Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Kas Euroopa autotehased võivad seiskuda?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kalev Aasmäe
Copy
Põleng Evonik Industries tehases
Põleng Evonik Industries tehases Foto: AFP / Scanpix

Peale 31. märtsil toimunud plahvatust Saksamaal asuvas Evonik Industries tehases võib tekkida olukord, kus Euroopa autotehased on sunnitud peatama tootmise.

Evonik Industries tootis ainet nimega tsüklododekatriin, mis on polüamiidvaigu PA-12 baaskomponent, PA-12 on aga omakorda laialdaselt kasutusel autode toite- ja pidurisüsteemide osade valmistamisel. Erinevate allikate andmetel põhines 40-70 protsenti maailmas toodetavast PA-12 polüamiidvaigust Evoniku poolt toodetaval tsüklododekatriinil ja seega on tootmise seiskumine pannud keerulisse olukorda autotootjad üle terve maailma, kirjutab Carfits.me

Suurim probleem on tekkinud Euroopas, kuna siinsete tootjate laovarud on tänu turu lähedusele viidud miinimumini, Ameerika Ühendriikides ja Lõuna-Ameerikas asuvate tehaste varud on suuremad ning on lootust, et enne nende lõppemist leitakse ka vajalik alternatiivne materjal.

Jaapani autotootjad on tarne katkemise riske hinnanud tõsisemalt ning seetõttu on neil ka suurimad laovarud. Samuti kasutavad nad teist tarnijat, kes ei ole sõltuvuses Evoniki poolt toodetavast tsüklododekatriinist.

Kuigi erinevad rahvusvahelised juhtivad keemiafirmad otsivad võimalusi leida polüamiidvaiku PA-12 asendav materjal, siis uue aine kasutusele võtmine eeldab ka laiaulatuslikku testimist, seega kiiret lahendust antud probleemile näha ei ole. Ka alternatiivi leidmine pole kerge ülesanne, kuna PA-12 on üks vähestest plastikutest, mis on sobilik autode piduri- ja kütusetorude ning paakide valmistamiseks, seda oma vähese lämmastikusisalduse tõttu, mis hoiab ära niiskusest põhjustatud plastmassipurunemisi ja seega ka lekkeid küttesüsteemis.

Tagasi üles