Palju autot mõistliku raha eest - ka tšehhid on endale nii nime teinud. Ja seetõttu on pruugitud TDI-d hinnas.
Tõeline rahvaauto – Škoda Octavia
Paljusid autosid ostame pigem nende imago kui praktiliste väärtuste pärast. Muidugi leidub ka teistsuguseid, ja Škoda on siin ehk parim näide. Octavia II pakub peresõbralikku ruumi ning meeldivat teadmist, et saite Volkswageni moodsa tehnika säästuhinnaga, kirjutab
Saksamaal armastavad hinnateadlikud autoostjad eeskätt TDI-mootoreid: 105- ja 140-hobujõuliste diislite osa Octaviate müügis küünib 30 protsendini. Ning et VW 170-hobujõulist diiselmootorit kuskil odavamalt ei pakuta, haarab alles 2006. aastast müüdav RS turust koguni kümme protsenti.
Kuid säärane nõudlus hoiab TDI hinnad siiski kõrgel. Ja seetõttu võib kõhnema rahakotiga ostja pigem ottomootoriga autosid uurida. Alates 1,6-liitrisest töömahust on Octavia juba korralikult motoriseeritud. Pole suurt vahet, töötavad kapoti all siis 102 või FSI-mootori 115 hobujõudu.
Küll selgus Auto Bildi pikas testis, et FSI-otsepritse ei aidanud kütust nimetamisväärselt kokku hoida. See-eest hiilgas Škoda universaal aga töökindlusega, mida viimastel aegadel ei ole saanud kahjuks kõigi VW sõidukite kohta öelda.
Igatahes sõltub ka Škoda pikaealisus mootorist. Eriti varasematel kaheliitristel TDI-mootoritel esineb probleeme kahemassilise hooratta ja käigukastiga. Kuni 2005. aasta keskpaigani toodetud jõuallikatel võib ka plokikaas sageli praguneda. Väiksem, 1,9-liitrine TDI nende krooniliste tõbede käes kannatavat ei näi.
Koostekvaliteet on tšehhidel korralik. Siiski saadab sõitu pruugitud Octaviaga mõningane plastpaneelide tekitatud taustmüra. Miski juhtub ikka siutsuma või naksuma. Kehvem on lugu siis, kui ülevaatus jääb tegemata niiskusest tuhmunud esilaternate või udutulede tõttu. Võib-olla selgub just siin, et tõelise rahvaauto tootmisel on - erinevalt rahvaauto nime kandvast kontsernisõsarast - milleski siiski vaja kokku hoida.
Tehnilised andmed
Mootor R4 otto
Töömaht 1598 cm3
Võimsus 85 kW (115 hj) @ 6000 p/min
Pöördemoment 155 Nm @ 4000 p/min
Aeg 0-100 km/h 11,5 s
Tippkiirus 198 km/h
Kütusekulu Auto Bildi testis 8,2 l/100 km
Heitgaasinorm Euro 4, CO2 pääst 209 g/km
Viiekäiguline manuaalkäigukast, esivedu
Kütusepaak 55 l, soovitatav oktaaniarv 98
Pakiruum 580-1620 l
Tühimass 1365, kandevõime 575 kg
Kulud
soovitatud mudelile 1.6 FSI (115 hj)
Ülalpidamiskulud
Hooldusvälp 15 000 km, hoolduse maksumus esimese 90 000 km jooksul 13 514 krooni.
Kohustuslik liikluskindlustus 3036 krooni, kaskokindlustus 205 000 krooni maksvale 2006. aasta autole 11 187 krooni aastas.
Varuosade ja remondi hinnad (käibemaksuga) kroonides
Varuosa / Hind / Vahetus
Generaator (vahetusfondist) 5933 624
Starter (vahetusfondist) 3494 364
Veepump (vahetusfondist) 602 936
Hammasrihm ei kasutata, nukkvõlle käitab kett
Summuti viimane "pott" 2869 364
Esiporitiib (värvitud) 5471 988
Esipidurikettad ja -klotsid 1084x2 832
Kasutatud autode hinnad
portaali auto24.ee järgi 2009. aasta jaanuari algul (müügis umbes 70 autot)
Väljalaskeaasta Hind kr
2008 275 000
2007 237 000
2006 205 000
2005 177 000
2004 153 000
Mis rõõmustab
Suur valik
Octavia II kuulub töökindlate ja usaldusväärsete autode hulka. Rõõmu teeb ka piisavalt lai mudelivalik - nii sedaanilaadse profiiliga luukpära kui ka universaal on saadaval mitmel varustustasemel ja paljude erinevate jõuallikatega.
Octaviaid esineb turul juba isegi Volkswageni DSG-käigukastiga (fotol). Ka nelikvedu pakutakse, uusrajoonide elanikele koguni suurendatud kliirensiga Scout-mudelil.
Mugavusvarustust saate samuti ulatuslikul skaalal valida, Ambiente-tase sisaldab praktiliselt kõike vajalikku, Elegance muudab auto nooblimaks ning Laurin & Klement teeb Octaviast päris luksussõiduki.
Mis ärritab
Diislimured
Volkswageni TDI-mootorid kannatavad ka Tšehhi autodes oma tüüphädade all. Mõnikord jukerdab elektroonika - ja kes tänapäevastest autodest sellest hädast prii oleks... Turvapadja hoiatustule sagedasest süttimisest on Škoda aga lahti saanud. Süüdi oli üks istmealune pistik - küll esindaja teab. Keskmisest sagedamini avastavad ülevaatajad veovõllide vigaseid kaitsekumme, niiskuse tõttu valgusjõu kaotanud esilaternaid ning vigaseid rattalaagreid nii esi- kui ka tagateljel.
Proovisõit
Proovitud auto: paljud ostjad eelistavad universaali, miile pakiruum mahutab vähemalt 580 liitrit. Kuid hinnadki on üsna kopsakad - isegi ottomootoriga autodel. Neile peab jätkuma 1,6-liitrisest töömahust, millest FSI-otsepritse suudab ammutada 115 hobujõudu.
Saksamaal müüdud autode põhivarustusse kuulusid ESP (välja arvatud baasmudelil Classic), kuus turvapatja ning alates Ambiente-varustusest kliimaseade.
Mis silma jäi: uksed ja luugid sulguvad tihedalt ja soliidselt, kuid kabiinis mõjuvad plastmaterjalid veidi odavamatena kui Golfis. Istmed on sama head kui Volkswagenil, ka käsitsetavuses pole olulist vahet.
Sõidurõõm: väike FSI-jõuallikas ei meelita küll kummi põletama, kuid kogub meelsasti pöördeid. Viie käigu ülekandearvud on hästi valitud ja peaaegu kahesajani ulatuvat tippkiirust ei pea Octavia häbenema.
Veermik kopeerib viienda põlve Golfi, olles seega sama trammis. Igatahes tundub, nagu jääks Škoda mugavuselt kallimale sõsarale veidi alla - kuid nii vist peabki olema. Kohatu konkurentsi ärahoidmiseks.
Hind 11 990 eurot (umbes 188 000 krooni)
Ehitusaeg detsember 2005
Läbisõit 90 000 km
Kokkuvõte
Hendrik Dieckmann, Auto Bildi toimetaja
Škoda Octavia II ei veena mitte üksnes kestvustestis, vaid ka argielus. Tõsiseid rikkeid esineb harva, enamik autoomanikke on rahul. Pisut kahju on sellest, et kasutatud Škodade hinnad tõusutendentsi näitavad, eriti kehtib see TDI-mudelite kohta.
Mis omakorda teeb bensiinimootoritega autod taas majanduslikult huvitavaks. Kui olete musta või hõbedase asemel valmis mõne rõõmsama värvi valima, võite Octavia keskmisest soodsamalt kätte saada.
Hinnang (4,5 tärni)