:format(webp)/nginx/o/2025/05/12/16838679t1habb6.jpg)
Mõni uudis on nagu sähvatus selgest taevast. Kui kuuled, et Škoda, meie teedel tuttav praktiliste autode tootja, on visanud pilgu tagasi oma juurte juurde ja kaalub naasmist sinna, kus nad kunagi alustasid, tekib paratamatult küsimus: mis toimub? Kas see on lihtsalt mäng disainistuudios või peidab see endas suuremat pööret tšehhide tulevikuplaanides?
Üks on siiski kindel: Škoda on teinud liigutuse, mis tõmbab mootorrattamaailmas tähelepanu, sest väljapakutud mudel on nii seest kui väljast väga moodne liikur.
Tagasi juurte juurde: Slavia B
Enne kui Škoda nimi automaailmas kõlama hakkas, toodeti Mladá Boleslavis hoopis kaherattalisi ja väga edukalt.
Firma asutajad Václav Laurin ja Václav Klement panid 130 aastat tagasi aluse ettevõtmisele, mis alustas jalgrataste ja peagi ka mootorrataste tootmisega. Nende üks esimesi mootoriga mudeleid, 1899. aastal ilmavalgust näinud Slavia B, oli omal ajal teerajaja.
/nginx/o/2025/05/12/16838555t1hd5cf.jpg)
Slavia B mootorratas oli üks esimesi Tšehhi ettevõtte Laurin & Klement toodetud mootorrattaid. Ettevõtte asutasid Václav Laurin ja Václav Klement 1895. aastal Böömimaa Mladá Boleslavis.
Algselt jalgrattatootjana laienes ettevõte aga moodsate motoaegade saabudes kiiresti mootorrataste tootmisele, tutvustades oma kahte esimest mudelit – Slavia A ja Slavia B 18. novembril 1899.
Laurin & Klement sai hiljem Kesk-Euroopa ühe suurima autotootja Škoda osaks.
Ajaloolise Slavia B tehnilised omadused
/nginx/o/2025/05/12/16838573t1hd83c.jpg)
- Slavia B-l oli õhkjahutusega ühesilindriline mootor, mille töömaht oli 240 cm3 ja võimsus 1,75 hobujõudu.
- Tippkiirus ulatus kuni 40 km/h.
- Mootor oli parema stabiilsuse ja juhitavuse tagamiseks paigaldatud raamis väga madalale, mis oli tol ajal oluline disainiuuendus.
- Käigukasti polnud, mootor käitas tagaratast otse lameda nahkrihmaga ülemineku kaudu.
- Sõitjad pidid mootori käivitamiseks pedaali tallama ketipõhise starteri ja abiajami abil.
Allikas: Škoda
Nüüd on aga Škoda disainerid vanalt tsiklilt tolmu pühkinud ja toonud kunagise ikooni tagasi, seda küll vägagi futuristlikus kuues.
Kuidas traditsioonilisi disainielemente tänapäeva tuua?
Muidugi ei tule enam tagasi nahkrihmaga ülekanne, kuid üht-teist on ka rohkem kui saja aasta vanuselt liikurilt siiski õppida, kasvõi vastupidavust. Slavia B oli näiteks omal ajal mitmete kestvussõitude võitja ning läbis pikki vahemaid läbi Euroopa korraldatud rallidel.
Paberil ja ekraanil sündinud uue kontseptsiooni, millele pandi samuti nimeks Slavia B, autor on Škoda disainer, prantslane Romain Bucaille. Tema eesmärk oli säilitada originaali iseloomulikud jooned, põimides need kokku moodsate stilistiliste elementidega.
/nginx/o/2025/05/12/16838571t1hb837.jpg)
Tulemuseks on «cafe racer» stiilis mootorratas. Ehkki praegu vaid unistus ega pruugi kunagi tootmisse jõuda, on see siiski selge signaal: Škoda on valmis astuma vastava sammu, kui nad peaksid otsustama taas kaherattaliste turule sisenema.
Cafe racer kohtub tulevikuga
Uus Slavia B kontsept on tõeline pilgupüüdja. Sel on klassikalisele cafe raceri´ile omased elemendid nagu üksikiste ja madalale paigutatud juhtraud, kuid need on ühendatud futuristlike detailidega.
Teravad servad, puhtad jooned ja omanäoline esitule kuju annavad rattale futuristliku ilme. Esiosa läbivas avas «hõljub» Laurin & Klementi logo – elegantne kummardus ettevõtte rajajatele.
Originaalne Slavia B, mille ehitasid Václav Laurin ja Václav Klement, oli üks Škoda esimesi motoriseeritud jalgrattaid. Selle mudeli äratuntav teemantikujuline raam on säilitatud, kuid on saanud julgema ja musklisema vormi, mis sobib tänapäeva trendidega.
/nginx/o/2025/05/12/16838729t1h48e5.jpg)
Škoda sõnul on kontseptsioonis teadlikult eemaldatud kõik ebavajalikud elemendid, mis on kooskõlas ettevõtte uue, areneva linnadisaini keelega. Pruuni naha kasutamine sadulal ja käepidemetel, samuti vasakul küljel leiduv nahast kott lisavad maitsekat vintage-puudutust – see on austusavaldus algsetele mootorratta tööriistakomplektidele, mis kunagi sadula juures kaasas olid, sest vanasti pidi teel olles aeg-ajalt ikka midagi «putitama», kuna iga nurga peal polnud töökodasid ega bensiinijaamu.
Minevik ja tulevik kohtuvad särtsumasinas
Tegemist on elektrilise liikuri kontseptsiooniga, ei leia siit originaali 240 cm³ mootorit, mis andis võimsust 1,75 hobujõudu (umbes 1,3 kW) ega tavalisest nahast rihmülekannet. Täpsematest tehnilistest andmetest huvitujad peavad aga pettuma: mootori võimsust, rattasuurust, aku sõiduulatust ega muud olulist pole avaldatud.
Škoda hoiab need detailid saladuses. Tegemist on ilmselt alles esimese pääsukesega, millele pole tehnilisi lahendusi välja töötatud, kuid see näitab selgelt, et Škoda ei karda neljarattaliste korval enam ka kaherattalistele mõelda. Kuid kas see ka teoks saab, on iseküsimus.
Kontseptsiooni loonud disainer Romain Bucaille, kes töötab igapäevaselt Škoda autode välisdisainidega, tunnistas, et mootorratta loomine oli talle värskendav vaheldus: «Ma tahtsin teha midagi ainulaadset ja minna tagasi brändi juurte juurde.»
/nginx/o/2025/05/12/16838662t1h94f0.jpg)
Tema visandite kaudu hakkas moodne tõlgendus Laurin & Klement Slavia B-st järk-järgult kuju võtma. Algne versioon nägi ilmavalgust 19. sajandil, seega oli eesmärk luua midagi, mis kõnetaks 21. sajandit.
«Sellel mudelil oli väga iseloomulik vorm – raam justkui keerdus ümber mootori, kaitses seda altpoolt ja langes madalamale kui ülejäänud struktuur,» selgitas Bucaille. Taoline nutikas insenerilahendus oli ka tema elegantse disaini arhitektuuriliseks aluseks. Bucaille sõnul aitab 3D-modelleerimine, mida Škoda disainiprotsessis üha enam kasutab, proportsioone varakult hinnata.
Tema jaoks oli mootorratta kallal töötamine ka tagasipöördumine juurte juurde – enne disaineriks saamist õppis ta inseneriks ja lugupidamine klassikalise mehaanika vastu on endiselt sügav: «Moodsad autod kipuvad oma mehaanilisi osi peitma, aga mootorrattad näitavad neid endiselt. Mulle see meeldib.»
Kas Škoda astub uuele (või vanale) rajale?
Škoda julge samm näidata Slavia B kontseptsiooni viitab soovile katsetada ja meenutada oma rikkalikku ajalugu. See põige kaherattaliste maailma jätab õhku küsimuse – kas sellest areneb täisväärtuslik motomaailma tegija?
Kas tšehhid võtavadki taas käsile mootorrataste tootmise, on seni lahtine, kuid fännid avaldavad juba survet ning praegune sähvatus on igal juhul tekitanud nii auto- kui ka mootorrattamaailmas kerge elevuse.