Päevatoimetaja:
Kaido Einama

RELV SPÄMMI VASTU Vanaema Daisy hakkab lõputult raiskama petukõne tegijate aega

Copy
Võib juhtuda, et spämmikõnedele vastav tehisintellekt hakkab hoopis pettukõne tegevat tehisintellekti tüütama. Nii nad seal siis räägivadki omavahel ja inimesed saavad oma elu elada.
Võib juhtuda, et spämmikõnedele vastav tehisintellekt hakkab hoopis pettukõne tegevat tehisintellekti tüütama. Nii nad seal siis räägivadki omavahel ja inimesed saavad oma elu elada. Foto: O2
  • Tehisaru hoiab üleval lõputult kelmide aega raiskavaid telefonikõnesid
  • Digilobiseja Daisy tegutseb digitaalse «meepotina», mis meelitab ligi spämmikõnesid.
  • Sel ajal, kui petturid vanaemaga maadlevad, jõuavad nad päris inimestele vähem helistada.

Ühendkuningriigi telekommunikatsiooniettevõte O2 on loonud tehisintellektil põhineva «vanaema Daisy», mille eesmärk on hoida telefonikelme lõpututes vestlustes, raisates nende aega ja takistades päris ohvrite tabamist. Daisy on loodud koostöös tuntud pettustetõrje aktivisti Jim Browningiga, kes juhib YouTube´i kanalit Tech Support Scams.

Daisy, keda tuntakse ka nimega dAIsy, kus AI tähistab tehisintellekti, kasutab reaalseid anonüümseid andmeid telefonikelmide tüüpvõtetest, et jäljendada vanemaealist inimest, kellel on tehnoloogiaga raskusi. Tema vestlusstiil mängib kelmide stereotüüpidele, kes arvavad, et eakad inimesed ei ole digimaailmas osavad. Selle tulemusena kulutavad kelmid pikki minuteid või isegi tunde, püüdes veenda Daisy’t sisestama võltsveebiaadresse või jagama isiklikke andmeid – kuid tulutult.

Daisy vastab kõnedele ööpäevaringselt ja tema number on teadlikult lisatud veebis levinud kelmide «lihtsate ohvrite» andmebaasidesse, mida petturid sihtmärkide leidmiseks kasutavad.

Lisaks vanaemale ka tulemüür

Virgin Media O2 pettustetõrje direktor Murray Mackenzie ütles TechRadarile, et Daisy on üks paljudest ettevõtte algatustest, mis on mõeldud kelmide tõrjumiseks.

Lisaks vestlusrobotile Daisy investeerib ettevõte ka tulemüüri tehnoloogiatesse nagu muudki telefonioperaatorid, mis blokeerivad petlikke tekstisõnumeid ning rämpskõnede ennetava tuvastamise süsteemidesse.

O2 on loonud veebilehe, kus pakub nõuandeid ja nippe, kuidas petturitega toime tulla.

Sealse üleriigilise küsitluse tulemused näitavad, et 71% elanikest sooviks omal moel «kätte maksta» kelmidele, kes on püüdnud neid või nende lähedasi petta.

Daisy annab selleks hea võimaluse seda teha kasvõi kaudselt, raisates petturite väärtuslikku aega ilma omaenda energiat kulutamata.

Uue põlvkonna lahendused võitluses pettustega

Daisy näitab, kuidas tehisintellekt saab mängida võtmerolli petturite vastu võitlemisel, hoides ära nende võime tekitada kahju reaalsele inimestele.

Kahjuks veel iseenda numbrile seda teenust tellida ei saa, kuid juba on selleks olemas ka mitmeid äppe, mis aitavad blokeerida spämmikõnesid ja sõnumeid nagu Hiya, RoboKiller, Truecaller, Call Control, Should I Answer? jms.

Samuti on see meeldetuletus, et telefonikõne teisel pool olev hääl ei pruugi alati olla see, kellena esineb.

Seega võibki nüüd juhtuda, et telefonis jäävad vastastiku lobisema hoopis kaks tehisintellekti. Daisy vihjab, et võib peagi hakata ka e-kirjadele ja tekstivestlustele vastama.

O2 videos räägib vanaema, kuidas tal on käes kogu maailma aeg ja annab jutuajamise ajal spämmeritele pidevalt lootust, et teda on võimalik petta. Tüdinud petturite lindistustest on kuulda, kuidas mõni neist saab juba päris kurjaks vanainimese mõistmatuse peale, mõni heidab ette: «ma olen siin teile juba asja selgitanud üle tunni, kuidas te aru ei saa!».

Vaata videost, kuidas vanaema Daisy töötab:

Tagasi üles