Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Ökonoomsem auto säästab nii automaksult kui kindlustuselt

Copy
Kindlustusel on olnud hinnastamisel üsna sarnased põhimõtted võrreldes automaksuga.
Kindlustusel on olnud hinnastamisel üsna sarnased põhimõtted võrreldes automaksuga. Foto: Pixabay

Sarnaselt järgmisest aastast kehtima hakkavale automaksule on ka sõidukikindlustus tavaliselt soodsam ökonoomsematel ja väiksema võimsusega autodel. Liiklus- ja kaskokindlustuse valdkonna ekspert selgitab maksumuse kujunemise tagamaid.

Liikluskindlustuse hind kujuneb mitme teguri koosmõjul ja selle arvutamise taga peitub detailne analüüs. «Kindlustusandjad võtavad arvesse nii auto tehnilisi omadusi kui ka juhi tausta, et hinnata riske ja määrata kindlustusmakse suurus,» selgitab BTA sõidukikindlustuse tootejuht Arnold Oliinik.

Oliinik toob välja, et teatud automarkidel on kindlustusmakse sageli kõrgem, kuna nendega satutakse statistiliselt sagedamini õnnetustesse: «Sama loogika kehtib ka mootori võimsuse puhul – võimsamad ja suuremad sõidukid on potentsiaalselt suurema vastutusega ja seetõttu ka kõrgema kindlustusmaksega.»

Kuna liikluskindlustus katab kahju, mida sõiduk põhjustab teistele, ei määra auto enda väärtus otseselt liikluskindlustuse hinda.

«Hetkel veel võib hübriidide ja elektriautode kaskokindlustuse makse olla veidi kõrgem nende kõrgema väärtuse tõttu, kuid see vahe muutub aina väiksemaks.»

Tulevane automaks järgib samuti sarnast loogikat nagu ka liikluskindlustus – ökonoomsemate ja väiksema mootoriga autode aastane maks on madalam.

Automaksu määramisel on olulised sõiduki mass ja CO₂ heitkogus. Tavaliselt on väiksema mootoriga sõidukid ökonoomsemad ja ka madalama CO₂ määraga.

«Auto ostmisel tasub kaaluda kõiki tulevasi kulutusi, alates kindlustusest kuni automaksuni, et teha endale sobivaim valik ja vältida ootamatuid kulutusi,» soovitab Oliinik.

Liikluskindlustuse puhul on määrav kahju tekkimise tõenäosus

Kindlustusandjad pööravad suurt tähelepanu ka sõiduki kasutamise peamisele piirkonnale.

«Kui auto omanik elab tiheda liiklusega linnas, nagu Tallinn, võib kindlustusmakse olla kõrgem, sest suur liiklustihedus tähendab suuremat õnnetuste tõenäosust. Seevastu rahulikumas keskkonnas või saartel, kus liiklust on vähem, on ka kindlustusmakse sageli soodsam,» toob Oliinik näiteid.

Juhi enda taust on samuti oluline tegur.

«Noor juht, kellel on vähem kogemust, võib oodata kõrgemat liikluskindlustuse makset, kuna statistiliselt satub ta sagedamini õnnetustesse. Lisaks mõjutab kindlustusmakset juhi senine kindlustusajalugu – kui sõidukijuht on pikemat aega kindlustatud olnud ja pole õnnetusi põhjustanud, võib ta oodata soodsamat kindlustusmakset,» sõnab BTA sõidukikindlustuse tootejuht ning lisab, et juhi varasemat kindlustuskäitumist hinnatakse hoolikalt, kuna see annab aimu, kui suur on tõenäosus, et sama juht satub õnnetustesse ka tulevikus.

Kaskokindlustuse puhul on auto väärtus olulise tähtsusega

Kaskokindlustuse puhul mängib rolli ka auto vanus.

«Kaskokindlustus on loodud katma auto enda kahjusid, mistõttu on auto vanusel ja väärtusel siin suur roll,» ütleb Oliinik. See tähendab, et vanema auto omanikud saavad tihti maksta väiksemat kindlustusmakset, kui nende auto väärtus on madalam ja kahjujuhtumi puhul on auto taastamine odavam. «Näiteks luksuslikumate ja suure võimsusega mudelite puhul on kaskokindlustuse makse tihti kallim, kuna nende taastamiskulud on kõrgemad ja risk suurem,» lisab ta.

Tänapäeval on hübriidid muutunud populaarseks valikuks, kuna need on kütusesäästlikud ja nende keskkonnamõju on väiksem. «Hetkel veel võib hübriidide ja elektriautode kaskokindlustuse makse olla veidi kõrgem nende kõrgema väärtuse tõttu, kuid see vahe muutub aina väiksemaks ning võib juba öelda, et hübriidist on saamas n-ö tavaauto,» ütleb Oliinik.

Tagasi üles