Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Pentagonile pakuti asendus klassikalisele Hummerile – see on hübriid (1)

Copy
Selline võib hakata välja nägema Humvee ehk rahvasuus tuntud ka Hummeri järglane. Diiselmootor täidab hübriidsõiduki akusid, mis omakorda ajavad ringi elektrimootoreid, seega uus sõjaväe masin on elektriline.
Selline võib hakata välja nägema Humvee ehk rahvasuus tuntud ka Hummeri järglane. Diiselmootor täidab hübriidsõiduki akusid, mis omakorda ajavad ringi elektrimootoreid, seega uus sõjaväe masin on elektriline. Foto: GM Defense

Legendaarne «Humvee», mis on tuntud ka oma suure kütusekulu poolest, saab nüüd endale uuenduse, millega see ikooniline militaarsõiduk hakkab liikuma ka elektri toel. Aastaid on ametlikult nime HMMWV kandev (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle ehk kõrge liikuvusega mitmeotstarbeline maastikusõiduk) sõiduk olnud peamine mitte ainult USA sõjaväes, vaid ka paljude teiste riikide relvajõududes. 

Kuid nagu paljude vananenud disainidega, vajab ka president Ronald Reagani ajastu Humvee nüüd kõvasti uuendamist.

Sõiduk oli kasutusele võttes tõeline tehnoloogiline uuendus, kuid arvestades auto- ja hübriidtehnoloogia arengut, otsib sõjavägi tänapäeval midagi uut ja nüüdisaegsemat.

Hiljuti tutvustas GM Defense võimalust, mida GM võiks pakkuda Humvee asendamiseks.

GMi näidissõiduk, mida tutvustas erruläinud kindral John Johnson, tugineb Chevrolet Silverado raamil, kuid erinevalt Humveest on see varustatud hübriidajamiga, mis ühendab diiselmootori akudega.

See võimaldab suurendada kütusesäästlikkust ja lisada sõidukile uusi funktsioone, nagu hääletult elektrilises režiimis sõitmine, mis muudab sõiduki madalatel kiirustel praktiliselt kuuldamatuks.

Hübriidrežiimis saab diiselmootorit kasutada pigem generaatorina, mis muudab sõiduki mürataseme oluliselt madalamaks võrreldes HMMWVga.

GM kavatseb selle mudeli kaudu tõestada, et hübriid- ja isegi elektriajamiga tehnoloogia on sõjaväe jaoks juba praegu kättesaadav ja kasutatav. Sõiduki arenduse eesmärk on muuta võimalikuks olemasolevatesse tarneahelatesse sobituvate sõidukite kasutuselevõtt.

Ohutu ja kohanemisvõimeline

Lisaks efektiivsele kütusekasutusele keskendub GM ka sõiduki ohutusele ja kasutusmugavusele. Erinevalt vanematest sõidukitest on uus mudel varustatud kallutusvastase kaitse, elektroonilise stabiilsuskontrolli ja ABS-süsteemiga ning tänapäevaste turvavöödega. Need omadused teevad sõiduki kasutamise lihtsamaks sõduritele, kes on harjunud moodsate tsiviilsõidukite turvasüsteemidega. Ohutustehnoloogiad aitavad vähendada riske ja tagavad, et uued kasutajad saavad kiiresti sõiduki juhtimisega kohaneda.

Pärast tutvustamist viis GM Defense selle uue sõiduki AUSA (Association of the United States Army) messile, kus sõjaväe esindajad ja väliskülalised said masinat lähemalt uurida. Messil esitleti ka täiesti elektrilist mudelit, mis on mõeldud täiendama hübriidtehnoloogiat ja pakkuma tulevikus täielikult elektrilise sõjaväe suunas liikumise võimalust.

Uus lähenemine: rohkem elektrilisi komponente ja nutikas energiakasutus

GMi uus sõiduk tugineb Silverado HD platvormile, mille baasmudel on 3500HD (ühetonnine veoauto), mis on varustatud ZR2 vedrustuse ja maastikupaketiga.

Suure V8 või kuuesilindrilise diiselmootori asemel kasutab sõiduk aga väiksemat 2,8-liitrist turbodiiselmootorit koos suure, 12-moodulilise akupakiga, mis juhib esi- ja tagasildadele paigutatud elektrimootoreid.

Uus militaarsõiduk pakub tänapäevaseid mugavusi, et igasuguste juhiabide ja turvavarustustega harjunud inimesed tunneksid end ka uue sõjaväemaasturi roolis koduselt.
Uus militaarsõiduk pakub tänapäevaseid mugavusi, et igasuguste juhiabide ja turvavarustustega harjunud inimesed tunneksid end ka uue sõjaväemaasturi roolis koduselt. Foto: GM Defense

Seega ei ole see tavaline hübriidauto; diiselmootor ei edasta võimsust otse ratastele, vaid hoiab vajadusel akusid laetuna, muutes sõiduki rohkem elektriliseks pikamaa-kasutusvõimalusega sõidukiks.

GM Defense'i asepresident John JD Johnson kommenteeris väljaandele Clean Technica: «Järgmise põlvkonna wow-faktor on otse rooli taga. Tarbijad peavad selle võimeka sõiduki ise läbi proovima, et tajuda selle eeliseid. Uus mudel toob kaasa muutusi, pakkudes taktikalist liikuvust ja lahendades energiavajaduse. See võimas sõiduk on loodud selleks, et tõsta sõdurite võimekust. Testisõidud annavad suurepärase võimaluse saada kohest tagasisidet ja arendada sõidukit veelgi edasi.»

Tulevikus täiselektriline sõjavägi?

Kuigi täiselektriliste sõidukite kasutuselevõtt sõjaväes võib tunduda kauge tulevikuna, pakuksid need pikas perspektiivis suuri eeliseid.

Elektrisõidukid võimaldaksid kasutada erinevaid energiallikaid alates tuumaenergiast ja päikesepaneelidest kuni generaatoriteni, mis töötavad erinevatel kütustel, vähendades sõltuvust pika tarneahelaga kütusevarustusest.

Kuigi täielik üleminek elektrisõidukitele võib vajada veel aega, on hübriid- ja osaliselt elektrilised sõidukid oluline esimene samm, mis viib sõjaväe täiselektrilisele tehnoloogiale lähemale.

GM Defense loodab, et hübriid- ja elektritehnoloogiate demonstratsioonid loovad kindla aluse, et sõjaväe sõidukid saaksid ajapikku muutuda üha energiatõhusamateks, pakkudes samal ajal suuremat ohutust ja kohanemisvõimet.

Tagasi üles