Kas Nissanist saab päästja?

Nils Niitra
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil on Nissani elektriautot Leaf tutvustav Henri Daum.
Pildil on Nissani elektriautot Leaf tutvustav Henri Daum. Foto: Liis Treimann

Mullu juulis alanud elektriautode ostmise toetamise kampaania käigus on Kredexile esitatud vaid 31 taotlust.




Täielikust fiaskost pääsemiseks annab lootust alles tänavu aprillis Eesti turule tulnud Nissan Leaf. Nissani prognooside kohaselt suudetakse Eestis sel aastal müüa veidi üle saja elektriauto ja neistki 90 protsenti on just nimelt Nissan Leafid. CO2-kvoodimüügist Mitsubishi korporatsioonilt saadav toetus on aga mõeldud poolele tuhandele elektriautole ja viimase taotluse saab esitada tänavu 31. oktoobril.

Enesekindluseks on mullu Leafiga Euroopa aasta auto tiitli pälvinud Nissanil põhjust küllaga. Alles aprillis müügile tulnud masina ostmiseks on Kredex praeguseks heaks kiitnud juba 14 toetusetaotlust, sellal kui juba eelmisel aastal müüki tulnud Citroëni, Mitsubishi ja Peugeot’ elektriautodele on kamba peale kokku üheksa taotlust.

Toetus konkurendile

Paradoksaalsena toetab Eestilt CO2-kvooti ostnud Mitsubishi nüüd otseselt oma konkurendi Nissani elektriautode soetamist Eestis kuni 18 000 euro ulatuses. Ilma toetuseta oleks elektriautode hind talutav mõnele üksikule jõukale ekstsentrikule. Paraku on huvi ka toetusega kesine.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium teatas üleeile Postimehele, et Nissan Leafi turuletulek suurendas taotluste hulka. «Norra kogemus ütleb, et elektriautode laiemaks kasutuselevõtmiseks on kindlasti vajalikud soodustused, tasuta parkimine ja laadimise infrastruktuur,» lausus Martin Miido avalike suhete osakonnast. «Ja seejärel on veel vaja veidi aega, et inimestel tekiks endal kogemus.»

Miido lisas, et ehkki taotluste esitamise tähtaeg on oktoobri lõpp, ei lenda kasutamata jäetud raha kindlasti korstnasse. «Vajadusel tehakse partneriga lepingumuudatused. Kui ei jõuta plaanitud müügimahtudeni, siis räägitakse läbi, kas ja mida muuta – kas toetada samalaadset meedet või teha midagi muud, mis vähendab CO2 emissiooni eratranspordis.» Mitsubishiga sõlmitud leping annab Miido väitel võimaluse seda muuta.

Autoajakirjanikelt kiita saanud Nissan Leafiga konkurentsivõimelisena püsimiseks peavad Citroën, Mitsubishi ja Peugeot oma masinate hindu mitte lihtsalt korrigeerima, vaid need peavad kukkuma.

Silberauto Mitsubishi sõiduautode müügi direktori Üllar Borni kinnitusel käibki praegu töö hindade kahandamise nimel. Ta poetas, et hinnad lähevad tõenäoliselt alla.

«Ei no mis ta paratamatu on, eks ta liigub mööda sama jälge, mida mööda liiguvad mobiilid ja arvutid,» väitis Born. «Alguses auto tuleb ja on kallis, siis tuleb tootmismaht taha ja hinnad hakkavad langema. Aga ma ei saa hinna kohta midagi öelda enne, kui mul on käes lõplik kinnitus. Loomulikult on meie seisukoht, et hinnad peavad langema.»

Paljulubav algus

Borni kinnitusel ei pumbatud Mitsubishi elektriauto hinda seoses Kredexi toetusega üles. «Ei, kindlasti mitte – vaadake hindu Euroopas ja te näete, et aastatagused hinnad olid igal pool enam-vähem ühes augus.»

Miks ikkagi on eestlased elektriautode suhtes nii ettevaatlikud? «Selleks on erinevad põhjused, mis on ju järjest ära langenud,» väitis Born. «Kõik ootasid, et tuleb talv ja elektriautod jäävad surnuna tee äärde seisma. Täna võime öelda, et midagi ei juhtunud.»

Tõsi, siin-seal esines ajakirjanduse andmeil siiski probleeme, aga Bornil on ilmselt õigus, kui ta väidab, et madalate temperatuuride puhul oli bensiini- ja diisliautodel rohkem probleeme. Teiseks põhjuseks oli kiirlaadijate võrgu puudumine, see peaks valmima käesoleva aasta lõpuks. Aga peamine ja esimene probleem on ikkagi hind.

Nissani Baltikumi müügijuhi Henri Daumi sõnul on ni algus paljulubav. Ta ütles, et Leaf erineb paljuski ühes ja samas Jaapani tehases toodetavast Peugeot’-Mitsubishi-Citroëni autoperekonnast. Esiteks on Leaf väikekeskklassiauto ja seda autotüüpi ostetaksegi Eestis kõige rohkem.

Teisalt kubiseb standardvarustuses Leaf igasugustest elektroonilistest lisavidinatest, millest mõnigi kuulub tavaliselt luksusautode varustusse. Ka läbisõit on konkurentidest suurem. Koos toetusega kujuneb hind ligi 4000 euro võrra kallimaks kui konkurentidel. Kuid pole ime, et Leaf saavutas ühe kuuga palju parema müügitulemuse kui teised mitme kuuga kokku.

Daum on üsna kindel, et Citroën, Peugeot ja Mitsubishi peavad oma autode hindu langetama. «Nii on juhtunud pärast Leafi tulekut paljudel turgudel,» lausus ta. Praegu müüakse Leafi umbes pooltes Euroopa riikides. Tuleval aastal hakatakse seda tootma Inglismaal, praegu tuuakse autod Jaapanist.

Palju maksab
•    Praeguseks on otsustatud anda Kredexi toetust 14 Nissani, 5 Mitsubishi, 2 Peugeot’ ja 2 Citroëni ostmiseks.
•    Kredex maksab esimese 500 sõiduki ostjale kinni kuni poole hinnast, aga mitte rohkem kui 18 000 eurot.
Autode hinnad    
•    Nissan Leaf: alates 39 990 eurost (toetusesaaja maksab ise alates 21 990 eurost).
•    Mitsubishi iMiEV: 36 000 – 38 500 eurot (18 000 – 20 500 eurot).
•    Peugeot iOn: 35 460 eurot (17730 eurot).
•    Citroën C-Zero: 35 400 eurot (17 700 eurot).
Allikad: automüüjad, Kredex

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles