:format(webp)/nginx/o/2025/04/25/16798953t1h6f0b.jpg)
Tehnoloogiagigant Apple on andnud enneolematult otsekohese hoiatuse oma ligi kahele miljardile kasutajale, soovitades tungivalt loobuda muu veebilehitseja kasutamisest iPhone'ides. Põhjuseks Apple'i väitel privaatsus ning et võõra brauseriga võidakse sinu tegevust Internetis jälgida.
Ehkki Apple ei nimetanud Google'it ega Chrome'i oma ärevas teavituses otsesõnu, viitab kõik hiljutisele reklaamikampaaniale ja turul valitsevale pingelisele konkurentsile, kirjutab Daily Mail. Apple'i sõnum on selge: nende enda Safari brauser on «brauser, mis on tegelikult privaatne».
Hoiatuse ajastus pole juhuslik. Vaid mõni aeg tagasi teatas Google, et loobub plaanist eemaldada Chrome'ist kolmanda osapoole jälgimisküpsised, mis on olnud peamine tööriist kasutajate veebikäitumise jälgimiseks ja personaalsete reklaamide näitamiseks. See otsus, mis tagab Google'ile miljarditesse ulatuva reklaamitulu, on pälvinud teravat kriitikat privaatsuse kaitsjatelt ja andnud Apple'ile tugeva argumendi oma rivaali vastu võitlemiseks.
Kas Chrome nuhib?
Apple'i kampaania keskendub kahele peamisele Chrome'i nõrkusele, kirjutab Tom's Hardware.
Jälgimisküpsiste (cookie) küllus: Apple toob esile, et Chrome kogub ohtralt jälgimisküpsiseid, mis salvestavad detailselt kasutajate liikumisi internetis. See info, sealhulgas külastatud lehed ja otsingupäringud, luuakse kasutajaprofiiliks, mida müüakse edasi reklaamijatele ja andmemaakleritele. Apple'i sõnul jätkub see praktika laial skaalal veel 2025. aastalgi.
Inkognitorežiim polegi privaatne: kuigi Google turundab brauseri privaatset ja anonüümset inkognitorežiimi kui turvalist jälgi jätmata surfamise võimalust, on Apple ja mõned varasemad kohtuasjad (näiteks 5 miljardi dollariline hagi Google'i vastu) näidanud, et ka selles režiimis kogutakse kasutajate andmeid.
Apple rõhutab, et Safari seevastu blokeerib vaikimisi saitidevahelise jälgimise ja peidab kasutaja IP-aadressi (iCloud+ tellijatel), pakkudes seeläbi oluliselt paremat privaatsuskaitset.
Google on napisõnaline
Google'i vastus Apple'i süüdistustele on olnud napisõnaline. Google'i pressiesindaja sõnas: «Chrome on loodud eesmärgiga hoida teie andmeid vaikimisi turvalisena ja tagada kasutajatele kontroll selle üle, millal ja kuidas nende andmeid Chrome'is kasutatakse veebisirvimiskogemuse isikupärastamiseks. Usume, et kasutajatel peaks alati olema kontroll, mistõttu oleme loonud hõlpsasti kasutatavad privaatsus- ja turvaseaded otse Chrome'i.»
See vastus ei kummutanud otseselt Apple'i esitatud konkreetseid väiteid jälgimise ja inkognitorežiimi kohta, mainib Tom's Hardware.
Brauserisõda iPhone'ide kasutajate pärast on kuumem kui kunagi varem. Google soovib oma Chrome'i kasutajate osakaalu iPhone'idel seniselt 30 protsendilt kasvatada 50 protsendile, mis tähendaks veel 300 miljonit iOS-seadet. Apple aga kaitseb ägedalt oma turuosa ja tulu, mida teenitakse muu hulgas ka sellest, et Google maksab neile Safari vaikimisi otsingumootoriks olemise eest.
Apple'i värske, laialdast kõlapinda leidnud reklaamvideo «Flock» («Parv») kujutab inimesi igal sammul jälgivaid lendavaid kaameraid, mis sümboliseerivad justkui invasiivset andmekogumist. Video kulmineerub kaamerate plahvatusega, kui kasutaja valib Safari brauseri. See on selge vihje Google'ile ja tema varasemale plaanile asendada küpsised süsteemiga nimega FLoC (Federated Learning of Cohorts).
Kuigi Chrome'i kasutajad on teadlikud küpsiste olemasolust, võivad Apple'i uued, visuaalselt mõjuvad hoiatused panna eelkõige uusi iPhone'i omanikke ja vähemteadlikke kasutajaid oma brauserivalikut ümber mõtlema. Lisaks Safarile pakuvad iPhone'is paremat privaatsust ka teised brauserid, näiteks Mozilla Firefox ja DuckDuckGo.