:format(webp)/nginx/o/2025/05/27/16873313t1hc79c.jpg)
Pooled Eesti inimestest valiks elektriauto ostmise korral Euroopa tootja sõiduki ning veerand vaataks Aasiast pärit elektriautode poole, selgus küsitlusest. USA elektriautosid eelistavad vaid kuus protsenti vastanutest.
«Viimasel ajal on Aasia elektriautode tootjad Eesti turule jõulisemalt sisenenud nii oma mudelite kui ka uute esindustega. Küsisime Eesti inimestelt, millise piirkonna tootja elektriautot nad eelistaksid, kui peaksid täna ostu tegema. Tervelt 24 protsenti vastas, et valiks Aasia tootja, 53 protsenti eelistaks Euroopa tootjaid,» selgitas küsitluse korraldanud Citadele Leasingu juht Rainer Moppel, «Aasia autotootjate sõidukid, eriti just Hiina omad, on tihtipeale konkurentsivõimelisema hinnaga, mis on kindlasti üheks populaarsuse põhjuseks.»
AMTELi statistika järgi müüdi 2025. aasta aprillis Eestis kokku 72 uut elektriautot, mis moodustas 6,7 protsenti kõigist aprillis müüdud uutest sõidukitest. Nendest 24 olid erinevate Aasia tootjate elektriautod, mis moodustab aprillis müüdud elektriautodest 33 protsenti.
«See näitaja on isegi pisut kõrgem kui meie küsitluses välja tulnud eelistus,» sõnas Moppel.
USA elektriautosid müüdi aprillis 10 tükki.
«USA elektriautode puhul saab paljudele ilmselt määravaks kõrgem hinnatase ning väiksem valik võrreldes Euroopa ja Aasia mudelitega. Tesla omaniku Elon Muski hiljutised väljaütlemised ja tegevused on Tesla müüginumbreid nii Euroopas kui ka USAs alla viinud,» lisas Moppel. AMTELi andmetel on Teslade registreerimine selle aasta jaanuarist kuni aprillini langenud võrreldes eelmise aasta sama perioodiga pea poole võrra, 48 protsenti. Selle taga on Moppeli sõnul siiski ka automaksu kehtima hakkamise mõju, mis on kõigi autode müüginumbreid oluliselt vähendanud.
Moppel lisas, et huvitava nüansina ilmnes küsitlusest, et Aasia elektriautosid eelistavad pigem mehed. Naised vaataksid rohkem Euroopa tootjate poole – 60% naistest eelistaks Euroopa autosid võrreldes 47% meestega. Samas valiks Aasia tootja 34% meestest, kuid vaid 15% naistest.
Ka võrreldes Läti ja Leeduga on Eesti inimesed rohkem Aasia elektriautodele avatud. Kui Eestis eelistaks Aasia piirkonna elektriautot 24% vastanutest, siis Lätis 18% ja Leedus 15%. Küsitluse kohaselt ostaksid meie lõunanaabrid pigem Euroopa tootjate elektriautosid. Lätis vastas nii 58% inimestest ning Leedus oli see näitaja 64%.
Kui BYD Eesti ärijuhi Rodion Põdra sõnul suhtuti paar aastat tagasi Hiina autodesse veel suure ettevaatlikkusega, siis nüüd on klientide hoiakud selgelt muutumas: «Teadlikkus on tõusnud ja usaldus kasvab. Hiina tootjad on teinud hüppe edasi nii disaini, tehnoloogia kui ka kvaliteedi poolest.»
Põdra sõnul on Eesti elektriautoturg küll veel arenev, kuid muutused toimuvad kiiresti: «Valik laieneb ja konkurents tiheneb. Aasia tootjad suudavad pakkuda konkurentsivõimelisi hindu ja varustustaset, mida Euroopa tootjad alati ei suuda.»
Väljakutseks asjatundjate sõnul siiski endiselt laadimisvõrgustiku areng Eestis ning üldine teadlikkuse tõstmine elektriautode kasutamisega seotud võimalustest ja piirangutest. «Kliendid muutuvad nõudlikumaks ja see on kogu turu arengule ainult kasuks,» lisas Põder.