kiire

Vastupidiselt paljudele päikeseautode kohta käivatele arvamustele suudab Aptera nullist sajani kiirendada vaid nelja sekundiga ning saavutab tippkiiruseks kuni 162 km/h. Selle jõudlus tuleneb 201-hobujõulisest (150 kW) EMR3 elektriajamist, mille pöördemoment on 310 Nm. Igapäevasel sõidul töötab mootor püsivalt 67 hj (50 kW) võimsusel, mis muudab selle ökonoomseks ja efektiivseks.

Vastupidiselt arvamusele, et päikeseautod on aeglased, suudab Aptera kiirendada nullist sajani vaid nelja sekundiga.
Vastupidiselt arvamusele, et päikeseautod on aeglased, suudab Aptera kiirendada nullist sajani vaid nelja sekundiga. Foto: Aptera

Aptera võime igapäevaselt päikeselt energiat ammutades sõiduulatust suurendada tuleneb selle kergest ehitusest ja erakordselt madalast õhutakistusest. Näiteks kaalub 25 kWh mudel vaid 816 kg, olles samas kaaluklassis kui kompaktne Smart auto. Isegi 100 kWh aku, mis pakub kuni 1600 kilomeetri ulatust, tõstab auto kaalu vaid 998 kiloni, olles võrreldav Mazda Miataga.

Aptera kere on ehitatud kuueosalisest süsinikkiust komposiidist, mis toodetakse Itaalias Modenas ja sõiduki ainulaadne kolmerattaline disain tagab väga madala õhutakistuse. Sõiduki õhutakistustegur on kõigest 0,13, mis on üks madalamaid maailmas.

Auto või delfiin? Saladus peitub Aptera kerges konstruktsioonis ja ülimalt madalas õhutakistuses.
Auto või delfiin? Saladus peitub Aptera kerges konstruktsioonis ja ülimalt madalas õhutakistuses. Foto: Aptera

Tehnoloogia areng ja tulevikuplaanid

Aptera alustas oma tehnoloogia arendamist juba 2008. aastal, mil nad tootsid maailma esimese 300 miili per gallon hübriidelektriauto prototüübi Typ-1h. Järgmisel aastal lisandus sellele täielikult elektriline mudel Typ-1e, mille sõiduulatus oli 120 miili. Hiljem, 2009. aastal, toodi turule mudeli edasiarendus 2e, kuid ettevõte sulges uksed rahastuse puudumise tõttu 2011. aastal.

Kuid 2019. aastal äratasid ettevõtte asutajad Steve Fambro ja Chris Anthony Aptera uuesti ellu, alustades päikesejõul töötava kolme rattaga Launch Editioni arendamist. Autot käsitletakse mootorrattana ja selle eesmärk on pakkuda ökonoomset ja jätkusuutlikku liikumisviisi.

Aptera katust katavad umbes 3 ruutmeetrit päikesepaneele, mis on võimelised ideaalsetes päikesepaistelistes tingimustes tootma ligikaudu 700 vatti laadimisvõimsust. See tähendab, et ainult päikeseenergiast saab sõiduk lisada päevas umbes 64 kilomeetrit sõiduulatust.
Aptera katust katavad umbes 3 ruutmeetrit päikesepaneele, mis on võimelised ideaalsetes päikesepaistelistes tingimustes tootma ligikaudu 700 vatti laadimisvõimsust. See tähendab, et ainult päikeseenergiast saab sõiduk lisada päevas umbes 64 kilomeetrit sõiduulatust. Foto: Aptera

Aptera kavatseb pärast lõplikke testisõite toota oma Californias asuvas Carlsbadi tehases  40 sõidukit päevas. Aptera tegevjuht Steve Fambro sõnul on plaanis kiiruskatsed ja täiendused, et tagada stabiilsus ja ohutus ka kõrgetel kiirustel.

Päikesejõul töötava Aptera Launch Editioni hind algab 30 700 USA dollarist ja sõltuvalt lisavarustusest võib hind ulatuda kuni 51 500 dollarini.

Video testsõidust: 

Allikas: Newatlas.com

Tagasi üles