:format(webp)/nginx/o/2025/06/09/16910845t1hed60.jpg)
Lähiaastatel pole enam saladus, et suur osa maailma BMW maasturitest saabub just USAs asuvast Lõuna-Carolina tehasest. Nüüd lisanduvad sellele rivile ka elektrilised lipulaevad.
BMW tehas Lõuna-Carolinas Spartanburgis on juba praegu tuntud kui USA suurim autotööstuse eksportija väärtuse poolest. Saksa autotootja plaanides on valmistada oma vastavaid mudeleid kõige olulisema sihtturu juures ja kuna Põhja-Ameerika on nende maasturite kõige suurem ostja, siis ongi tehas sinna viidud.
BMW on kinnitanud, sama trend jätkub elektriliste maasturitega. Nende eesootavate X5 ja X7 maasturite elektrilised versioonid, tõenäoliselt iX5 ja iX7, hakkavad tulema just USAst. Lisaks on oodata ka kupee-stiilis elektrimaasturi iX6 saabumist, mis meenutab praegust X6.
Praegu veereb BMW USA tehasest välja lausa kaheksa sisepõlemismootoriga maasturit, kuid aastaks 2030 soovib Saksa autotootja lisada oma konveieritele veel vähemalt kuus elektrimaasturit. Esimene Ameerikas toodetud BMW elektriauto on iX5, mis on tootmisesse minemas juba järgmisel aastal. Sellele järgneb 2027. aastal suurem iX7, millest saab BMW esimene täissuuruses täiselektriline mudel, konkureerides klientide pärast Cadillac Escalade IQga.
CLAR-platvormi paindlikkus ja Neue Klasse tugevused
Keskmise suurusega iX5 asendab tõenäoliselt iX-i ja astub rinda pistma selliste mudelitega nagu Tesla Model X ja Cadillac Vistiq, kirjutab InsideEVs.
Siin aga tuleb esile üks oluline erinevus: kuigi Model X ja Vistiq põhinevad spetsiaalselt elektriautode jaoks ehitatud platvormidel, kasutavad iX5 (ja ka iX7) jätkuvalt CLAR-arhitektuuri. See on justkui kameeleon autotööstuses – loodud kergesti mahutama nii elektrijõuallikat kui ka sisepõlemismootorit ja käigukasti.
See annab BMW-le paindlikkuse tootmises ja võimaldab neil kiiremini reageerida turu nõudmistele.
Siiski laenavad mõlemad elektrilised maasturid uuest, ainult elektriautodele mõeldud Neue Klasse arhitektuurist hulgaliselt häid asju, näiteks mootoreid, akusid ja kontrollereid, muutes jõuülekande palju tõhusamaks.
Akudest rääkides – BMW investeerib Spartanburgi tehasesse 700 miljonit eurot, et ehitada lähedusse uus akutehas, ning lisaks veel miljard eurot sõidukite monteerimisliinide uuendamiseks. See peaks andma ettevõttele meelerahu keset imporditariifide saagat, mis on tööstust raputanud.
Uued akud ja pikem sõiduulatus
Väiksem BMW iX3, mis on Neue Klasse baasil loodud uue elektriautode laine esimene mudel, tuleb esitlusele juba septembris, millele järgneb i3 sedaan järgmisel aastal. Siiski on ebaselge, kust USAs müüdav iX3 crossover täpsemalt hangitakse. Üks kuulujutt räägib Mehhikost, kuid seda pole veel kinnitatud. Euroopas hakatakse akutoitega X3 ehitama uues tehases Ungaris.
Selle aasta alguses teatas BMW, et nende uued elektriautod suudavad pakkuda kuni 900-kilomeetrist sõiduulatust. See on saavutatud tänu mitmetele tehnoloogilistele parendustele, sealhulgas ränikarbiidist (SiC) pooljuhtkomponentidele, mis on palju tõhusamad kui tavalised räni baasil valmistatud komponendid. Äsja välja töötatud silindrilised akud on samuti oluline osa BMW julgest elektriautode uuendusest, kus laadimisajad on väidetavalt 30 protsenti lühemad kui praegu saadaolevatel akudel.