Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Põhja-Korea jäljendab Venemaad ja segab mitmendat päeva Lõuna-Koreas GPS-signaali

Copy
Lennukid ootavad 9. novbembril Seouli lähistel lennuväljal stardirajale laskmist. Viimastel päevadel on tugev satelliitnavigatsiooni häirimine takistanud Lõuna-Koreas nii laeva- kui lennuliiklust.
Lennukid ootavad 9. novbembril Seouli lähistel lennuväljal stardirajale laskmist. Viimastel päevadel on tugev satelliitnavigatsiooni häirimine takistanud Lõuna-Koreas nii laeva- kui lennuliiklust. Foto: Kim Jae-Hwan / ZUMA Press Wire / Scanpix

Lõuna-Korea sõjavägi teatas nädalavahetusel, et Põhja-Korea on juba teist päeva järjest häirinud ulatuslikult piiriäärsete alade GPS-signaale, mõjutades massiliselt tsiviillende ja merenavigatsiooni. Need häired pärinevad Põhja-Korea läänepiiri äärsetest linnadest Kaesongist ja Haejust. Samal viisil on satelliitnavigatsiooni Läänemerel häirinud ka Venemaa, tekitades naaberriikide transpordis kergemaid probleeme.

NBC Newsi ja GPS Worldi andmetel mõjutas GPS-häire laialt Kollase mere (nimetatud ka ka Lääne mereks) piirkonda. Kuigi pole täpsustatud, kui palju lende ja laevu täpselt häire pärast navigatsiooniraskustesse sattusid, oli see väga ulatuslik, mis pani kutsuma kokku Lõuna-Korea ühise staabiülemate komitee (JCS), et hoiatada kõiki liikuvaid õhusõidukeid ja laevu.

Lõuna-Korea ühine staabiülemate komitee avaldas hoiatuse: Põhja-Koreal nõutakse navigatsioonihäirete provokatsioonide kohe lõpetamist ning rõhutati, et põhjanaaber vastutab täielikult võimalike tagajärgede eest.

See intsident leiab aset samal ajal, mil Põhja- ja Lõuna-Korea suhted on järjest pingelisemaks muutumas, kirjutab GPS World. Põhja-Korea on hiljuti korraldanud mitmeid provokatsioone, sealhulgas täiustatud tahkekütusega mandritevaheliste ballistiliste rakettide (ICBM) katsetusi, saatis Lõuna-Koreasse prügi ja propagandat sisaldavaid õhupalle ning väidetavalt on Põhja-Korea väed saadetud toetama Venemaad Ukrainas.

Lennunduse spetsialistid on olnud mures, et sellised navigatsioonihäired võivad kujutada endast tõsist ohtu kommertslennukitele, eriti kehva nähtavuse korral, raskendada lennufirmade tegevust ja rikkuda rahvusvahelisi navigatsiooniohutuse konventsioone. Samas peavad lennukid ja laevad olema võimelised navigeerima ka ilma satelliitide abita, kuigi see on keerulisem.

Veebisaidi GPSJam.org andmetel oli veel 11. novembril kahe riigi piiril tugev häiring (punased sektorid). Varem ulatus see ala pealinna Seouli ja rahvusvahelise lennujaamani.
Veebisaidi GPSJam.org andmetel oli veel 11. novembril kahe riigi piiril tugev häiring (punased sektorid). Varem ulatus see ala pealinna Seouli ja rahvusvahelise lennujaamani. Foto: ekraanipilt / GPSJam.org

GPS-häireid nähakse Põhja-Korea elektroonilise ja psühholoogilise sõjapidamise osana, mis näitab kätte Lõuna-Korea kriitilise infrastruktuuri, eelkõige Incheoni rahvusvahelise lennujaama, haavatavuse.

See riigi suurim õhuvärav maailma veab aastas 56 miljonit inimest ja 3,6 miljonit tonni kaupa ning asub Põhja-Korea piirist vähem kui saja kilomeetri kaugusel. Lisaks on lennujaam pidanud sel aastal töö katkestama 12 korral, kui Põhja-Korea saatis selle suunas teele prügiga laetud õhupallid, kirjutab AP.

Tagasi üles