Päevatoimetaja:
Kaido Einama

Proovisõit: Škoda Rapid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kalev Aasmäe
Copy
Škoda Rapid.
Škoda Rapid. Foto: whatcar.ee

Uue Škoda Rapidi plusse ja miinuseid vaeb Whatcar? -i ajakirjanik Tõnu Tramm.

Igasugused spekulatsioonid Škoda uue kompaktauto ümber on nüüdseks lõppenud ning Rapidiks nimetatud autoga ka esimene proovisõit tehtud. Segadust oli üksjagu. Küll nimega (kas ikkagi Rapid või hoopis Lauretta?), küll suurusega (kas pigem Octavia või pigem Fabia?), küll esmaesitlusega (pidi olema juba sügisel Frankfurdis aga võta näpust!) jne, jne.

Nüüd võib rahulikult otsad kokku tõmmata. Uus Škoda Rapid on täies elusuuruses olemas ning esimesed autod jõuavad Eestisse sel sügisel. Oma olemuselt on ta nähtus täiesti omaette. Tal ei ole midagi ühist Indias ja mujal Aasia riikides müüdava sedaankerega Fabiaga, mida samuti Rapidiks nimetatakse.

Oma mõõtmetelt on ta täpselt sama suur, kui oli esimese põlvkonna Octavia, kui aga viimasel oli probleeme põlveruumiga tagaistmel, siis Rapidil seda muret enam pole. Mitte nüüd päris Superb, aga kõikidest senistest Octaviatest ikka tublisti parem.

Esimese põlvkonna Octaviaga seovad Rapidi veel mõned detailid, nagu näiteks käetugi kahe esiistme vahel. See on üks-ühele pärit esimese põlvkonna valmistoodete laost.

Ja tegelikult siin kogu Rapidi iva peitubki: ta on oma ideelt üsna sarnane Dacia Loganile, mis on kokku pandud Renault olemasolevatest detailidest. Ehk siis säästumudel või nii.

Ka Rapidi eesmärk on olla taskukohane auto, kus ei ole priisatud erinevate mugavusdetailidega, vaid on kokku pandud võimalikult säästlikult. Ja tehtud on seda üsna oskuslikult selles mõttes, et välja näeb auto väga hea, armatuurlaud on küll üleni kõvast plastmassist, kuid silmale vaadata igati stiilne. Uste plastikust polsterdused torkavad oma odavusega ehk pisut enam silma aga sõidu ajal see mõistagi ei häiri. Käetugi ukseõnaruses on igati õiges kohas, pehme materjaliga polsterdatud ning ergonoomikaga on VW grupi autodele omaselt kõik korras.

Sõit

Sõidab Rapid muidugi samuti hästi. Sest ei kujutaks ka väga ette, kuidas oleks võimalik VW tehnikaga auto kehvemini sõitma panna. Isegi müraisolatsioon on igati eeskujulik ning ega ma vist väga ei liialda kui ütlen, et võrreldes praeguse Octaviaga on ta on isegi tsipake vaiksem. Vähemalt mis puudutab rehvimüra.

Mootoreid on valikus piisavalt, või õigem oleks öelda, erinevate võimsustega jõuallikaid. Kokku kuus erinevat versiooni, nelja erineva mootoriga. Valik algab vana teada-tuntud kolmesilindrilise 1,2-liitrise bensiinimootoriga, millel võimsust 75 hj, edasi tulevad kaks erinevat varianti 1,2-liitrisest turbomootorist (85 ja 105 hj) ning bensiinimootorite valiku lõpetab 1,4-liitrine turbomootor, millel võimsust 122 hj.

Diiselmootoreid on valikus tegelikult vaid üks: 1,6 TD CR, kuid seda kahes erinevas seades: 90 ja 105 hj. Käigukastidega on lood aga juba veidi kehvemad. Näiteks ei ole diiselmootoriga variantidel ühtegi kuuekäigulist käsikasti, ka bensiinimootoritel on see saadaval vaid kõige võimsamal 1,2-liitrisel. Seitsmekäiguline DSG-automaatkast on saadaval kahel versioonil: 1,4-liitrisel bensiinimootoril ja lahjemal (90 hj) diiselmootoril. Kõik ülejäänud versioonid on viiekäiguliste käsikastidega.

Simply Clever

Seda Škoda sloganit tõlgendavad Rapidi väljatöötajad aga üsna enneolematul moel. Nimelt erinevat pisidetailidega, mida pole olnud varem ühelgi teisel autol. Näiteks leiab Rapidi bensiinipaagi luugi küljest jääkraabitsa, mis toimib ka suurendusklaasina!?

Iga istme alt leiab helkurvesti, täpselt nii, nagu on lennukites päästevestid. Paljudes riikides on lihtsalt auto tehnilise rikke korral helkurvesti kandmine kohustuslik igale reisijale. Nutikad lahendusi on veelgi: võrgust taskud esiistmete külgedel, USB ja AUX liidesed, kummist mobiiltelefoni hoidja topsihoidikus jne. Lihtsad, kuid samas väga nutikad ja sümpaatsed lahendused.

Praktilisus on Rapidi teine nimi ja seda ilma ühegi liialduseta. Tema pakiruum mahutab 550 liitrit, mis on oma klassi kohta väga hea tulemus. Kusjuures pakiruumi põhja all on täiesti olemas ka varuratas ja panipaigad. Ehkki välja näeb ta nagu sedaan, on tema pakiruumi avamine nagu Octavial, ehk sisuliselt on ta ikkagi luukpära.

Mis sest, et Škoda esindajad ei osanud Bratislavas toimunud esitlusel ka ise päris täpselt öelda, mis asi ta lõpuks ikkagi on. Üks ütles, et on sedaan aga tegelikult ei ole ka. Teine ütles, et on luukpära aga tegelikult ei ole ka. Võta nüüd kinni, kummal rohkem õigus. Igatahes lubatakse ka nö päris luukpära, ehk VW Golf tüüpi ahtriga sõidukit. Universaalist ja päris-sedaanist rääkimisest keelduti.

Kokkuvõtteks

Pole üldse kahtlustki, et Eestis hakkab selline auto müüma nii mis mühiseb. Hind ei tule kaugeltki võrreldav Daciaga, küll aga tuleb pigem lähemale Škoda Fabiale kui peatselt esitletavale uuele Octaviale. Kas praeguse Octavia omani ostaks Rapidi? Kahtlen selles sügavalt, sest viimistlusmaterjalid jms on Rapidil selgelt kasinamad.

Teisalt jälle, kui uue Octavia hind ikka praegusega võrreldes liiga palju tõuseb (see, et ta tõuseb, on päevselge), siis mine sa tea. Kindlasti aga usun, et nii mõnigi Fabia klient otsustab Rapidi kasuks, sest auto on oluliselt mahukam ja mugavam. Rääkimata uutest klientides, sest komplekt: «sõiduomadused-praktilisus-hind» saab sellel autol olema ilmselt turu parim.

Hinnast teame hetkel veel väga vähe. Sügisel peaksid esimesed autod kohal olema, praegu räägitakse 13 000 – 14 000 euro vahele jäävast alghinnast. Ka lõplik varustusloetelu pole veel paika pandud, teada on vaid, et Active nime kandval baasmudelil on all 14 tollised veljed. Eks seegi tõsiasi räägi juba iseenda eest.

Meeldis: Sõiduomadused, nutikad lahendused, praktilisus, põlveruum tagaistmel

Ei meeldinud: Ümbritsevad materjalid, eriti ustel

Rohkem pilte uuest Škoda Rapidist näeb siit.

Tagasi üles