Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Ford Focus 1.0 Ecoboost: väike, aga üsna tubli

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kalev Aasmäe
Copy
Ford Focus Ecoboost 1.0 turbomootor.
Ford Focus Ecoboost 1.0 turbomootor. Foto: automobilesreview.com

Focuse senise baasmootori, Duratec-seeriasse kuuluva vabalthingava neljasilindrilise 1,6-liitrise jõuallika kõrval pakub Ford nüüd uuema Ecoboost-mootoripere väikseimat, kolmesilindrilist 1-liitrist, kirjutab Whatcar?.

Whatcar.ee on kompakt-Fordi varemgi vaadelnud – nii toimetaja kui lugejate silmade läbi –, mistõttu me siin ei hakka tema häid ja halbu külgi uuesti üles lugema. Räägime jõuallikast, ja sedagi sama lühidalt kui proovida saime.

Väiksemaks ja säästlikumaks

Moodsa downsizingu esindajana on uus mootor väike. Nii töömahult kui mõõtmetelt – Ford ütleb, et mootoriplokk mahub A4 formaadis paberilehele. Turbo-ülelaadimine ja bensiini otsepritse aga annavad asjalikud võimsusnäitajad: 100 või isegi 125 hobujõudu 6000 pöördel minutis. Pöördemomenti arendavad mõlemad versioonid 170 Nm, võimsam lühiajaliselt kuni 200 Nm. Tähtis on ka teadmine, et maksimaalne moment on saadaval vahemikus 1400-4000 p/min, võimsamal versioonil isegi 4500 pöördeni.

Pisimootori kaht ülanukkvõlli käitab mootoriõli keskkonnas töötav hammasrihm, mille vahetusvälbaks teatab Ford imekspandava 10 aastat või 240 000 kilomeetrit. Kui arvestada sedagi, et väntmehhanismi remonti ette nähtud ei ole, võib järeldada, et kogu mootor on määratud kestma auto normaalse (?) eluea ning kuulub seejärel utiili. Mis tulevasi pruugitud autode ostjaid muidugi ettevaatlikuks peaks tegema.

Mitmesuguseid meetmeid on võetud kadude (=kütusekulu) vähendamiseks. Lisaks elektriliselt juhitavale õlipumbale, kolmekontuurilisele jahutussüsteemile (mootoriplokil on oma termostaat, mis külma mootori kiiremini töötemperatuurini aitab viia), elektrilisele veepumbale ja muulegi kasutatakse Ecoboostis tavalise 5W30-viskoossusega õli asemel voolavamat, 5W20-õli, mis pidavat andma kuni 9-protsendilise kütusesäästu.

Kokkuvõttes peaks uus jõuallikas vanast saja kilomeetri läbimiseks umbes liitri vähem kütust kulutama.

Jõudu piisavalt

Nojah, paberil tundub kõik ilus, aga tegelikult? Kolmesilindriline mootor on neljasilindrilisest palju halvemini tasakaalustatud, ja kuigi sisemiste vastukaalude abil käiguühtlust parandada püütakse, vibreerib ta tühikäigul ikkagi, nii et kaugele näha. Meeldiva ootamatusena märkame, et sellest vibratsioonist kabiini peaaegu midagi ei jõua.

Paigaltvõtt sujub edukalt, turbomootor ilmutab küll madalatel pööretel teatavat nõrkust, kuid turbodiisli jõuetusega ei ole see võrreldav. Ning – nagu lubatud – algab pooleteise tuhandest pöördest tõesti edasiminek. Mitte jalustrabav, kuid igati asine. Möödasõiduks tasuks küll käik või paar alla vahetada, kuid üldiselt suudab mikromootor rahuldavalt liigutada ligi 1,3-tonnise tühimassiga Focust nelja täismõõdulise meesterahvaga pardal. Mootorimüra on kuulda tugevamal gaasivajutamisel ning see ei häiri. Kahjuks ei võimaldanud lühikeseks jäänud proovisõit kütusekulu mõõta.

Hind mõistlik

Progressi eest tuleb maksta, teame ammugi. Mitte väga palju – 1,6-liitrisest 105-hj mootorist on 100-hobujõuline Ecoboost ligikaudu 800-900 eurot kallim, 125-hobujõuline vanast 125-hj 1,6-liitrisest umbes 400 eurot. Uue jõuallika madalam kütusekulu peaks aga hinnavahe peagi tasa tegema.

Meeldis: ühtlane vedu laias pööretevahemikus.

Ei meeldinud: teatav nõrkus paigaltvõtul, vibratsioon tühikäigul.

Märksõnad

Tagasi üles