:format(webp)/nginx/o/2025/04/01/16749537t1hfe52.jpg)
Tänavune talv ja kevade algus on olnud ilma poolest heitlik, kus soojakraadid vahelduvad külmakraadidega. Temperatuur, vihm ja jää mõjutavad oluliselt klaasipuhastajate eluiga, mistõttu on soovitatav need pärast talveperioodi välja vahetada. Circle K kütuste ja autopesu kategooriajuht Kert Aader annab nõu, kuidas auto klaasipuhastajaid hooldada ning millal aru saada, et on aeg uued paigaldada.
Esi- ja tagaklaasi puhastajad ehk rahvakeeles kojamehed on auto turvavarustusest kõige odavamad, ent äärmiselt vajalikud seadmed, mille seisukorrale inimesed reeglina liiga vähe tähelepanu pööravad.
Aaderi sõnul tuleks klaasipuhastajad välja vahetada kohe, kui pühkimisel nähtavus halveneb ning kojamehed jätavad auto esiklaasile triipe.
«Väga korraliku kojameeste paari võib saada paarikümne euro eest, kuid kahjuks hakkavad inimesed nende vahetamisele mõtlema alles siis, kui kummiribad narmendavad ning kojamees sõna otseses mõttes tükkideks hakkab vajuma,» rääkis Aader, «selline käitumisviis on vastutustundetu kahel põhjusel – esiteks mõjutavad halvas korras olevad kojamehed liiklusohutust ehk nähtavust, teiseks rikuvad kulunud klaasipuhastajad reeglina tuuleklaasi, mistõttu halveneb nähtavus veelgi.»
Selleks, et hinnata oma auto tuuleklaasi ja kojameeste seisukorda, soovitab Aader järgmist: esmalt tasuks vaadata, kas tuuleklaasil on täkkeid, kuhu vesi võiks koguneda ning talvise külmaga ära jäätuda, mis omakorda võib põhjustada suurema mõra tekkimist või klaasi purunemist. Väiksemad kivitäkked saab klaasil parandada lokaalselt, suuremate puhul on sisaldab auto kaskokindlustus üldjuhul omavastutuseta klaasivahetust.
Kui klaas on korras, tuleks realisti pilguga otsa vaadata klaasipuhastajatele. Töökindluse kadumisest annavad märku klaasile jäävad triibud.
«Iga triip ei pruugi olla põhjustatud kojamehe kulumisest, seega võib proovida esimeste triipude korral klaasipuhastajaid sooja vee ja seebiga pesta, sest mõnikord ei luba vett täielikult klaasilt eemaldada klaasi ja kojamehe vahel olevad mustuseosakesed. Kui aga puhastajad pühivad endiselt kehvasti, on aeg nende vahetus ette võtta,» selgitas Aader.
Samuti annab vahetuse vajadusest märku see, kui klaasipuhastid töötades hüplevad või värisevad. Aaderi soovitusel tuleks klaasipuhastajaid vahetada vähemalt korra aastas, hoolikad peremehed võiksid seda teha aga kaks korda aastas, sest Eesti oludes kipub kojameeste kummimaterjal kiiremini rabedaks muutuma kui näiteks Lõuna-Euroopas.
«Klaasipuhastajate enimlevinud mõõte võib osta igast tanklapoest, seega ei ole mõtet defektide ilmnemisel pikalt viivitada, vaid katkine kojamees kas või teel olles kohe ära vahetada. Tänapäeva klaasipuhastajaid on lihtne paigaldada ning kui tõesti sellega ise hakkama ei saa, võib alati tanklatöötajat appi paluda,» ütles Aader.
Lisaks soovitab Aader praegustes ilmaoludes liigeldes tähelepanu pöörata ka tulede seisukorrale. Kui autotuled kehvasti valgustavad, on mõistlik lasta neid kontrollida ja õigeks seadistada.
Pori ja vihmaga ringi sõites tasub aga aeg-ajalt tanklas tulede ja autoklaaside puhastamiseks mõeldud harjaga tuled puhtaks teha. Siin toonitab Aader, et kindlasti ei tohiks tulesid puhastada nii-öelda kuivalt, vaid veega, et mitte rikkuda tulede plastikut.