Päevatoimetaja:
Kaido Einama
Saada vihje

Ametivõimud: õhutaksodega kaasneb midagi, mida keegi kogeda ei tahaks

Copy
Järelevalveametitele tähendab lennutaksode tulek uute ülesannete lisandumist, kuid lisaks peab tagama ka ohutuse, kui orkaani jõul puhuv tuul tiivikutest takso ootajaid tabab.
Järelevalveametitele tähendab lennutaksode tulek uute ülesannete lisandumist, kuid lisaks peab tagama ka ohutuse, kui orkaani jõul puhuv tuul tiivikutest takso ootajaid tabab. Foto: verticalaerospace/instagram

Kui õhutaksod kunagi tõesti massiliselt lendama hakkavad, tasub mütsist kõvasti kinni hoida ja mitte ainult. USA Föderaalne Lennundusamet (FAA) on avaldanud värske raporti, milles uuriti erinevaid eVTOLi prototüüpe (elektrilised vertikaalse õhkutõusu ja maandumise sõidukid). Uuring näitas, et nende maandumisel ja õhkutõusmisel tekivad rootorite all tohutud keerised, mille tugevus on võrreldav orkaaniga.

Alla- ja külgvool (ingl DownWash ja OutWash ehk DWOW) on kopterite puhul hästi tuntud probleemid ja ühtlasi ka üks põhjustest, miks helikopteri-laadsed õhutaksod pole kunagi veel laialt läbi löönud. Kuna eVTOL-id alluvad samadele füüsikaseadustele nagu kopterid, on FAA väga huvitatud uute lennumasinate DWOW-efektide põhjalikumast uurimisest, et tagada ohutus.

FAA testis raporti jaoks kolme nimetamata prototüüpi, mille maksimaalne stardikaal oli alla 2950 kg. Katsed hõlmasid erinevaid rootorite konfiguratsioone ja tiivikulabade arvu. Lennumasinate ümber paigutati sensoreid, mis mõõtsid erinevatel kaugustel ja kõrgustel õhusurvet.

Andmeid kasutati digitaalsete simulaatorite abil õhuvoolude täpseks rekonstrueerimiseks.

Tagasi üles